reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
19.3.2023, Milan Šurkala, aktualita
Obnovitelné zdroje energie jsou velkým tématem a švýcarská společnost Sun-Ways by chtěla uskutečnit myšlenku železnic pokrytých solárními panely. Ve Švýcarsku by se to údajně mohlo postarat o 1 TWh energie ročně.
Lokomotiva2 (19) | 20.3.202316:31
Hmm, tohle je jen dalsi past na dotace, nic jineho.
Vetsina nevyhod je v clanku uvedena. To ­"zaspineni­" ma dost abrazivni charakter, takze zpusobuje zhorsenou pruhlednost i na stojanech s vyveskama na nastupistich, pritom ty stojany nejsou v horizontalni poloze a jsou nekolik metru od koleji. K tomu odletavajici sterk, pruhyb kolejnic pri jizde tezkeho vlaku, to vse bude delat panelum moc dobre.
Rekl bych, ze prvni pulrok to bude nejak fungovat, poberou se za to dotace a za 2 roky to zrusi bez nahrady, protoze opravy budou akorat generovat zbytecne vyluky.
Odpovědět2  2
Blaazen (241) | 20.3.202315:46
Tak určitě lepší, než ta francouzská solární dálnice.
Odpovědět0  0
Lokomotiva2 (19) | 20.3.202316:33
No, nevim jestli lepsi. Spis je to podobna volovina. :D
Odpovědět1  1
Tech-boy.lukas (1254) | 20.3.202311:52
tak mě než nějaký technický problém napadla právě krádež. Vím že jak jsem instaloval panely na nízké střechy tak chtěli navíc rám a nerozbitné sklo. A co vím tak jeden je dokonce opatřen otřesovým snímačem napojeným na alarm. Je krásné jak rychle jim to dovede položit to zařízení, ale předpokládám že hned za ním by šli cikáni a ty panely zase demontovali.
Odpovědět0  2
mch81 (421) | 20.3.202314:06
Jo, krádež je u nás reálné riziko. Na druhou stranu jednodušeji se kradou kabely než s sebou tahat celý panel. Pak mi ještě přijde riziko, že ty panely něco rozmlátí a pokud napadne sníh, tak toho moc nevyprodukují.

Ještě nevím, jak je to s bezpečností ­- pokud si člověk lehne mezi koleje, tak by měl myslím přežít ­(v tom smyslu, že je tam rezerva, zkoušet bych to ale nechtěl­). Pokud se na koleje nacpou panely, tak se ten prostor zmenší.
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1254) | 20.3.202316:03
zase výhoda v krádeži panelu by byla že je docela drahý i když je velký. Kabelu musí ukrást tunu. O tom rozmlácení, náhodou nebo vandalismus se právě vůbec nezmiňuji. A už tak ty panely když nejsou pod správným úhlem vygenerují méně, tak to že jak je pokryje sníh tak vygenerují nic už neřeším.
Odpovědět0  1
Lokomotiva2 (19) | 20.3.202316:38
No, pokud si clovek lehne mezi koleje, tak muze prezit, ale nesmi na sobe mit volny odev, ktery by se mohl pri prujezdu vlaku vzedmout a nekde na vlaku zachytit. I tak ale riskuje, ze z toho vlaku za jizdy neco odpadne, treba pod vozy se sterkem a kamenim bych si urcite nelehal. ;­-)
Odpovědět0  0
mch81 (421) | 20.3.202317:19
Tak to je myšlené jako poslední šance, když se mimo dostat nemůže ­(podobně je to s metrem­). Risk je s odpadáváním, že může něco viset z vlaku nebo že někdo zrovna spláchne na WC :­-­).

Co se týče toho volného oděvu, tak lehat se má hlavou proti vlaku ­- volný oděv je většinou triko nebo mikina. Pokud je člověk hlavou proti, tak to k tělu přitlačí, pokud nohama proti vlaku, tak mu oblečení může zvednout ­(jako při svlékání­) a to se pak může zachytit za vlak. Psychicky by to asi bylo dost náročné, ale pokud má vlak člověka trefit, tak už je asi jedno, jestli trefí nejdřív nohy nebo hlavu. Pokud nepojede krokem, tak to člověka semele stejně.
Odpovědět1  0
Tech-boy.lukas (1254) | 21.3.20238:57
tak o to wc nejde, to už je doba co to propédavalo na koleje. Je tam zásobník jako v chemickém wc. Spíše by člověk měl strach že taková masa je nad hlavou.
Odpovědět0  0
mch81 (421) | 21.3.20239:41
Asi jak kde, cityelefanty to ještě před pár lety měly. Pokud se to od té doby nepředělalo.
Odpovědět0  0
Eskymak (1057) | 19.3.202320:17
Podobný nápad byl už v neměcku. Je to pochopitelně další ­"zelený­" nesmysl. Ten solární panel na kolejích dlouho nevydrží, protože u kolejí je z opotřebení hrozná špína.

O tom, jak tohle bude komplikovat údržbu ani nemluvě.
Odpovědět6  0
Budman (251) | 19.3.202316:34
Poslední dobou mi vážně připadá, že tyhle eko startupy pořádají soutěž o nejpitomější nápad... A Čína mezitím zrychluje opravdový technologický vývoj, je smutné, kam jsme to dopracovali.
Odpovědět4  1
Jardadoma (1505) | 19.3.202316:51
Pokud je to startup, za cizí peníze, tak asi tuším, jak to bude. Peníze se utratí a startup zkrachuje.
Odpovědět2  1
Budman (251) | 19.3.202318:35
Samotná firma startup není, ale pochybuju, že by to zkoušela realizovat za vlastní peníze, pravděpodobnější varianta bude, že pouze zpracuje nějakou pěknou prezentaci a nabídne to státu nebo nějakému investorovi jako projekt k realizaci ­(samozřejmě technologii dodá ona firma­).
Investor to zpropaguje jako hroznou eko aktivitu, možná na to pobere i nějaké subvence a po pár letech zkoušení se to vyhodnotí jako neefektivní, konec příběhu :­-)
Odpovědět3  1
asip80 (1164) | 19.3.202315:24
Jaký bude mít dopad mj. resuspenze prachových částic a polétavá rez?

Chápal bych to ještě v rámci komunitní energie jako součást protihlukové zábrany u kolejí v zástavbě, ale takhle pochybuji o poměru investovaného usílí a co z toho získáme :­)
Odpovědět6  0
Bison (809) | 19.3.202315:08
Na SK by paneli rozkradli behom krátkej chvíle od montáže, ak si vezmeme efektivitu panelu a životnosť takto umiestneného panelu, projekt robil človek ktorý berie drogy, ako nápad pre komédiu to, ale nie až také zlé. Zostáva už len zodpovedať otázku, či je v pláne položenie panelov aj v železničných tuneloch a tých majú dosť....
Odpovědět4  1
Choakinek (1548) | 19.3.202323:55
Ano, je to v plánu. Světlo do tunelů budou přivádět optické kabely.
Odpovědět0  1
mch81 (421) | 20.3.202314:08
Nebylo by jednodušší nad panely dát zářivky? Šlo by to použít i venku a elektřinu by to generovalo i v noci :­-­).
Odpovědět0  1
Choakinek (1548) | 20.3.202314:17
Hmm, ne, to se přeci jenom bere v potaz, že ta zářivka něco žere a tak by to nebylo efektivní :­-­).

Nicméně v úvahu připadá uhelná elektrárna verze 2, ve které se prostor určený ke spalování uhlí obklopí solárními panely a tímto způsobem bude elektrárna vyrábět elektřinu. Elektrárna tedy nebude kompletně ekologická, ale bude obsahovat povinnou ekosložku.
Odpovědět1  1
mch81 (421) | 20.3.202314:31
A až panely doslouží, tak by šly spálit rovnou v té elektrárně. Výhoda je, že by se nemusely nikam vozit :­-­).
Odpovědět2  1
Choakinek (1548) | 20.3.202322:04
Tak jsme si zavtípkovali na účet eko socíku :­-­) ... Nicméně ono je to spíše smutné, nějaká tajemná síla vydlabává lidem mozky :­-­).
Odpovědět2  1
Tech-boy.lukas (1254) | 22.3.20238:47
myslíte eko ať to stojí co to stojí. Třídím atd. Ale vše z mírou. Velmi mě dokážou udivit ekoteroristi svýma nesmyslnýma argumentama, a navíc na vše mají protiargument který je ještě větší blbost jako ten argument.
Odpovědět1  1
Choakinek (1548) | 22.3.202320:31
Jednáte a přemýšlíte naprosto příkladně, jen tak dál ;­-­).
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.