Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
22.5.2023, Milan Šurkala, aktualita
Je to sotva půl roku, co bylo elektrické letadlo Alice pro 9 pasažérů úspěšně otestováno a už má na kontě další objednávky. Tentokrát je to společnost Monte, která si jich pro regionální dopravce objednala rovnou 30.
Bison (853) | 22.5.202314:42
Výhoda Alice je rovnaká hmotnosť pri vzlete a pristávaní, nevýhoda , výrazné skrátenie doletu pri silnom protivetre, pri úplnom výpadku energie to nebude príliš ovládateľné, núdzové pristátie bude riskantné. Do tohto aeroplánu radšej s padákom namiesto batožiny.
Odpovědět0  1
Pavel Matějka (1632) | 22.5.202319:22
Stejná hmotnost při celém letu znamená potřebu větší zásoby energie. Letadlo s téměř prázdnými nádržemi logicky chlastá míň, než hned po startu.
Odpovědět0  1
danito (144) | 28.5.20239:36
Oba melete nesmysly. A vysvětlit vám to nedokážu, protože pokud se zabýváte tímhle, je to marný už předem.
Odpovědět0  0
maraou (469) | 22.5.202310:04
Jenom pro představu:
Eviation Alice unese 9+2 lidí max. vzletová hmotnost 8 tun.
L410 NG unece 19+2 lidí max. vzletová hmotnost 7 tun.

Teď už by mě zajímalo, kde to má křídla?

https:­/­/en.wikipedia.org­/wiki­/Eviation_Alice
https:­/­/cs.wikipedia.org­/wiki­/Let_L­-410_NG
Odpovědět0  0
Choakinek (1585) | 22.5.202311:08
Taky mě překvapili ty tyčky, co trčí z trupu, jestli myslíte toto.
Odpovědět0  0
Choakinek (1585) | 22.5.202311:13
A ten zhruba poloviční počet lidí, co to unese, při zhruba o jednu tunu větší max. vzletové hmotnosti, to je kvůli bateriím?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4834) | 22.5.202311:38
No já nevím, ale když se podívám na to, kolik ta letadla unesou, tak obě mají 2,3 tuny. Hmotností to nebude, to je spíše tím, že jde o jinou třídu ­(luxusnější provedení­) u té elektriky.

Bombardier Challenger 300 elektrický není, uveze to také jen 8­-9 lidí, váží to dvojnásobek ­(je trochu větší­). Ostatně taky kvůli tomu, že to veze tolik paliva, co váží Alice i s baterkou. Jenže taky doletí více než 10krát tolik. Cessna CitationJet CJ3+ také uveze jen 9 lidí. Ta je naopak o trochu menší, o trochu lehčí ­(max. vzletová hmotnost 6,3 tuny­), ale uveze jen 900 kg, nicméně i zde je zhruba řádově větší dolet. Baterku bych v tom ale přímo nehledal. I normální letadla této velikosti se běžně dělají ve verzích kolem 8­-10 lidí. Jo, kdybychom se bavili o stejném doletu, pak by to bylo něčem jiném.
Odpovědět0  0
maraou (469) | 22.5.202314:51
No nevím, kde to čtete, ale na wiki mají ­"Commuter payload: 1,134 kg­" ­(cca 103kg­/osobu­)
Dále tam operují s informací ­"With 260 Wh­/kg cells, the 900 kWh battery capacity ­(3,460 kg, 7,630 lb­) ­"

Zajímavý je obrázek níž... motory na koncích křídel vylučují selhání jednoho motoru... letadlo by se okamžitě roztočilo.
https:­/­/assets.newatlas.com­/dims4­/default­/24e360f­/2147483647­/strip­/true­/crop­/5184x2404+0+0­/resize­/1920x891!­/quality­/90­/?url=http%3A%2F%2Fnewatlas­-brightspot.s3.amazonaws.com%2Fd4%2Feb%2Fcb37bdb7498fafd8f75bd958de­5e%2F190616evt­-2jml8376.jpg

Zdá se, že v pozdější verzi dostali rozum. Aerodynamická stabilita bude však velmi křehká... bude to řídit víc počítač, než člověk.
https:­/­/www.today.com­/video­/eviation­-alice­-go­-inside­-the­-groundbreaking­-battery­-powered­-plane­-137787973685
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4834) | 22.5.202316:03
Máte pravdu, já počítal obě ­"payload­", ale to není ­"a­", ale ­"nebo­". Takže cca 1,1 tuny. Co se týče baterek, tak hodnota 260 Wh­/kg byla zmíněna v roce 2018, to je 5 let stará informace.
Odpovědět0  0
Jardadoma (1540) | 22.5.20239:00
To budou asi jiné baterie než ty co rády hoří. To by se za letu špatně hasilo.
Odpovědět0  2
Budman (259) | 22.5.202311:25
Tak on kerosin se za letu také dost blbě hasí... Hele upřímně, hoření baterek je dost nepříjemná věc, ale za provozu k tomu dochází opravdu extrémně vzácně, stačí si dohledat statistiky, akorát se každý případ dost medializuje. Dá se to přirovnat klidně k mobilům ­- jsou samozřejmě případy, kdy ta baterka blafne, ale téměř vždy je to následkem nějakého špatného používání nebo externí závady, případně nějaké hodně pofidérní baterky ­- vlastně jediný případ sériové chyby byl tenkrát Samsung Note 7, kde podcenili kontrukci baterky, ale vlastně ani tam to nebyly nějaké tisíce vznícení na celém světě
Odpovědět2  1
Eskymak (1057) | 22.5.202312:12
Nádrž kerosinu vám ale za letu hořet nebude, protože tam není ani kyslík, ani zdroj zapálení. Zatímco baterky k hoření kyslík nepotřebují , a zapálit se dokážou samy.
Odpovědět1  1
madpavel (365) | 22.5.202312:20
Tady bych viděl možný problém v tom, že ty baterky se budou dokola vyndávat a dávat do letadla, takže možné riziko poškození díky manipulaci asi nebude zanedbatelné a pak je otázka, kdy se to poškození projeví.
Odpovědět0  0
Choakinek (1585) | 22.5.202312:33
Tady bych se toho asi zastal, neboť nehod klasických letadel je celá řada z různých důvodů a řada z nich skončila fatálně, čili nemá smysl soustředit se jen na jediný problém, tj. v tomto případě na požár baterií za letu.
Odpovědět1  0
thegrid (275) | 22.5.202314:14
Také by se daly ty packy udelat odhazovaci. Samozřejmě jen někde nad mořem nebo horami. Je jich více tak by nějaké nouzové zůstaly. Zatím tyhle letadla asi maji šanci jen na krátké vzdálenosti.
Odpovědět0  1
Eskymak (1057) | 22.5.202312:13
Za letu se cokoliv blbě hasí.
Odpovědět1  0
Pavel Matějka (1632) | 22.5.202319:25
Stíhači za druhé světové hasili prý hořící části střemhlavým letem, snažili se to sfouknout. Tedy pokud je to pravda, já tam nebyl. Na baterku to fungovat nebude.
Odpovědět0  0
maraou (469) | 23.5.20238:51
Dá předpokládat, že teplota, proudy a napětí článků budou soustavně kontrolovány... při nabíjení, trasportu i vybíjení. Při anomálii se baterie odstaví­/ reviduje.

Letecký průmysl je pověstný důkladnou kontrolou a evidencí všeho, co kdy v historii ohrozilo životy pasažérů. Kdyby tomu tak nebylo, tak dneska už nikdo nelétá.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.