reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Stadler Flirt Akku: akumulátorové vlaky míří do USA

25.2.2023, Milan Šurkala, aktualita
Stadler Flirt Akku: akumulátorové vlaky míří do USA
Švédský výrobce vlaků a tramvají Stadler už nějakou dobu vyrábí akumulátorové vlaky Flirt Akku. První takový nyní zamíří i do USA do Utahu, kde se bude vyvíjet a testovat verze pro americký trh. V USA to totiž s elektrifikací tratí není zrovna moc slavné.
Akumulátorové dopravní prostředky míří i na železnice. I když je mnoho elektrifikovaných tratí, neplatí to ani zdaleka pro všechny země světa, což je případem např. USA. Pro zajímavost, zde mají elektrifikováno jen necelé 1 % železničních tratí a jejich celková délka je sotva polovinou toho, co máme v naší maličké ČR (ta je elektrifikována z cca 34 %). Jedním z řešení místo elektrifikace je provoz vlaků na baterie, což sice odstraní nutnost stavět dlouhá elektrická vedení, přesto ale bude nutné zajistit nabíjení a přívod obrovského množství elektrické energie do těchto míst.
 
Stadler Flirt Akku
 
Jeden z takových projektů je vlak Flirt Akku od švýcarské společnosti Stadler, jejíž americká pobočka bude spolupracovat s Utah State University (USU) a Aspire Engineering Research Center. Tyto firmy se budou snažit upravit vůz tak, aby byl vhodný i pro americké podmínky. V evropské specifikaci by to totiž nemuselo stačit. Akumulátory se mohou nabíjet jak ve stanicích, tak i během jízdy na případných úsecích elektrifikované tratě. Pokud jde o Evropu, ABB už od roku 2021 pro tyto vlaky v Evropě dodává 400V a 1000V nabíječky. Po Evropě se prohání už více než 110 těchto akumulátorových vlaků, mnoho z nich je např. v Německu. Na baterie může jet max. 140 km/h (na elektrifikované trati až 160 km/h) a běžný dojezd na akumulátory je 100-150 km, nabít se má za 15 minut a vyrábí se v konfiguracích se 120 až 180 sedadly. Pro americké podmínky by ale takový dojezd asi nestačil, a tak uvidíme, co se změní v americké specifikaci vlaku.
 
V prosinci 2021 se nicméně tomuto vlaku navzdory zimě (teplotám pod nulou) povedlo stanovit rekord v jízdě akumulátorovým vlakem, kdy dosáhl dojezdu 224 km a tato vzdálenost je také uvedena v Guinessově knize rekordů.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama