Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty
Chlazení a skříně
Ostatní
Periférie
Procesory
Storage a RAM
Základní desky
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Digimanie  |  TV Freak
Svět mobilně  |  Svět audia

Švédský Einride ukázal autonomní elektrický náklaďák T-pod

, , aktualita
Švédský Einride ukázal autonomní elektrický náklaďák T-pod
S autonomními vozy se roztrhl pytel, stále více společností představuje své vize do budoucna. Jednou z nich je i švédský startup Einride se svým elektrickým nákladním autem T-pod. Bude ovládaný na dálku nebo autonomně.
Švédský Einride ukázal autonomní elektrický náklaďák T-pod
Autonomní vozy jsou sice stále hudbou budoucnosti, mnoho zavedených, ale i nových společností se tím nicméně nedá odradit a prezentuje své vize. V úterý na politicky-dopravním fóru na Almedalenvecken ve Visby ve Švédsku byl prezentován prototyp jednoho z autonomních vozů. Má jej na svědomí startup Einride a nese název T-pod. Jak už by se od vozu budoucnosti dalo čekat, nebude chybět futuristický design.
 
Einride T-pod
 
Ten je dán i tím, že jak se na správné autonomní vozidlo patří, nepočítá se vůbec s řidičem. Protože bude převážen jen náklad a žádná posádka, pro tu tady není vůbec žádné místo. T-pod má na délku 7 metrů a poradí si s 15 standardními paletami nákladu. Celková hmotnost včetně nákladu pak činí 20 tun. Uvnitř najdete 200kWh baterii, která by dle výrobce měla zajistit energii na 200 kilometrů.
 
Einride T-pod na silnici
 
Pro rok 2020 se plánuje flotila 200 vozů, které budou jezdit mezi městy Helsingborg a Gothenburg. To ale výrobce bude muset přidat trochu na baterii nebo automobily v průběhu cesty nabíjet, neboť vzdálenost mezi těmito městy je přibližně 230 km. Automobil je částečně autonomní, po většinu cesty se bude moci řídit sám, nicméně bude možné jej i dálkově ovládat. Jeden operátor se tak bude moci věnovat více vozům současně. To vše by mělo ušetřit náklady na pracovní sílu, na hotely pro řidiče a díky elektrickému pohonu se také myslí na životní prostředí a emise.
 
 
Otázkou nicméně stále zůstává "ekologie" výroby baterií. S výrobou elektřiny zde až tak problém není, v tomto patří Švédsko k nejčistším státům na světě, alespoň co se emisí CO2 týče. Dosahuje totiž jen cca 28-36g CO2 na kWh (pro zajímavost, ČR je dnes údajně někde kolem 400 gramů na kWh, Polsko pak atakuje 800 gramů). První testy na silnicích by měly proběhnout koncem letošního roku.
 


reklama