reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
13.7.2012, Pavel Kovač, článek
S příchodem displeje s vysokým DPI, který se proslavil pod názvem Retina, se však vynořilo několik problémů. Velmi jemný displej má i svou temnou stránku. Aneb, není všechno zlato, co se třpytí.
mno11231312312 | 27.7.20126:04
To snad ani neni mozne. Pane Kovac, radeji fakt nepiste. Udelate tim SHW velkou sluzbu. Rad na tento web chodim, ale pokud budete psat vic a vic, uz tu nebude co cist. Takove nesmysli, lzi a kraviny uz jsem dlouho nikde nevidel. Nejste vy komunista?
Odpovědět0  10
Pavel Kovač (1033) | 27.7.20126:40
Ano mám členský průkaz. Máte prosím nějakou konkrétní připomínku? Nebo jen máte potřebu ventilovat svůj hněv po ránu?
Odpovědět5  0
Mirek_ | 17.7.201214:16
Pozor, neplést antialiasing s vyhlazováním hran. S tím souvisí trochu i to, že jen zmenšení pixelů pod okem viditelný rozměr automaticky nenahrazuje antialiasing a neřeší všechny okem viditelné nedostatky ­- třeba moire. Kdyby ano, nepotřebovali bysme víc než 4x supersampling.
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 19.7.201216:03
Máte pravdu, ono zaměňování AA a vyhlazování hran je docela ošemetné.
V každém případě nám zmenšení pixelů hodně pomůže :­-)
Odpovědět1  0
danno (335) | 14.7.201219:12
K tej interpolacii ­- na normalnom monitore ­(1680x, 20­") mam vo Firefoxe default nastavene 120% zoom a myslim ze nie som sam. Pri vacsom rozliseni bude naopak priestor pre este kvalitnejsiu interpolaciu ako uzivam teraz. Je logicke, ze prvy krok museli urobit zobrazovace ­(a ze uz je na case­), obsah sa prisposobi. A podla mna velmi rychlo.
Odpovědět0  0
drk22 (775) | 14.7.201212:19
Polovina těch problémů mi přijde jako umělá. Například to, že programy nepočítají s vyšším dpi. Pamatuju si živě doby, kdy se web optimalizoval na rozlišení 640*480, pak 800x600 pak 1024*768, nebo 1280*1024 a žádná retina nebyla... Programy se prostě přizpůsobí, jako vždy, stačí že ty lcd s vysokým rozlišením klesnou cenou do přijatelného pásma pro masové rozšíření.
Odpovědět4  0
ttxman (18) | 14.7.201215:50
Jo ale DPI bylo furt +­- stejny, kdyz si dal, ze tohle meri 100px tak to merilo 3cm. Kdyz na retine das 100px tak to meri centimetr.
U webu nemusis udavat vzdalenosti v pixelech. Prepises jedno cssko a styly se pouzivaj znova a znova ­(kdyz nedelas velikosti v pixelech tak je to v pohode retina neretina­). Pocet ­"oken­" ­(rozdilnejch stranek­) u webu je proti desktopovejm aplikacim minimalni. Vetsina desktopovejch aplikaci nejde stylovat, takze musis napsat kus kodu, kterej rucne nastavi vsechny velikosti vseho podle aktualniho DPI a musi to udelat autor programu. Kdyz budu pouzivat nejakou x let neaktualizovanou stranku tak mi nic nebrani si ji mistne pomoci user javascriptu a stylu v prohlizeci upravit tak aby se na to dalo koukat. U klasicke desktopove aplikace akorat tak muzes zoomovat jako obrazek ­(s rozmazanim vseho vcetne pisma­). Navic na desktopu techlech X let starejch veci co se pouzivaj je mnohonasobne vic nez na webu
Odpovědět1  0
drk22 (775) | 14.7.201217:18
Jak si dosel na to ze dpi bylo furt stejny?? U aplikaci to samy, zvětšovala se pracovní plocha a zmenšovaly ikony. Velikost obrazovky zůstávala vždy pro několik ­"generací­" stejná. Na začátku 14­" crt pak 15­" 17­" semtam 19­" a na to lcd 15­" místo 17­" crt a 17­" místo 19­" crt. Například na těch 14­" se postupně běžně používalo od 640*480 až po 1024*768....
Odpovědět0  0
ttxman (18) | 14.7.201222:07
Dobre skoro stejny, a ne vzdycky ale od widnows 95, ­(pripadne od nastupu internetu­), co to kdy kreslilo v textovim rezimu nepovazuju za dulezity. Microsoft chtel od win 95 96DPI, apple tusim 72. Pamatuju monitory co sem mel CRT 12­" 640x480 ­- 800x600, 14­" 1024x768, 15­" 1280x1024. Coz vsechno +­- sedi. To ze 486 s SVGA grafikou nedala na 14­" plny rozliseni a poustelo se to v nizsim nepovazuju za problem DPI monitoru. Na 13.3­" notebooku 1366x768 mam taky trochu vetsi DPI nez na 24­" 1920x1200. Jenze v ramci pouzitelnosti je to stejny. +­- par procent, pismena jsou mensi ale stale citelny. U retiny uz to prakticky citelny ­(ze stejny vzdalenosti­) neni.
Odpovědět1  0
drk22 (775) | 14.7.201223:39
Nemůžu souhlasit. 12­" byly snad jen pro servery :0­) I na amize jsem měl větší úhlopříčku. I v dosu existovaly webové prohlížeče a první použitelné windowsy běžně jely na 640*480 na 14­" crt na 15­" jsem přecházel z 14­" a 1024*768. Navíc už delší dobu není výjimka notebook s 15­" a 1920*1200 což není zas takový rozdíl oproti ­"retina­".
Odpovědět0  0
ttxman (18) | 15.7.20123:22
12­" sem mel u jedny 486 co mi prosla rukama, nevim kde ji puvodni majitel sehnal, hracka dobra ale uz sem mel neco o par radu lepsiho. Ty rozliseni byly ale podle me z toho duvodu, ze neumela vic grafika karta. Moje prvni 486 mela XGA grafickou kartu ­(800x600 16bit, 1024x768 ­- 256 barev­). Monitor 14­" umel 1024x768 na 60Hz, ale jel sem na 800x600 kvuli barvam ve win95. Videl sem i 15­" na 640x480 kvuli SVGA a barvam.

1920x1200 na 15­" je 150DPI a tomu ted apple u macbooku rika retina ne? Koukal sem na to a aplikace mi prisli dost neergonomicky a prace namahava na oci ­(hlavne pri praci s textem je bez zvetsovani moc mali, na CAD to spatny bejt nemusi)
Odpovědět0  0
dbk | 13.7.201217:30
takze rozliseni dosahlo maxima ? takze vlastne vsechno ta ultra brutal nova jemnost displeje je na prd ? :D
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 13.7.201218:09
Kdo to kde tvrdil? V článku jsem psal pouze to, že lidské oko je schopné při běžné pozorovací vzdálenosti vidět jeden pixel. To není maximum ;­-)
Odpovědět0  0
ttxman (18) | 13.7.201214:18
Uz grafika ve windows delana prez WPF ­(windows Vista, rok 2006­) pracuje s virtualnim rozlisenim 96DPI. Ktery se pri zobrazeni samo prepocitava na aktualni DPI monitoru. Takze okno je fyzicky stejne velky pri jakymkoliv fyzickym DPI monitoru. Jedinej problem tam predstavuje bitmapova grafika stejne jako to popisujete u webu. Mame to tu 6 let a pouziva se to minimalne, treba to retina displaye nakopnou :)
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 13.7.201218:44
Ale obrázky v článku dokazují, že ta připravenost není dostatečná. To, že systém má podporu většího DPI bez ztráty kvality neznamená, že vše bude fungovat OK. V metru, které je výhradně HTML + javascript se zkrátka tyto věci odbourávají. Navíc si například velikost dlaždic hlídá systém sám dle velikosti displeje a rozlišení. To předchozí generace Win nedělala a ano se jí o tom nesnilo.
Odpovědět0  0
drk22 (775) | 14.7.201217:39
Ona někdy, v nějaké době byla ta připravenost ­"dostatečná­"? Z principu to ani nejde, neustále se vše mění. Vždycky bylo plno much a vše se řeší a řešilo za pochodu.....
Odpovědět0  0
ttxman (18) | 15.7.20123:59
WPF je uplne jiny API podporuje ruzny DPI ­(a komplexni HW akceleraci­), jenze to neznamena, ze ho nekdo pouziva. Pro grafiku we windows tu mame dedictvi v z win95 v podobe GDI, z XPcek GDI+ a WPF z Vist. Nemluve o tom detailu, ze vyvoj ­(cokoliv vic nez naklikani formulare­) pro WPF se dost podstatne lisi od toho vseho predtim.

A ano WPF to samo dela, jenom musi mit windows spravne nastaveny DPI a LCD v nativnim rozliseni. Viz treba http:­/­/www.wpflearningexperience.com­/?p=41
Odpovědět0  0
Juras (59) | 13.7.201213:27
Mýlím se když napíšu, že by podobné problémy se zobrazením neměly CRT monitory? Pokud by samozřejmě uměly tak vysoké rozlišení. Pokud dnes postavím vedle sebe LCD a CRT s přibližně stejným rozlišením, tak jednotlivé body jsou patrné jen u LCD.
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 13.7.201213:41
CRT by na tom jsou úplně stejně. Tady není na vině technologie, ale samotný princip jemnosti DPI.
To, že nejsou na CRT tolik vidět pixely vlastně nic neznamená. U CRT jde hlavně o to že daný pixel resp subpixel je sám o sobě neostrý oproti LCD. Proto nejsou tak zřetelné. Nic víc nic míň.
Odpovědět2  0
Juras (59) | 13.7.201218:23
Aha, tak už to chápu. Dík za vysvětlení.
Odpovědět0  0
ttxman (18) | 13.7.201214:10
CRT meli vetsinou matici z kulatejch subpixelu. Navic se casto bezelo v nizsim rozliseni nez maximalni co dokazal monitor zvladnout ­(prevazne kvuli frekvenci zobrazeni a vykonu grafiky­). diky prvnimu nejsou videt takovy zuby jako na LCD­(kdyz to ma kulaty okraje­). A druhy to vlastne rozmaze po okoli, takze je to vlastne forma AA :­).

Problemy tady popisovany by se na nich projevili stejne, jelikoz jeto problem softwaru co nedokaze s tim rozlisenim pracovat.
Odpovědět2  0
Nikoloki (11) | 13.7.201210:00
Chce to naopak rozlišení daleko větší ­(třeba 19200 × 12000­), na kterém bude možno ­(nutno­) zobrazení zvětšovat libovolně podle potřeby a kde už nepoznáte, že jeden pixel fotky je zobrazen na 7 pixelech displeje a sousední pixel fotky je zobrazen na 8 pixelech displeje.
Odpovědět2  0
Pavel Kovač (1033) | 13.7.201210:10
:­-­) To je docela zajímavý nápad. Stačí jen zvýšit výkon zhruba 100x u grafické karty, rozšířit šířku sběrnice mezi čipem a pamětí na 4096bit a máme vystaráno :­-­)­)­)
Ale jinak samozřejmě by to bylo pěkné.
Odpovědět3  0
JanoX | 13.7.201213:31
To představuje objem dat asi 350 GB za 1 sekundu a to je zatím těžce nedostupné.
Odpovědět1  0
Nikoloki (11) | 16.7.201210:01
Samozřejmě myšleno tak, že převod na fyzické rozlišení proběhne v displeji, do displeje může putovat klidně putovat 1920×1200 nebo 3840×2400 atp. …
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 16.7.201210:04
A k čemu tedy potom tak velké rozlišení?
Odpovědět0  0
JanoX | 13.7.20129:31
Svět je v pohodě, problém má Apple. Běžnému uživateli je Retina k ničemu tudíž se o ni nezajímá a ani nemá obsah který by dokázal Retinu využít, pařan se toho nedotkne ani klackem kvůli výpočetnímu výkonu a těch pár profesionálních grafiků a fotografů si potíže snadno vyřeší v příští verzi jejich oblíbených aplikací.
Odpovědět2  1
Pavel Kovač (1033) | 13.7.201210:10
No on si to představuje i Intel ­(viz článek­), takže to není problém jen Applu.
Odpovědět1  1
Nikoloki (11) | 13.7.20129:05
Kvalitnější = více kvalitní.
Méně kvalitnější = méně více kvalitní = ???
Odpovědět1  0
Pavel Kovač (1033) | 13.7.20129:10
Díky opraveno. Samozřejmě tam patří ­"méně kvalitní­".
Odpovědět1  0
gigik (81) | 13.7.20128:42
Už je mi na blití z toho že maj všechny noťasy 1366x768, když chci pracovat ­(foto=ps, video=vegas­) tak to musím připojit k FullHD 24­" aby se tam něco vešlo, až nebude 13­" s fullHD stát 30k jako teď ale míň, budu spokojenej !
Odpovědět5  1
Pavel Kovač (1033) | 13.7.20129:03
U notebooků je situace trošku jiná. Tam lidem vadí hlavně nízké rozlišení potažmo velikost pracovní plochy. Ale zvyšování rozlišení za viditelnou hranici je něco jiného.
Odpovědět2  0
wizaard (23) | 14.7.201217:33
Je vám ale jasný jeden detail: spotřeba takového displeje! To je jediný důvod, proč bych jej ­(zatím­) nechtěl ­- to je u notebooku extrémně klíčová záležitost! 15­" Full HD displej má neporovnatelnou spotřebu oproti ­"HD Ready­" panelu. A pokud Full HD zvýší spotřebu o spotřebu jednoho netbooku, co se spotřebou provede Retina?!

Mám rád ostrý obraz, na mobilu je to super a chtěl bych takový obraz i na notebooku, na desktopu nikdo spotřebu neřeší ­(i když já řeším spotřebu všude­), ale jen a pouze v době, kdy se vyřeší: podpora ­(to ještě nějaký pátek potrvá­) a spotřeba. 9­- nebo 12článek kvůli jemnému zobrazení tahat nechci.
Odpovědět0  1
Roob (179) | 13.7.20129:28
a to cim budes pozerat dalekohladom? Na 13ke aktualen rozlisenie staci, resp. ak bude vyssie rozlisenie bude treba vyssie dpi a A4ka sa ti tak ci tak na plochu nezmesti. Na 24­" monitore je 4ka tak akurat, na 13ke je mensia ako A5, to tam 12ku pismo ani neuvidis.
Odpovědět2  0
odb (514) | 14.7.201211:15
to qiqik : Uvedomujes, ci si za blbost napisal? Toto tvoj problem nevyriesi. Uhlopriecka sa ti nezmeni, tak sa ti tam toho nemoze vojst viacej ako doteraz. 13­" bude stale len 13­". Co sa ti moze zmenit je to, ze sa ti maximalne zmesnia ovladacie prvky ­(ak DPI zostane na povodnej hodnote­) a tym mozes ziskat trochu viacej priestoru pre samotnu fotku ­(bude to ale len par milimetrov­) ale na ukor citatelnosti tych ovladacich prvkov a pisma­(budu strasne prtave a budes mat problem sa v nich orientovat alebo na nich kliknut misou­). Ak sa DPI prisposobi vysokemu rozliseniu, tak budes na tom presne tak isto ako doteraz. Velkost uhlopriecky nijako neoklames.
Tvoj problem nema nic spolocneho s displejmi s vysokym rozlisenim. Tvoj problem je, ze mas jedoducho malu uhlopriecku.

Obdivujem ludi, ktory chcu pracovat v PS na 13­" uhloprieckach.
Odpovědět1  0
Henkye (31) | 13.7.20126:37
Až to bude aktuální, tak se programy přepíšou a basta. Jednoduchý. Nevidim problém.
Spíš už by to konečně chtělo nějaký Monitory na trhu. Budto to neumí barvy, odezvu, úhly nebo to má naprd životnost.
BTW, v linuxu jsem dlouho měl 120 místo 96 DPI a problémy měl právě jen ten Photoshop ve wine.
Odpovědět3  2
Pavel Kovač (1033) | 13.7.20126:42
No ono přepsat všechny programy nebude tak rychlé. Každý uživatel používá jiné, každý má jiné požadavky.

btw. není to jen o Photoshopu. Bohužel většina grafických programů má problém. 3ds max samozřejmě také.
Odpovědět3  1
Henkye (31) | 13.7.20127:16
Kdo se přizbůsobí dřív, získá výhodu a uživatele, apon se tu trochu vyvětrá.
A to že takhle renomovaný programy ... Ostuda. Je vidět, jak to maj na háku.
Odpovědět4  1
SpaceExplo (240) | 13.7.20121:06
Hlasoval jsem ne a doplnim jen: ja mam ted 24­" 1920x1080 a stejne si stranky zvetsuji v prohlizeci na 110 az 125%, protoze mam bryle s zadkladni ­"maly­" text se mi necte prijemne. A cist prijemne chci­/potrebuji, protoze koukam do monitoru i 15h denne. A protoze jsem starej skarohlid :­-­) tak se budu drzet ­"starych­" displayu s nizkym DPI co to pujde.
Odpovědět4  2
SpaceExplo (240) | 13.7.20121:08
oprava: rozliseni mam 1920x1200
Odpovědět1  0
M0RGAN (248) | 13.7.20122:00
Taky mám 2x 1920:1200 a 1x 1920:1080 a taky mám webové stránky zvětšené na 150%.
Hustota pixelů mi víceméně vyhovuje, ale uvítal bych stejnou kvalitu ­(jako mám na Dell u2412m­) na 30­'­' LCD, přitom za cenu 10 000 korun. 2x takové LCD bych měl raději než současné tři. Ale ceny jsou pořád 3x výše :­-(
Odpovědět3  0
pkolcun (75) | 13.7.201220:52
Povedal by som, že problém čo tu spomínate je presne ten istý ako ma Retina displej, ale trošku v menšom meradle. Ak sa začnú programy a weby prispôsobovať vyšším rozlíšeniam môže to pomôcť vyriešiť aj tento problém prezerania webových stránok na displejoch s vyšším rozlíšením ­(aj FullHD a väčšie­).
Odpovědět0  0
nonnel (2) | 14.7.201213:05
To máš sice pravdu, ale v té době už budeš potřebovat brýle s vysokým rozlišením a tak si budeš obraz zvětšovat až na 150% a efekt FullHD rozlišení bude stejně ten tam. Taky jsem kdysi míval dobré oči, ale o ty jsem přišel při prvních monitorech někdy kolem roku 1986 ­- 1998 a to většina z vás ještě psala ve slově ho..o tvrdé Y.
Odpovědět0  0
Michal6 | 15.7.201218:10
No, za nas se rikalo ze se jeste houpal fotroj v leve nebo prave... :­-­) Jinak clanek jsou slitky ze strejdy googla, prohnane translatorem, zredigovane pubescentem bez elementarnich znalosti technologii.
Odpovědět0  7
Pavel Kovač (1033) | 15.7.201218:50
Děkuji za opravdu kvalitní a konstruktivní kritiku. Ano je mě 12 let, nic jiného něž google nepoužívám a translátor mám daný do ­"po spuštění­". Také o technologii LCD jsem si přečetl poprvé ve čtvrtek večer před vydáním článku.
Odpovědět7  0
Bill6 | 15.7.201218:50
...promluvil pubescentni anonym Michal6 s mindraky ventilovanymi v internetovych diskuzich.
Odpovědět2  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.