reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
22.12.2022, Milan Šurkala, aktualita
Studenti z UNSW Sydney postavili rekordní solární elektrické auto. To bylo schopno překonat Guinnessův světový rekord a povedlo se mu ujet vzdálenost 1000 km pod 12 hodin. To vše se povedlo i přes několik problémů.
snajprik (1558) | 1.1.20238:16
Ja sa len čudujem prečo ešte nikoho nenapadlo elektro auta vybaviť solarnimi člankami, aj tak sa skoro všetke opekaju vonku na slnku cely čas, tak aspoň trochu by ziskali par kilometrov na vyše, ale očividne to nieje ekologicke a preto je lepšia elektrina s hnedeho uhlia, napriklad polsko 85% elektriny vyroby s hnedeho uhli :D
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 1.1.20238:30
Ono je to docela těžký krám a pokud bys neměl nějak naohýbané panely, přidají dost ščílený aerodynamický odpor. A naví je elektřina z tohohle nesmyslu ještě ­"smradlavější­" než ta Polská z Uhlí. Akorát že v čechách nevidíme na fabriky, kde to dělají a jaké elektrárny pohání je.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 1.1.202312:36
Lightyear 0, Sono Sion, Hyundai Ioniq 5, Genesis G80,... ze spalovacích aut mohla mít solární střechu např. Toyota Prius, Škoda Superb, VW Phaeton, Hyundai Sonata,...
Odpovědět0  0
kuban (123) | 25.12.202212:24
nepřekvapí, když se to chytne nějaká hlava pomazaná evropská ­- a hle, za pět let se to schválí na rok 2060 jako povinnost

- výyhradně solární dobíjení ­(může být z FV elektráren­)
- povinně 10 hvězdiček v bezpečnosti ­(jedna hvězdička za kravál při nezapnutí pásů. jedna hvězdička za kravál venku, aby to nepřekvapilo pejsky svojí tichostí, jedna hvězdička za sledování polohy a rychlosti, jedna za pozorování řidiče, jestli se věnuje silnici, jedna hvězdička za padák a plovací vesty ­(bude to tak bezpečnější­) , něco za crash testy­)
- maximální rychlost 40km­/h ­(dálnice­), 20km­/h ­(v obci­), protože rychlost fujky fujky
- šlapky pro všechna sedadla ­(pro zimní období a podzemní parkovištěí­)
- maximální spotřeba 1kWh­/km, cokoli navíc se platí ekodaň ­(1.000€ za 1kwh navíc ­- měsíčně­)

toto se nevztahuje na služební vozidla, letadla a vrtulníky představitelů EU a vlád členských států ­(a možná záchranný složky, ale to bude předmětem debat a komisí­)

no dobře, nebude to na 2060, ale trochu pozdějc
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 23.12.202211:57
Paráda. Maximálně aerodynamický sporťák zajede světový rekord výrazně pomaleji, než to zvládne plně naložená dodávka. Kde se jen ten pokrok zastaví :)
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4501) | 23.12.202213:25
To sice máte pravdu, že dodávky toho mohou zvládnout i rychleji, ale bohužel to neplatí vždy. Co se tak dívám, dodávky při 90 km­/h ­(což není výrazně rychleji­) berou tak 8 l­/100km, při 100 km­/h ­(což už je nějaký rychlostní rozdíl, nevím, zda ho budeme považovat za výrazný, ale řekněme, že ano­) je to cca 9 litrů na 100 km.

A jaké to má nádrže? Tak třeba u Sprinteru je standardem 65 litrů, to máme 720 km. Dokonce za příplatek je zmenšení na 50 litrů ­(560 km­), aby to mělo vyšší nosnost o pár kg. Za příplatek je také 92litrová nádrž, ta by těch 1000 km dala jen tak tak. Tranzit 70 litrů ­(jen 780km­), teprve za příplatek je 95 litrů ­(jen pro RWD a AWD­), což by těch 1000 km dalo. Teprve Boxer s 90litrovou nádrží ve standardu by to asi dal ve všech verzích.
Odpovědět1  0
JUWARE (489) | 24.12.202213:47
Jo no, ale jaká je užitná hodnota dodávky a tohoto ­"sportovního­" vozu? V uvozovkách to je, protože to není sportovní a vlastně ani osobní, natož nákladní vůz. Je to čistě účelové vozidlo k překonání rekordu. Na nic jiného není. To je podle mě největším problémem tohoto auta. Už jen hmotnost řidiče radikálně snižuje dojezd, akceleraci a jízdní vlastnosti. Zatímco zmíněná dodávka si použitelnost zachovává i jako plně naložená s maximem počtu osob.

Chci tím celým však říci něco jiného, než by se mohlo prve zdát a to, že zde srovnáváme neporovnatelné.
Sunswift 7 bych nepovažoval ani tak za auto, jako spíš o vědecký projekt, snahu pokořit hranice a přijít na to, jakým směrem se v technologii dále ubírat a jakým naopak nikoliv. Jak jinak zjistit co je slepá větev než tak, že to jednoduše vyzkoušíme? Zkrátka a jednoduše vývoj a věda probíhá metodou pokus omyl.
Odpovědět1  0
wrah666 (6205) | 25.12.202223:25
Snad bych nezmiňoval, že spalovák může dokonce jet i v noci :­)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.