reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
8.5.2023, Milan Šurkala, aktualita
Asistenční systémy Tesly mnozí považují za nebezpečné systémy a hrátky se životy řidičů a posádky. Podle statistik je ale Autopilot i Full Self-Driving od Tesly výrazně bezpečnější, než když řídí člověk.
darksicek (150) | 10.5.202312:16
Reakce na definované události bude velmi efektivní. O to strach nemám. Otázkou je, jak se SW vypořádá s nečekanýma událostma, které programátoři nevzali v úvahu.
Odpovědět0  0
sroobik (599) | 9.5.202321:25
nie, autopilot nema a nemal byt povoleny, pokial je tam podmienka, ze vodic musi byt pripraveny zasiahnut. To je objektivne nemozne a takyto autopilot by mal byt len v testovacich autach s platenym zamestnancom. A aj tam sa to neda, vid chlapozen + babka s bicyklom.
Odpovědět0  0
631275 (287) | 9.5.202320:36
Fajn. Sice si nemyslím, že v dohledné době bude autopilot lepší řidič než já za normálních okolností, ale byly už situace, kdy bych si dokázal představit, že by bylo lepší, aby řídil stroj on a klidně bych ho zapnul. I pitomej asistent jízdy v pruhu, co otočí volantem nebo adaptabilní tempomat se občas hodí. Nepozornost je mrcha.

Každopádně pokud se dočkám doby, kdy místo ­"pána v klobouku­", co se vrací po půlroce sezení doma z dušiček nebo blbky, co jede v levém 50 na jižní spojce a přitom píše něco na sociální média bude řídit autopilot, tak hurá do toho.

Jinými slovy ­- už teď je autopilot pravděpodobně lepší řidič, než nezanedbatelná část individuí, co sedají za volant.
Odpovědět2  0
nephilim (46) | 9.5.202311:22
"To, že ADAS systémy umí vytvářet nebezpečné situace, o tom není sporu. Otázkou je, zda jich více vytvoří, nebo zda více nebezpečným situacím dokážou zabránit. Vytvoří­­-li 5 nehod, ale zabrání 20 nehodám, je to horší nebo lepší?­"
O tomto není sporu, jenomže právě tyto případy zmíněné statistiky neobsahují a nejspíš nikdy obsahovat nebudou. Podobně jako doposud u dopravních nehod, kdy jeden řidič svým riskantním řízením donutí jiného řidiče předejít kolizi tím, že uhne, následně havaruje, ale původce ujede.
Odpovědět0  0
darksicek (150) | 10.5.202312:38
To záleží na tom, jaké následky ten menší počet nehod může mít. 20 lehkých kolizí může být lepší než 5 fatálních.
Odpovědět0  0
komca121 (9) | 8.5.202320:58
Se snadno machruje, když Tesla za ty nehody nenese žádné následky :D
Odpovědět0  0
Bison (804) | 8.5.202320:21
Auto ktoré má autopilota by som nechcel ani zadarmo, to už nie je jazda ale nekonečná nuda , je to vhodné pre tých ktorý majú strach z riadenia áut a tých je kopec. Tie systémy musia mať nízku nehodovosť inak by sa to nikdy nepresadilo v autách a bolo by to nepredajné, pre mňa je to cesta do pekla . Osobné autá touto cestou stratia zmysel, nakoniec z toho bude plechovka s dverami a nič viac.
Odpovědět2  3
PHiLiPZ (77) | 9.5.20234:29
Este nikdy si nepouzil auto na presun z miesta A do miesta B? Pretoze to je podla mna hlavny zmysel dopravnych prostriedkov. Vacsinu zbytocneho casu v aute stravim kvoli polovodicom, ktori sa nevedia plynulo pohybovat v premavke a dufam, ze s nastupom autonomneho riadenia budu auta spolu komunikovat a optimalizovat premavku, aby sme vyuzili plnu kapacitu sucasnej dopravnej infrastruktury.
Odpovědět2  0
darksicek (150) | 10.5.202313:41
Asi tak. I tempomat využívám jen velmi vyjímečně. Otupuje to pozornost a mám u toho nepříjemný pocit, že nemám auto plně pod kontrolou.
Odpovědět0  0
odb (512) | 8.5.202318:32
Nic nehovoriaca statistika.
V podstate su to len cisla, ktore nejde nijako interpretovat. Uz vobec nie urobit zaver, ze ­"Autopilot i Full Self­-Driving od Tesly výrazně bezpečnější, než když řídí člověk."
Odpovědět0  0
Choakinek (1547) | 8.5.202319:36
To byste ovšem měl vysvětlit, proč si to myslíte, jinak jen ­"plácáte do větru­" ;­-­).
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4487) | 8.5.202319:39
A jak by ta statistika měla vypadat, aby jí bylo možné interpretovat? Rozhodně je nutné brát ji poněkud s rezervou, to se asi přít nebudeme ­(je tam několik proměnných, které mají vliv a které to nezohledňuje­), ale něco jistě napovídá. A pokud ne, tak proč? Vsadím se, že kdyby čísla byla opačná, hned by šlo u mnohých o nejprůkaznější statistiku na světě.
Odpovědět2  0
asip80 (1164) | 9.5.20232:14
Tak co si budeme nalhávat hodně řidičů prostě nepatří za volant, protože prostě neumí a ani kolikrát neví. Pokud bychom chtěli korektnější statistiku, tak by bylo asi vhodnější to rozdělit na vozy s­/bez moderních asistentů a podle věkových skupin.­(zajisté něco podobného bude vypracované, ale asi ne ICEV vs BEV­)

Další bod k zamyšlení >> IMHO předpokládám, že řidiči Tesel v betě budou převážně dobře situovaní lidé středního věku a bude tam velmi málo mladých nebo starých jedinců, kde se dá očekávat jistá zkušenost i vyblázněnost a zároveň lepší schopnosti než důchodce vč. toho, že vozy budou obvykle více udržované. ­(lepší technický stav, obutí atd.­) a to nejspodstatnější v betě je obvykle výběr lepších řidičů dle předem nadefinovaných parametrů + ­"tester­" je obvykle více ve střehu už z principu..

Sice přesně nevím, kolik jsem za ty roky nalítal, ale k dvou milionům km se asi už blížím a na mém kontě je přesně 0 nehod vážných i drobných a minimálně desítkám velmi vážných nehod jsem zabránil a to i s auty které si o různých asistentech i dobrém obutí či technickém stavu mohli nechat jen zdát. Takže o čem to vypovídá?

Taky jsem viděl video Tesly, která sice zabránila srážce, ale dle mého vytvořila velmi nebezpečnou situaci, která vyústila v nehodu, kdy Tesla pozdě zareagovala na stojící vozy v jejím pruhu a na poslední chvíli začala prudce brzdit a provedla úhybný manévr, ale řidič za Teslou to napálil do překážky. Taky málokdy Tesla uzná, že za to může ­"autopilot­", protože ho v krizi prostě vypne.
Ač je v podstatě fyziologicky nemožné, aby se člověk neustále plně soustředil při nečinnosti, tak je to hodně alibistické, ať jsou podmínky užití jakékoliv.
Tím chci jen říct, že statistika je někdy fajn věc, ale ne vždy odráží realitu a ostatní ­"proměnné­" ;­)

p.s. nebezpečné­/zmatečné ­"chování­" asistentů jsem nejen viděl, ale zažil na vlastní kůži, což se vracíme na začátek mého postu :­)

Odpovědět6  0
del42sa (235) | 9.5.20237:12
Podle statistik Tesly .....aneb věřím jen takové statistice, kterou jsem sám zfalšoval .­-­)
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4487) | 9.5.202310:11
Ano, právě tyto proměnné jsem měl na mysli. Zejména pro FSD Beta ten výběr jistě platit bude ­(počítalo se tam jakési vstupní skóre­). Tohle nám ukáže statistika za rok 2023, protože FSD už není v omezené betaverzi, ale je přístupná všem, kdo si jí zaplatili. Asi nás nepřekvapí, pokud se to číslo příští rok zhorší. Pokud bude stále výrazněji lepší než Tesly bez ADAS, pak bude vypovídající hodnota větší.

Na druhou stranu toto ­(dnes už bývalé omezení FSD Beta­) se netýká Autopilota, který je přístupný všem ­(lišit se může šíře asistentů­). Zde zase může vstupovat do hry to, že Autopilot je na dálnice, kde se ty kilometry nahrabou rychleji.

To, že ADAS systémy umí vytvářet nebezpečné situace, o tom není sporu. Otázkou je, zda jich více vytvoří, nebo zda více nebezpečným situacím dokážou zabránit. Vytvoří­-li 5 nehod, ale zabrání 20 nehodám, je to horší nebo lepší?
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.