reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
15.5.2023, Milan Šurkala, aktualita
Dlouhé trasy mohou být s elektromobily problém. Velikosti akumulátorů se zvětšují, dojezdy prodlužují, nabíjení zrychluje, pořád to ale může být pro některé nedostatečné. Švédové vidí řešení v nabíjecích silnicích.
hl.hl (293) | 17.5.202320:19
A co takhle rovnou magnetický pohon?
Odpovědět0  0
tomasjerry (207) | 16.5.20239:02
Nebudu mat nahodov celohlinnikove auta problem? Nebudu sa indukovat prudy? Male blesky na pristrojovke to je novy typ tuzingggu ;)
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1249) | 16.5.202311:41
to asi bude dost daleko od vozovky, ale spíše bych měl strach když na vozovku něco spadne, ono by ale i tak nemusel být problém, na to aby se něco indukovalo potřebuješ přijímač, cívku o dostatečné délce drátu což rozhodně předmět nebo samotné auto není
Odpovědět0  1
ZipX (190) | 16.5.202312:21
Skor ako to bude s opravami vozovky, vozovka predsa pracuje a hýbe sa.. taktiež si neviem predstaviť cievky, lebo bezdrôtové nabíjačky čo maju napr aj 30 cievok a vedia napájať viac ako 1 zariadenie, tak maju tiež problém so zameraním spravnej cievky na zariadenie, takže pohyb zariadenia mimo tú cievku na ktorej sa to nabíja vyústi do situácie že sa nabíjanie preruší.. a nehovoriac o pohybe 80­-90kmh kamiónu a aby to aj stíhalo komunikovať ­(rýchlosť nabíjania, alebo či vôbec nabíjať, nechceme nabíjať baterku na 100% alebi indukovať prúd do ICE aút a privesov za kamiónmi­)
Taktiež aký to bude mať vplyv na ostatné zariadenia v vozidle a zdravie posádky ­(ak niekto má načúvací pristroj, strojček na srdci a podobne­)
Taktiež pridaná váha v podobe indukčnej cievky a okruhu na spracovanie prúdu na uloženie do baterky ­( pochybujem že by niekto ukusol z baterky pre vyrobenie vozidla ktorého jediná výhoda bude jazda na týchto dialniciach.

A tiež čo na to ekelogovia a straty spôsobené indukčným nabíjaním v tak veľkom rozsahu ­( namiesto 10w nabijačiek telefónov tu budú 30­-60kw indukčné pre každodennú dopravu­)
Odpovědět0  0
tomasjerry (207) | 16.5.202312:33
Presne nad tym som premyslal, nakolko je mega rozdiel, ci nabijam 10 W alebo 50 KW. Velkost magnetickeho pola uz bude riadna takze sa moze stat, ze silociary budu vyssie ako samotne auto. Aj ked samozrejme so vzdialenostou sila klesa, ale aj tak. Nemyslim si, ze je to bezpecne. nie pri takom vykone.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4487) | 16.5.202316:04
"Skor ako to bude s opravami vozovky, vozovka predsa pracuje a hýbe sa­"

V praxi to pod vozovkou vypadá asi takto: https:­/­/bioage.typepad.com­/.a­/6a00d8341c4fbe53ef02af1c948558200d­-pi

"taktiež si neviem predstaviť cievky, lebo bezdrôtové nabíjačky čo maju napr aj 30 cievok a vedia napájať viac ako 1 zariadenie, tak maju tiež problém so zameraním spravnej cievky na zariadenie­"

Ale spousta lidí si to představit dokáže a dokonce to už prakticky funguje v několika pilotních testech. V Arena del Futuro to takto napájelo autobus jedoucí 70 km­/h a fungovalo to. Takže to asi tak nepředstavitelné není.

"takže pohyb zariadenia mimo tú cievku na ktorej sa to nabíja­"

No já nevím, ale v roce 2023, kdy je systémem udržování v jízdním pruhu vybavena nemalá část nových aut, mi toto nepřijde být nějak závažný problém.

"nechceme nabíjať baterku na 100%­"

To záleží na tom, jak si to nastavíte v autě, ne? A také záleží na tom, jakou baterku tam máte. Některým typům nabíjení na 100 % vůbec nevadí, některým ano.

"pochybujem že by niekto ukusol z baterky pre vyrobenie vozidla­"

Pokud se toto stane standardem, tak naopak spíše pochybuju o tom, že se bude velikost baterek hnát do 1000km+ dojezdů, když to nikdo nebude potřebovat.

"A tiež čo na to ekelogovia a straty spôsobené indukčným nabíjaním v tak veľkom rozsahu­"

Při dobrém zarovnání mají ty systémy překvapivě dobrou účinnost, v laboratorních podmínkách přes 90 %, otázkou budou ty reálné.
Odpovědět0  0
ludek_jelinek (131) | 17.5.202316:16
Jasně, že to jde, když se chce. To jen lidé bez vize, zmasakrovaní populistickými žvásty o tom, jak nás EV ožebračí, nevidí či nechtějí vidět. Nepochopím, jak někdo může začít ventilovat své pochybnosti o řešení, které už někdo, očividně chytřejší, uvedl do praxe. Jistě, jen v omezené míře, protože finance, ale je to funkční, tak proč to stále zpochybňovat a pesimisticky dokazovat ­"že to nejde­"? :­-o
Odpovědět0  0
Budman (251) | 17.5.202318:59
Existuje totiž něco jako kritické myšlení ;­-­) Navíc jak už jsem zmiňoval pod jiným článkem ­- to, že něco funguje v omezeném a kontrolovaném prostředí, neznamená automaticky, že to jde aplikovat na větší měřítko, a nejde jen o finance.
Třeba pěkný příklad v rámci tématu jsou akumulátory ­- v laboratořích je mnoho úžasných nových konceptů baterek a fungují, ale fungují právě jen v tom malém laboratorním měřítku a jen tak zvětšit nejdou a nebo je to běh na hodně dlouhé roky s nejistým výsledkem ­- a peněz se do toho sype dost.
Většinou tenhle konflikt vychází z rozdílů mezi humanitním a technickým vzděláním, my technici jsme právě ti negativní kritici, protože znalost fyzikálních zákonů a omezení a technologických možností je součástí našeho vzdělání a myšlení.
Odpovědět0  0
nephilim (46) | 16.5.202312:08
Otázka indukce je rozhodně namístě. Doufejme, že se nad tím zamýšleli.
Stejně tak se asi museli zamyslet nad zpoplatněním odběru. Ne každé vozidlo, které pojede nad nabíjecím pásem bude nabíjet. A pokud nějaké bude nabíjet, pak je zapotřebí zpoplatnit odebrané množství energie. Pouze odebrané. Očekávám tedy, že v té úpravě vozovky nepůjde pouze o uložení nabíjecího zařízení, ale že tam bude dvousměrná datová komunikace.
Z technologického hlediska to může být dost zajímavá myšlenka.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.