reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
11.5.2022, Milan Šurkala, článek
Elektromobily jsou hodně diskutovaným tématem ohledně jejich skutečného vlivu na životní prostředí. Tesla se nejen tomu věnuje v její Impact Report. V ní se můžeme dozvědět několik zajímavých detailů např. o recyklaci akumulátorů i o jejich výdrži.
doriel (497) | 4.9.202313:41
Já myslím, že myšlenka elektromobility je super. Ani jsme neobjevili Antarktidu.. Už Porsche dělal elektrická auta. Na elektřinu jezdí tramvaje, trolejbusy, koloběžky..
Ale fakt mě vadí, že se začala vyrábět elektrická SUV, jeepy a další nesmysly. Někdo tady v článku psal, jak jsou elektroauta jen pro ­"bohaté­". A víte co? Ten člověk má pravdu. Pokud by OPRAVDU ŠLO O EKOLOGII A PLANETU, budou se vyrábět nějaké motokáry, elektromotorky, dostanete dotaci na koloběžku abyste nejezdili autem, atp.. Dnešní elektroauta jsou jen póza pro bohatší, aby se cítili líp. To není ekologie. A kdo se toho zastává ­(dnešní podoby elektromobility­), měl by otevřít oči.
Odpovědět0  0
drk22 (775) | 13.11.20239:37
Dotovat bohatám jejich elektroauta z daní všech je skutečně hovadina...
Odpovědět0  0
darksicek (150) | 3.5.202316:25
Článek neuvádí, v jakých podmínkách bylo auto ­- a tedy i baterie ­- provozovány.
Je zde zmíněn teplotní SW a chlazení. Tedy předpokládám že se jedná o slunou Kalifornii se spíše vyššími teplotami.
Nicméně co provoz v naši podmínkách, kdy v létě auto smažíme na slunci, v zimě stojí v mrazech?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4553) | 3.5.202317:44
Tesly Model S a X se neprodávají jen v Kalifornii, ale po celém světě.
Odpovědět0  1
darksicek (150) | 3.5.202322:14
Prodávají. Ale kde Tesla sebrala tyto konkrétní data je podstatné.
Odpovědět1  0
kutil05 (802) | 16.6.202215:41
Celé mi to spíš přijde jak reklama na Teslu. Na každou otázku je odpověď: Dle Tesly a podobně.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4553) | 16.6.202215:49
Tak je to zpráva Tesly, těžko se tam bude psát ­"dle Mercedesu­" :­-­) Nicméně to neznamená, že se tam nesnažím být kritický, a snažil jsem se podívat na některá čísla, která vypadala zvláštně.
Odpovědět1  1
drk22 (775) | 14.5.202315:12
Aha takže to není člínek...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4553) | 15.6.202216:20
Vy víte, kolik to auto mělo na tu baterku najeto? Nemělo třeba najeto přes 400­-450 tisíc km, kdy je normální vyměnit akumulátor? Jak Vám to může nevycházet s životností, když nevíte, kolik na tom akumulátoru bylo nalítáno? Já se tuto informaci nedozvěděl, abych něco takového mohl říci. Vím, kolik po něm chtěli, ale to, kolik to mělo najeto, to jsem se nedočetl.
Odpovědět1  0
shall (39) | 6.10.202213:32
SLedovanost toho videa mu vydělala mnohem více než kolik by mu vydělalo sešrotování auta.
Odpovědět0  0
PiláT (5) | 11.5.20227:29
S ekologickou stopou je o jednoduché odpovídá ­(přímo úměrně­) ceně napsané na účtence. Než mě chytíte za slovou seznamem sběratelských případů, kdy to neplatí ­( nebo to tak vypadá­), tak pravidlo omezím na masově produkované ­(komoditní­) předměty a cenu bez koncového zdanění.
Takže pro automobily jde o cenu bez DPH, pro paliva­/energie o cenu bez DPH a spotřební daně, pro výrobek jde sumu cen za celý životní cyklus. Pokud elektromobily stojí násobně víc než běžné automobily, poskytují o hodně horší službu ­(pro většinového zákazníka­) a mají podobné náklady na km jako běžná pohybovadla, tak ekologicky nemůžou vycházet líp. Pouze poskutují službu ­"mám výfuk v elektrárně­" ­(ekologická stopa v místě těžby surovin je jenom jiná varianta ­"výfuku­")
Odpovědět11  3
shall (39) | 11.5.20227:46
Jenomže elektromobily nestojí násobně více, byť tam nějaká přirážka je, ale nelze mluvit v žádném případě o násobcích. Výrazně horší službu taky nenabízejí ­(pro většinového zákazníka­) a je to jenom o změně návyků z provozu spalovacího vozu. A o podobnosti nákladů na km už vůbec nelze mluvit. Provozní náklady jsou násobně nižší při domácím nabíjení ­- ostatně kdo by si kupoval elektromobil, kdyby neměl kde nabíjet ­(doma či v práci­).

Jenom dodám, že nemluvím o autech typu Dacie, kde se cena baterií výrazně projeví v koncové ceně, ale o nejprodávanějších elektromobilech alespoň střední třídy.
Odpovědět3  14
PiláT (5) | 11.5.20228:02
Prosím uveďte nějaká čísla. Mě furt vychází, že elektromobil stojí cca 2x ­(no dobře možná 1,8x­) víc než srovnatelný spalovák. Průměrný zákazník ho nemá jako druhé auto do rodiny ­(pokud bude mít druhé auto, tak jím bude ­"nákupní taška­"), takže si zkuste představit, že elektromobilem jedete v zimě na hory ­(s každodenním dojížděním na sjezdovku­). Do provozních nákladů započítejte dobíjení za cenu podle aktuálně nabízených tarifů a 20% nabíjení na rychlonabíječce a pravděpodobně poloviční kilometrovou životnost automobilu ­(vím že diskutujem pod článkem který se chlubí 320 tisKm životností baterie, ale úplně tomu nevěřím, protože všechna data jsou ze slunné Kalifornie)
Odpovědět10  2
shall (39) | 11.5.20228:37
Hyundai Kona:
1,0l ­- 120 koní, řada Smart, automat ­- standartní cena 580k
electric 40kWh ­- 136 koní, řada Smart ­- standartní cena 840k ­- +44%

1,6l ­- 198 koní, řada Style, automat ­- standartní cena 700k
electric 64kWh ­- 204 koní, řada Style ­- standartní cena 1150k ­- +64%

WV
Golf Styl 2.0 TSI ­- 190 koní ­- cena 841k
Id3 ­- 201 koní 1184k ­- +40%

U vozů vyšších tříd je ten rozdíl ještě menší.

Absolutní většina lidí jezdí na delší cesty párkrát za rok. V tom případě opravdu není problém z dojezdem ani délkou nabíjení někde na rychlonabíječce ani s dojížděním na sjezdovku nebo s jízdou do Chorvatska. A při běžném použití nabíjíte doma s nízkým tarifem za 5 kč na kWh ­(dnešní vysoké ceny­). To je cca 1,25 kč na kilometr. Ve srovnání s cca 4kč u benzínu.

Kilometrová životnost se se zimou nesnižuje. Ta se snižuje naopak s teplem. A proto většina dnešních elektromobilů má tepelný management.
Odpovědět3  10
eMKejx (92) | 13.5.202212:22
"V tom případě opravdu není problém z dojezdem ani délkou nabíjení někde na rychlonabíječce ani s dojížděním na sjezdovku nebo s jízdou do Chorvatska.­"

problem nie je, resp nebude v idealnej dobe, to znamena dostatocne mnozstvo nabijacich stanic ci cestou do HR alebo na hory k zjazdovke. Inak sa cesta na dovolenku predlzi, pripadne sa na zjazdovku clovek dostane az poobede...
Odpovědět0  0
alien105cz (119) | 25.5.202218:22
My mame konu 64ku ve plne palbe za 750 000 referentsky vuz a ma veci ktere spalovaci nema takze rozdil v cene je zanedbatelny.A to ani nepocitam nabijeni free v praci uz najeto 18000 km za nula. Po zpoplatneni to bude cca 50 kc za km, rocni najezd mame okolo 35 000 km.A ted si to spocitejte naklady na palivo to same u spalovaci verze.
Odpovědět0  0
darksicek (150) | 3.5.202316:45
Každá baterie, včetně lithiových, má stanovený rozsah teplot. Pokud je baterie provozována, nebo i skladována mimo tento rozsah, dochází k degradaci a tedy snížení životnosti baterie. Tečka. Mudrujte jak chcete, ale fyziku prostě neobejdete.
Odpovědět0  0
drk22 (775) | 14.5.202315:18
pro mně je normáůlní cena auta kolem 350 000, ne půl mega a víc, tak mi prosím najděte ellektroauto se srovnatelnými vlastnostmi za +44% ceny... za těch půl mega navíc mám benzín na na celou dobu brovozu a k tomu druhé auto... A to ani nemluvím o tom že v momentě kdy elektromobilů bude víc, vlády najednou zjistí že jim chybí peníze z prodeje paliv a že je musí něčím nahradit, tj zdanit buď ty elektroauta nebo elektřinu do nich.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4553) | 15.5.202314:35
"vlády najednou zjistí že jim chybí peníze z prodeje paliv a že je musí něčím nahradit, tj zdanit buď ty elektroauta nebo elektřinu do nich.­"

No tak to je přece naprosto samozřejmé, že se to stane. Otázkou je jak ­(osobně to vidím na nějakou paušální roční daň, příp. daň dle ujetých kilometrů ­- ta auta jsou už dávno připojená na internet­). Ale to se EV nijak nebudou lišit od ICE, která jsou zdaněná taky ­(v ceně benzínu a nafty­). Takže nic nového a ani překvapivého. Nechápu, proč se tu něco tak samozřejmého tahá, jako by to mělo být nějaké negativum. U ICE to bylo vždycky v ceně paliva a nikomu to nepřijde divné. Nevím, proč se něco podobného u BEV vytahuje jako negativum.

"pro mně je normáůlní cena auta kolem 350 000, ne půl mega a víc, tak mi prosím najděte ellektroauto se srovnatelnými vlastnostmi za +44% ceny­"

Pro Vás zatím žádné EV splňující tyto požadavky není. Obávám se ale, že ani těch ICE už nebudete mít moc na výběr. Do tohoto požadavku už nespadá ani základní Fabie ­(začíná na 370 tisících­), u Hyundai končíte u i20 se základním motorem v základní výbavě ­(nyní v akci se vejdete i v jedné vyšší + paketem)
Odpovědět0  0
drk22 (775) | 15.5.202314:54
Jinými slovy platí že elektroauta jsou zde jen pro bohaté... Zajímavé že v USA to jde zcela jinak a dostupněji...
Před 10 lety nebyl problém koupyt nové auto za 200 000. To že se někdo snaží uměle auta zdražovat mne osobně nezajímá.
Jinak okolo 350 000 lze dnes hned koupit několik aut. A řekl bych že naúrpostá většina lidí za auto nehodlá platit více a ani si nenechá podobné jednání dlouhodobě líbit.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4553) | 15.5.202316:07
"Jinými slovy platí že elektroauta jsou zde jen pro bohaté­"

Zatím ano.

"A řekl bych že naúrpostá většina lidí za auto nehodlá platit více a ani si nenechá podobné jednání dlouhodobě líbit. ­"

Těch aut mnoho není ­(základní verze vozů Sandero, Picanto, Rio, i10, i20, C3, Aygo­). Téměř u všech Vás silnější motor nebo lepší výbava pošle přes tuto hranici. A když se podíváme na jejich prodeje, auta do 350 tisíc tvoří jednotky procent. Letos 3,33% podíl na trhu s novými vozy, a to ještě za předpokladu, že byly prodány jen a pouze ve verzích do 350 tisíc Kč, tedy v těch základních. To mi jako naprostá většina lidí nepřijde.
Odpovědět0  0
drk22 (775) | 15.5.202320:31
Koukám že zase trpíte selektivním viděním...
Už jen to zatím ano je zavádějící. Elektromobily jsou tu s námi déle než auta se spalovacími motory a i za poslední dekádu se žádný pokles ceny nekoná...
A co se táká té demagogie s podílem malých aut na trhu to už skoro ani není k smíchu. Jasně že je podíl minimální když naprostá většina lidí prostě místo drahého ­"levného­" nového auta koupí ojetinu! Například loni nových aut pod 200 000 ojetin přes 600 000....
Čili ano je to prokazatelně většina lidí.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4553) | 15.5.202321:48
"a i za poslední dekádu se žádný pokles ceny nekoná... ­"

To jako fakt? Od vyšší střední to už víceméně dosáhlo cenové parity, Model 3 jen za posledního půl roku zlevnil o nějakých 300 tisíc ­(a to nehovořím o cenové válce v Číně­).

"Jasně že je podíl minimální když naprostá většina lidí prostě místo drahého ​­"levného​­" nového auta koupí ojetinu!­"

Tak bavíme se o nových autech nebo najednou o ojetinách? Protože ojetý elektromobil do 350 tisíc seženete zaručeně. Takže buď se

1, bavme o nových autech a pak připusťme, že do 350 tisíc normální elektrický vůz není, ale zároveň musíme připustit, že i nabídka nových ICE je v tomto ohledu tristní a zahrnuje jen několik málo malých vozů v základní verzi a mají naprosto minoritní tržní podíl ­(max. 3,33%, kdyby to byly jen a pouze základní verze, takže spíše tak něco kolem 2 %, tedy rozhodně ne většina­). jestli se tedy bavíme o nových autech, neplatí Vaše tvrzení, že většina lidí kupuje auta do 350 tisíc.
2, bavme se i o ojetých autech a připusťme, že si většina lidí kupuje auto do 350 tisíc Kč, pak ale musíme současně připustit, že existuje normální elektromobil do 350 tisíc, protože ojetý elektromobil do 350 tisíc na trhu ojetin najdete a ne jeden. Jestli tedy bereme i ojetiny, pak tedy neplatí to, že nejsou elektromobily pod 350 tisíc.

Takže co? Aby Vám to vyšlo, u ICE budeme brát ojetiny a u BEV jen nová auta, abyste dokázal, že BEV je na nic? Proč ten dvojí metr?
Odpovědět0  1
drk22 (775) | 15.5.202323:10
Opět snaha nesmyslně vykličkovat od tématu. Většina lidí prostě není ochotna dát za nové auto půl mega. Raději koupí ojetinu. Snaha ­"bavme se o nových­" či malá auta u nových je jen neschopnost přiznat že mám pravdu... A ano ­"BEV­" je pro většinu lidí nanic a dokud nebude za rozumnou cenu tak se to nezmění. Čína to kupodivu pochopila EU ne....
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4553) | 16.5.202310:15
Jaké kličkování? Tak bavíme se o nových nebo o starých? Jestli tedy chcete elektromobil do 350 tisíc Kč a připouštíte nákup ojetých vozů ­(což očividně ano­), tak prosím, tady jsou:

https:­/­/www.tipcars.com­/elektro­/?­-350000kc
https:­/­/suchen.mobile.de­/fahrzeuge­/search.html?dam=0&ft=ELECTRICITY&isSearchRequest=tru­e&p=%3A14000&ref=dsp&s=Car&sb=rel&vc=Car ­(tady počítám 330 tisíc Kč, tedy 14 tisíc EUR, aby bylo i na dovoz a přihlášení a vešel jste se do 350 tisíc Kč­). Tedy 2100 elektrických aut do 350 tisíc Kč.
Odpovědět0  0
drk22 (775) | 16.5.202311:48
Vy si s tou demagogií prostě nedáte pokoj co?

Bavíme se o tom že cena za elektromobily je naprosto mimo a i cena normálních aut je uměle nevyšována. A o tom že pro většinového jedince je dát víc jak 350 000 za nové auto nesmysl Odkaz na ojetá auta jen dokazuje vaši nesmyslnou argumentaci o tom že lidé snad ve většině chtějí drahá auta, protože ty ­"levnější­" nová činí jen malý zlomek prodeje!
To bych pak na ten váš ­"argument­" mohl napsat že v bazaru seženu jakž takž použitelnej spalovák i za 50 000...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4553) | 16.5.202316:23
"Bavíme se o tom že cena za elektromobily je naprosto mimo­"

Záleží jak kterého. Jak už bylo řečeno výše, ve vyšších třídách dosáhla cenové parity. V nižších třídách jsou nadále nedostupná a výrazně dražší. To nikdo nepopírá.

"A o tom že pro většinového jedince je dát víc jak 350 000 za nové auto nesmysl­"

Blbost. Vypočtěme tu nejlepší možnost pro Vás, to nejvyšší procento, které může vyjít pro Váš argument. Odpočítejme 77 % aut, která pořizují firmy a předpokládejme, že každé firemní auto stojí více než 350 tisíc. Letos by to ze 75 tisíc prodaných nových aut bylo asi 17 tisíc aut pořízených nefiremními zákazníky a naprosto mylně předpokládejme ­(ať vyjde pro Vás co nejlepší výsledek­), že všechna auta levnější než 350 tisíc byla pořízena jen a pouze těmito nefiremními zákazníky. Modelů, které spadají pod 350 tisíc, je jen několik, a jejich souhrnné prodeje činí cca 2500 vozů. Takže ta Vaše většina je cca 15 % z vozů pořízených běžnými občany.

Těchto 15 % platí v případě, že se neprodalo jediné auto levnější než 350 tisíc žádné firmě ­(jen nefiremním zákazníkům, běžným občanům­) a že všechny kusy daných modelů byly prodány v základní výbavě a motorizaci, která se vejde do 350 tisíc. A ani s takovými fantasmagorickými předpoklady, které Vám nahrávají, těch 15 % není většina. Ani zdaleka.

"mohl napsat že v bazaru seženu jakž takž použitelnej spalovák i za 50 000...­"

No to jistě můžete a jistě seženete. Ale Vy jste si vybral hranici 350 tisíc, ne 50 tisíc. Proč ji najednou zas snižujete? Aby se tam konečně nevešel žádný EV, když se zjistilo, že se tam ojeté EV vejde?
Odpovědět0  0
drk22 (775) | 16.5.202318:02
Tak ještě jednou a pomalu ­(pro natvrdlé či demagogy­) To kolik jsou ochotni lidé dát za nové auto nelze počítat jen na základě nově prodaných aut. Prostě proto, že pokud je cena vyšší než ta většina je ochotna dát, tak ty peníze NEDÁ a ne že si koupí dražší auto, ale buď si nekoupí nic nebo ojetinu...
Co je mi platné že u luxusního zboží je elekroauto stejně předražené jako to na benzín? Tam už se neplatí za užitnou hodnotu. Vypovídací hodnota nulová.
To je jako házet hrách na stěnu, či perly sviním....
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4553) | 16.5.202319:15
"To kolik jsou ochotni lidé dát za nové auto nelze počítat jen na základě nově prodaných aut. . ­"

Já Váš argument tak, jak jste ho napsal, chápu a souhlasím s ním. Záleží na tom, o čem přesně se však bavíme. Šlo mi také o to, že vytýkat elektromobilům absence cen pod 350 tisíc Kč poněkud přestává být argumentem, protože za tolik už skoro neseženete ani ICE ­(kdybyste nastřelil cenu třeba 500 tisíc, nebo alespoň těch blbých 400 tisíc, tak to byste krásně trefil hřebíček na hlavičku, ale Vy jste si zrovna vybral takovou hranici, kdy se už hůře shání i to ICE ­- nabídka už je hodně omezená­). A jakmile do toho začnete míchat ojetiny, tak pod 350 tisíc Kč seženete ICE i BEV.

"Prostě proto, že pokud je cena vyšší než ta většina je ochotna dát, tak ty peníze NEDÁ a ne že si koupí dražší auto, ale buď si nekoupí nic nebo ojetinu..­"

To ale nemůžete říci ani obráceně. Vy víte, kolik lidí si to auto kvůli tomu nekoupilo? Je na to nějaká statistika? Vy víte, kolik lidí si koupilo ojetinu kvůli tomu, že neměli na nové auto? Co když na nové auto za tu cenu měli, ale raději si koupili větší luxusnější auto, ale starší?

"Co je mi platné že u luxusního zboží je elekroauto stejně předražené jako to na benzín?­"

Že Vám nejsou slevy např. u Tesly nic platné, vůbec nic nemění na tom, že proběhly. Jen tak pro info, byla zveřejněna cena crossoveru MG4 Electric, začíná na 777 tisíc Kč. Další ukázka toho, že ty ceny začínají jít dolů. Pochopitelně ne u všech, tady v Evropě se ceny ještě mnohdy drží dost vysoko.
Odpovědět0  0
drk22 (775) | 17.5.202310:37
Jasně že mám čísla dokládající kolik lidí si nové auto nekoupilo a místo toho raději koupilo ojetinu, vy snad ne??

Elektromobily se měly prosadit díky své technické jednoduchosti a tím nižší ceně, oproti spalovákům. Desítky let to slýchám. Opak je však pravdou uměle se nám snaží vnutit něco co je dražší než spalovák. Kdyby EU byla skutečně ekologická tak podpoří projekty malých osobní elektromobilů s cenou na zlomku auta, ale opak je pravdou místo toho se uměle zdražují normální auta a pak se argumentuje ­"ale vždyť už to stojí skoro stejně­".

Už v 80tých letech tu byly projekty jako city­-el a jak skončily? Vážně potřebujeme každý jezdit sám ve vozidle o váze 2 tuny do práce a zpráce? Jak je možné že čína nemá problém produkovat vozítka v ceně 60 000kč pro místní lidi do města a to je snad ani nedotuje. Ani tesla není už nějaký ten pátek největším producentem elektromobilů.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4553) | 17.5.202311:55
"Elektromobily se měly prosadit díky své technické jednoduchosti a tím nižší ceně, oproti spalovákům.­"

Tak ony relativně jednoduché jsou, ale ty baterie nejsou levné. Proto nemělo smysl vyvíjet levný elektromobil, protože nemohl být levný. To je také důvodem, proč žádný z těch projektů malých lidových EV neuspěl, protože jste za cenu normálního auta získal mikroautíčko ­(a lidé moc mikroauta nechtějí, alespoň v Evropě ne­). A pokud Vám elektrický Golf II stojí dvojnásobek toho, co Golf GTI ­(tedy jinak nejdražší normální model v nabídce­), ujede to několik desítek km, tak se nedivím, že si to nikdo nechtěl koupit. Tesla začala dělat luxusní auta, kde jsou lidé ochotní to zaplatit, a i proto uspěla. Těžko můžete vytvořit lidové EV řekněme s 15kWh baterkou za 10 tisíc EUR, když před lety jen baterka do toho stála 15 tisíc EUR

"Vážně potřebujeme každý jezdit sám ve vozidle o váze 2 tuny do práce a zpráce?­"

No nepotřebujeme, ale to není chybou elektromobilu, ale lidí. Já třeba jezdím především MHD, což je ještě ekologičtější než malé autíčko.

"Jak je možné že čína nemá problém produkovat vozítka v ceně 60 000kč pro místní lidi do města a to je snad ani nedotuje.­"

To je docela jednoduché. Vyrábí levně baterie. Ta malá vozítka mají LFP články, zatímco evropská a další produkce jede většinou NCA nebo NMC ­(nicméně Tesla už LFP má ve Standard Range verzích, letos na ně naběhne i Ford, staví pro ně továrnu tuším v Michiganu a do roku 2025 by je měl mít i koncern VW­).

S těmi dotacemi... Na ty vozy má Čína dotace, mělo by to být něco okolo 30 tisíc Kč od státu + lokální dotace ­(provincií, měst,...­). Takže když vyrobíte malé autíčko s lokálně vyrobenou malou LFP baterkou a stát, provincie a město Vám na to přispějí desítky ­(někde i stovky­) tisíc Kč v přepočtu, tak je docela nepřekvapivé, že se to tam tak moc prodává. Evropan ale takové malé auto moc nechce. Sice to říká, ale nechce.
Odpovědět0  0
drk22 (775) | 17.5.202312:30
Dokud nepochopíte tenhle svůj omyl nehnete se z místa.
1. MHD rozhodně není ekologičtější než malé elektrické vozítko co má asi tak 2x větší nároky než elektrokolo...
2. MHD v dnešní době není řešením. Pkud můžete jezdit do práce MHD nejspíše jste z města a auto prostě nepotřebujete. Ti z nás co dojíždí auto prostě potřebují...
3. Ne není to cenou baterií. Malé vozítko se 4kW motorem fakt nepotřebuje baterky za 200 000kč...
4. Nějaký důkaz k těm čínským dotacím, protože oni je za tu cenu nabízí komukoli jen to sem dovézt je skoro nereálně a dražší než to vozítko. A podle tohodle [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] byly dotace jen zpočátku a ne pro ta malá vozítka...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4553) | 17.5.202313:44
1, To snad nemyslíte vážně. Takový autobus má spotřebu okolo 130 kWh­/100 km a vezete v něm tak 20­-60 lidí, když není napráskaný, to máte tak 2­-6 kWh­/100 km na osobu. CityEL bere tak 4­-7 kWh­/100km, Twizy 7,5­-11kWh­/100km.

Autobus zaparkujete v depu, denně to otočí mnohokrát, převeze ráno stovky lidí, na ten jeden autobus byste potřeboval stovky CityEL­/Twizzy ­- takže byste musel vyrobit stovky CityELů, nemluvě o parkovacích místech. Jenom sto takových vozítek by mělo cca 500­-600kWh akumulátorů, u několika stovek hovoříme o jednotkách MWh. Autobus má 100­-400kWh podle toho, jak to chce dopravce, jak to nabíjí. To mi ta vozítka nepřijdou být ekologičtější, nemluvě o zácpách,...

2, No to mnohde a mnohdy není. GD se např. snaží toto dojíždění řešit. Jen by mě zajímalo, jak konkrétně.

3, Jsme v roce 2010. 1 kWh baterky stojí cca 1000 EUR, když máte štěstí a jste zároveň výrobce baterky, tak o něco méně. Takže taková 5­-6kWh baterka do CityElu nebo Twizzy Vás vyjde na 5000­-6000 EUR ­(cca 125­-150 tisíc Kč­). Pokud by to mělo být nějaké malé 3metrové vozítko ve stylu těch čínských, tak jste na 15­-20kWh a 15­-20 tisíc EUR ­(řekněme 350­-500 tisíc Kč­). Z toho těžko uděláte lidové vozítko pod 200 tisíc. Tehdy to nemělo smysl.

Dnes, když 1 kWh LFP baterky vyjde na 60 EUR a ne tisícovku, tak 20kWh baterka vyjde na 1200 EUR a není v Číně problém udělat levné vozítko. Jenže běžný Evropan Vám v takovém autě jezdit nebude. Malá auta umírají a lidé si raději i do města koupí větší a dražší crossover. Jestli chcete elektromobil pod 350 tisíc Kč, máte možnost si ho koupit i v ČR, dokonce český: https:­/­/www.elblesk.cz­/ ­(Tiger od 290 tisíc, tříkolka dokonce od 140 tisíc Kč­). Měli jsme tu několik lidí, kteří říkali, že by si takový elektromobil koupili, kdyby byl k dispozici. Zatím se nikdo neozval, že by si ho koupil.

4, Např. Šanghaj, Peking, Si­-an 30 tisíc Kč ­(https:­/­/cnevpost.com­/2023­/01­/29­/shanghai­-extends­-usd­-1500­-subsidy­-replace­-cars­-with­-evs­/, https:­/­/www.scmp.com­/business­/china­-business­/article­/3214438­/beijing­-and­-xian­-latest­-chinese­-cities­-offer­-cash­-subsidies­-ev­-purchases­-after­-price­-cuts­-carmakers­)
Státní dotace trvaly do roku 2022, jenže tam i ta malá vozítka mohou mít více než 250­-300km dojezd dle těch jejich nereálných čínských norem ­(https:­/­/www.fastmarkets.com­/insights­/slowdown­-in­-china­-ev­-sales­-expected­). Národní dotace už vypadly ­(jenže ty lokální stále běží, viz výše­). Daňové úlevy sice měly také skončit, nicméně jsou stále aktivní.
Odpovědět0  0
drk22 (775) | 17.5.202314:32
Vy s tím upravováním čísel aby jste nemusel přiznat vlastní omyl nedáte pokoj co...

Chcete mi tvrdit že autobus je ekologičtější než city el když není ekologičtější než motorka??? https:­/­/www.priroda.cz­/clanky.php?detail=113
A jak jste přišli na tom že v tom běžný evropan jezdit nebude? Pokud za to chcete jak z anormální auto tak ne ale za rozumnou cenu rozhodně ano...

A čemu přesně nerozumíte na tom že za tech 50 000 se ta autíčka nabízí komukoli bez dotace?
Odpovědět0  0
kutil05 (802) | 17.5.202314:45
MHD by byla ekologičtější, kdyby jí jezdila většina cestujících. Ale tím, že dost lidí v autech fakticky ucpává provoz, není provoz tak plynulý. A právě zastavování a znovu rozjezdy dost zvyšují spotřebu i dobu průjezdu daným úsekem. Někde to řeší samostatné pruhy, koleje ­(i když tramvaj je zase těžká­) a podobně.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4553) | 17.5.202316:49
"A právě zastavování a znovu rozjezdy dost zvyšují spotřebu i dobu průjezdu daným úsekem­"

To platí pro autobus naftový, ale ne až tak moc pro autobus elektrický, protože tam funguje rekuperace.
Odpovědět0  0
kutil05 (802) | 17.5.202322:59
Ale ona ta účinnost rekuperace zas není taková, ostatně účinnost akumulátoru obecně není kdovíjaká. Takže ano nějaká část energie se sice vrátí rekuperací...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4553) | 17.5.202323:27
Ta účinnost rekuperace je naopak velmi zásadní. Na ní fungují všechny klasické hybridy ­(ty se ze zásuvky nenabíjí­) a nejezdí o 20 % úsporněji jen tak ze srandy. Příklad z reálného provozu reálných lidí, dlouhodobé průměry, Toyota Auris 1,3­/74kW ­- 6,6 litru, Toyota Auris 1,2T­/85kW ­- 6,65 litru, Auris 1,6­/97kW ­- 6,9 litru, Auris Hybrid 5,4 litru. Ano, Hybrid má Atkinsona, ale ten o skoro litr a půl dolů neshodí. Co je tam další věc, která by to mohla shodit o 1,2­-1,5 litru? Rekuperace. Navíc ten hybrid je těžší než všechny ty benzínové verze, tedy by jeho rozjezdy měly věc ještě více zhoršit. No a nezhoršují. Reálná data z provozu hybridních busů ukazují obvykle úspory okolo 11­-28%. Na to, že jde jen o využití energie z brzdění, jde o výborná čísla.

Podívejte tady na ten graf: https:­/­/www.svethardware.cz­/tesla­-dodala­-prvni­-elektro­-trucky­-semi­-maji­-1mw­-nabijeni­-a­-3­-motory­-jako­-plaid­/58674­/img­/tesla­-semi­-3.jpg Plně naložený tahač jel do kopce, dojezd brutálně klesal, pak to sjel z kopce a kam se dostal dojezd? V podstatě tam, kde by byl, kdyby jel po rovině. Tohle u naftového autobusu nemáte. Tam je každé zabrzdění ztracenou energií. U vozidla s rekuperací získáte značnou část toho, co jste ubrzdil, k tomu, abyste se znovu rozjel. Proč asi mají hybridy nižší spotřebu ve městě než u meziměstského provozu, když klasické auto naopak žere nejvíce ve městě, a to s velkým náskokem? Ta spotřeba ve městě tam neklesá tak dramaticky jen tak z legrace.
Odpovědět0  0
kutil05 (802) | 17.5.202323:36
20% není značná část, je to 1­/5. Ale to je pro vás asi jen slovíčkaření.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4553) | 18.5.20239:48
Už rozumím, proč si nerozumíme. Vy se totiž bavíte o úplně jiných procentech. 20% je snížení spotřeby, ale ne účinnost rekuperace! Ta může být při tom 20% snížení spotřeby třeba 80%. Nemůžete rekuperací snížit spotřebu o 100 %, i kdyby rekuperace měla 100% účinnost, vždyť to jsou dvě naprosto odlišné věci.

Nemíchejte účinnost rekuperace se snížením spotřeby. Příklad, vezměme si nějaký městský úsek a tři různé situace. Hodně to zjednoduším, aby vynikl ten koncept.

1­) Projedete ho bez zastavování, spotřeba 6 litrů.
2­) Projedete ho se zastavováním a rozjížděním bez rekuperace, spotřeba 7,5 litrů.
3­) Projedete ho se zastavováním a rozjížděním s rekuperací, spotřeba 6 litrů.

Takže, o kolik se snížila spotřeba? Ze 7,5 na 6 litrů je to pokles o 20%. Jaká ale byla účinnost rekuperace? 100 %, protože Vám vrátila všechno , co jste ztratil bržděním, a opětovné rozjíždění ­(které bez rekuperace přidalo 1,5 litru­) se na spotřebě nijak neprojevilo. Už si rozumíme?
Odpovědět0  0
kutil05 (802) | 18.5.202310:09
Přes 80% se mi u rekuperace moc nezdá. Měniče můžou pracovat s účinností 99 %, to beru. Účinnost elektromotoru v režimu alternátoru nevím, ale účinnost akumulátorů se 80 % ani neblíží. Celková účinnost elektrovozu je sice vyšší než u spalovacího, patrně i díky tomu, že nepotřebuje převodovku, ale když vezmu celý řetězec od výroby elektřiny, až tak velký rozdíl v tom nebude. Mě osobně přijdou hybridy především pro některé aplikace asi nejlepší. Neumím si představit klasický offroad pro cestu někam mimo civilizaci čistě v elektřině. A pro hasiče nebo armádu případně pohotovost, čili auta, která na nabíjení nemusí mít dost času taky.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4553) | 18.5.202312:23
"Přes 80% se mi u rekuperace moc nezdá.­"

Pohybuje se to okolo 60­-80 % ­(laboratorně dokonce 85 %­). Ostatně se konečně podívejte na ten graf toho náklaďáku. Vyjelo to kopec, dojezd klesl, sjelo to kopec, dojezd narostl a byl zhruba na té úrovni, kde by byl, kdyby ten náklaďák žádný kopec nejel. Je tam jasně vidět, jak nesmírně efektivní ta rekuperace je a jak do značné míry eliminuje vliv kopců, rozjíždění a podobných věcí.

Nesmíte jen míchat efektivitu rekuperace s poklesem spotřeby. To jsou dvě různé věci. I kdybyste měl 100% účinnou rekuperaci, tak na dálnici Vám to dá možná tak nízké jednotky procent ­(jednoduše proto, že podíl jízdy s rekuperací je vůči celkové ujeté vzdálenosti naprosto minoritní­), ale kdybyste se jen rozjel a zastavil, rozjel a zastavil, tak ta spotřeba může klesnout třeba o více než 40 % proti vozu bez rekuperace ­(protože naopak rekuperace má významný podíl na ujeté vzdálenosti­).

"účinnost akumulátorů se 80 % ani neblíží­"

A proč se tedy všude uvádí, že RTE lithiových baterek je až okolo 90 %? Namátkou jeden článek o stacionárních úložištích, LFP 91­-93 %, NCA 89­-91 %, další článek hovoří o 83 %, další 90 %, v dalším 94 % na samotnou baterku ­(a 86 % v celém kolečku včetně transformátorů při max. zatížení, resp. 89 % při polovičním zatížení­), další test LFP 92­-96%, NCA 91­-93 %...

Další ukázka. Powerbanky. V testech jsem z nich dostal 77­-81 % energie ­(přeloženo, 10000mAh powerbanka plně nabila baterky s kapacitou 7700­-8100 mAh­). To mi opravdu nepřijde, že se to těm 80 % neblíží. A pokud ano, tak se to spíše neblíží z opačné strany, než ze které si myslíte.

"když vezmu celý řetězec od výroby elektřiny, až tak velký rozdíl v tom nebude­"

To také záleží na tom, jak tu elektřinu vyrábíte, efektivita u jednoho způsobu a stejná efektivita u druhého způsobu může znamenat úplně jinou úroveň problému ­(uhlí má třeba o něco vyšší efektivitu než solár, ale např. úplně odlišné emise opačným směrem­). Pokud třeba vezmete benzín a jeho výrobu z ropy a spalování uhlí, tak si v množství CO2 mohou víceméně podat ruce.

Příklad, auta 80­-110 kW. Běžné EV 17,1kWh­/100 km, se všemi ztrátami od přenosu z elektrárny do elektromotoru cca 23 kWh­/100 km. U nás to máme 444 g CO2­/kWh, to jest 102 g CO2­/km, kdyby to však bylo jen a pouze z uhlí, tak jste na cca 850 g CO2­/kWh a to samé EV by mělo emise 196 g CO2­/km .

Moderní benzínové auto se stejnými výkony má spotřebu 6,7 litru na 100 km. To je 155 gramů CO2­/km. Je to tedy horší než náš český mix, je to ale lepší, než kdyby se elektřina vyráběla jen a pouze z uhlí. No jo, ale počítáme výrobu elektřiny, ale ne výrobu benzínu. Tam potřebujete cca 720 gramů CO2 na výrobu jednoho litru, tedy 4800 g na výrobu paliva na ujetí 100 km, tedy 48 gramů na km. To už jsme na 155+48= 203 g CO2­/km. Takže spalovací auto, když započítáme výrobu benzínu, vyjde zhruba stejně jako EV jezdící na elektřinu vyrobenou 100% z uhlí.
Odpovědět0  0
kutil05 (802) | 18.5.202312:35
Akumulátory se vyvíjí, to je jasné. Ale srovnávat laboratorní a provozní podmínky, to asi úplně nejde. A pokud píšete: Pohybuje se to okolo 60­­-80 %, tak bych u toho zatím zůstal.

Co se CO2 týká, to se asi dost přeceňuje. Stálo by za to spočítat, kolik ho celkově v atmosféře je a kolik ho lidé spalování fosilních paliv vyprodukují. Možná se budete divit.

Ani samotné oteplování není úplně potvrzeno, protože Země má své vlastní cykly, je jich víc a jsou různě dlouhé, takže pokud nevíme přesně co se se Zemí děje, nedělal bych závěry. A vědci se nedokážou shodnout.

Ta­kže celé mi to zakazování všeho možného přijde jako zelený terorismus ještě případně urychlovaný lobby velkých výrobců. Stále totiž na přechod k plné elektromobili­tě není spousta věcí připravena. Vím jen to, že solární šílenství s tím, jak těžko je výkon odhadnutelný předem už i v naší zemi musel být řešen odstávkou, aby nedošlo k přetížení sítě a blackoutu. Dokud toto nebude vyřešeno, je zákaz spalovacích motorů předčasný.

A dalšímu jste se raději úplně vyhnul. Myslím ty offroady, hasiče, armádu a další.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4553) | 18.5.202317:34
"Ale srovnávat laboratorní a provozní podmínky, to asi úplně nejde. A pokud píšete: Pohybuje se to okolo 60­​­-80 %, tak bych u toho zatím zůstal. ­"

No, úplně nejde, ale vývoj jde dál a kdo ví, možná dnešní auta už těch výsledků dosahují ­(ostatně jak jsem několikrát upozorňoval na ten náklaďák, kterému se tak urputně stále vyhýbáte, ukazuje, že rekuperací dohnal drtivou většinu a rekuperace v podstatě vymazala kopec­). Vám nepřijde, že i obnova 70 % jinak zahozené energie není fantastické číslo? A není to náhodou ­"značná část­"?

"protože Země má své vlastní cykly­"

No to sice ono, ale je docela rozdíl, zda ke stejné změně dojde během 100 let nebo jednoho milionu.

"A dalšímu jste se raději úplně vyhnul. Myslím ty offroady, hasiče, armádu a další.­"

Tak tohle se tu probíralo už tolikrát. Kde je tam s tím problém? Drtivá většina výjezdů je lokálních na velmi krátkou vzdálenost. Do Ostravy Vám sanitka z Aše jezdit nebude, stejně tak hasiči. Vy přece potřebujete rychlý zásah, ne že Vám bude jezdit sanitka přes půl republiky.

Energii na 50km výjezd ­(což už je dost nadprůměr­) nabijete 50kW nabíječkou asi za půl hoďky, na 22 kW nabíječce za 30 minut máte energii na 20­-30 km ­(1­-2 výjezdy­). Elektrické sanitky už testují po celém světě a zatím nevím o nějakém problému. Takový WAS 500 měl při testování během 229 dní 1235 výjezdů ­(5,4 výjezdu denně­), průměrná délka výjezdu 17 km. Tedy to v průměru najede 92 km za den. V reálném nasazení má dojezd 150 až 200 km ­(tedy ne žádná papírová hodnota­), takže i kdyby to za celý den netrefilo nabíječku a byl výrazně nadprůměrný den, stále by to zvládlo. A to je asi jedna z těch sanitek, která má nejkratší dojezd. Offroad pro skutečné offroadové nasazení, no tak tam si nemyslím, že je elektrika zrovna dobrý nápad. Armáda podobně.
Odpovědět0  0
kutil05 (802) | 18.5.202317:45
Energii na 50km výjezd ­(což už je dost nadprůměr­) nabijete 50kW nabíječko­u asi za půl hoďky, na 22 kW ­- no chudák akumuláto­r. Elegantnější by to bylo výměnou s možností pomalého nabíjení. Nicméně fakt dlouhé cesty mimo nabíječky pořád vyřešené nejsou, neříkám, že to trápí víc než 0,5 % uživatelů v Evropě, ale jsou takoví a ti budou dělat co? Dokud nejsou odpovědi na vše a dokud není dořešena distribuční síť, třeba nabíjení aut lidí, co žijí v paneláku, ti asi mají smůlu. Vidíte to celé pořád jen z jednoho úhlu, neexistuje řešení pro všechny. Ostatně proto Tatra vyvíjí stále spalovací motory, asi ví něco co vy ne.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4553) | 18.5.202322:30
"nabijete 50kW nabíječko­u asi za půl hoďky, na 22 kW ​­- no chudák akumuláto­r­"

A akumuláto­r by s tím měl mít jako jaký problém? Dnes, v roce 2023, kdy se 50kW nabíjení stává docela pomalým? Vážně, všiml jste si, že je rok 2023? 2023? Nejsme v roce 2015, kdy toto bylo rychlé nabíjení.

"Vi­díte to celé pořád jen z jednoho úhlu, neexistu­je řešení pro všechny.­"

A já jsem někde tvrdil, že je to řešení pro všechny? Jestli ano, tak mi laskavě ukažte, kde jsem něco takového tvrdil. To by mě tuze zajímalo­. Kde? Já si rozhodně nemyslím, že elektro­mobilita je řešením pro všechny a už vůbec si nemyslím, že by se měla takto protlačo­vat. Já s tou agresivním podporo­u také nesouhla­sím. Ale pokud tu začnete říkat takové nesmysly, jako že rekupera­ce je neúčinná ­(nebo málo účinná­), přitom dokáže konverto­vat obvykle přes 70 % ztracené energie zpět ­(což je naopak vynikající­), tak se prostě ozvu, protože to, co říkáte, prostě není pravda.

Ano­, to, že je potřeba zajisti­t dostate­čnou výrobu elektři­ny, je pravda, a tady bude asi velký problém. Distribu­ce rovněž. Budeme se setkáva­t s tisíci vybitými elektro­mobily na silnicích? To si pište, že ano. Stocky vybitých trucků, které to prostě nedaly? No samozře­jmě, že jo. Elektro­mobilita bude v mnoha ohledech průser jak blázen. Přehání to politici­, kteří to vidí jen papírově a ne prakticky? No rozhodně to vypadá, že ano. Samozře­jmě, že to přinese obrovské množství problémů. Ale to nezname­ná, že si budete kvůli nesympa­tii k jednomu řešení vymýšle­t nesmysly, které nejsou pravdou­. Já jsem zastánce­m japonských točivých atmosféri­ckých benzíno­vých motorů, ale to nezname­ná, že kvůli tomu budu lhát vymýšle­t si lži, abych podpoři­l své sympati­e k těmto motorům.
Odpovědět0  0
kutil05 (802) | 18.5.202322:46
Pořád jedna odpověď zůstává. Co ty dlouhé cesty mimo civili­zaci?

"n­eexistu­je řešení pro všechny­", jsem napsa­l já a víte proč, aby jste odpověděl na zbyte­k otáze­k. Proto­že z vás mám pocit velikého podpo­rovate­le elektro­mobili­ty.

Z nějakého důvodu­, i když v rámci Evropy mají jeden z nejvyšších životních standa­rdů je nejhu­stší síť MHD a vlaků ve Švýca­rsku. To je snad jediná země, u které věřím, že by ten přecho­d zvládla bez potíží. Tam ani ředite­lé neříka­jí socka MHD. To je na zamyšle­ní.

To­hle by měl být náš cíl a ne elektro­auto do každé rodiny nebo dvě. To co předvádíme je: ­"Hele já mám větší barák a lepší auto­"

Je to o přístu­pu k životu a s tím elektro­mobili­ta neudělá nic, nijak nám nepomůže­. A ty kecy o CO2 už mi lezou krkem. Zkusi­l jste ten výpoče­t, jak jsem psal? Určitě ne.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4553) | 18.5.202323:30
"Pořád jedna odpo­věď zůstává. Co ty dlo­uhé cesty mimo civi­liza­ci? ­"

Ale vždyť o tom jse­m psa­l. Vy fakt neu­míte číst. Takže citu­ji ještě jedno­u. ­"Offro­ad pro sku­tečné offro­ado­vé nasa­zení, no tak tam si nemyslím­, že je ele­ktri­ka zro­vna dobrý nápa­d. Armáda podo­bně.­" Zno­va, posté. Nejse­m pro­pagáto­rem ele­ktro­mobi­lity. Ale zajímá mě, jaká je sku­tečno­st. A když tu někdo tvrdí blbo­sti­, tak se ohra­dím. A je mi úplně jedno­, zda je to PRO ele­ktro­mobi­litu nebo PROTI ele­ktro­mobi­litě ­(ano­, argu­mento­val jse­m tu i pro­ti ele­ktro­fana­tikům, jenže ti jso­u zde v napro­sté menši­ně­).

Za mě, já se doce­la těši­l, že si kou­pím ide­álně něja­ký cha­rakte­rní 2,5­-3li­tro­vý atmo­sféri­cký šesti­vále­c. Nejdřív mi do toho hodi­l vidle downsi­zing a turba­, pak ele­ktro­mobi­lita­. Teď už si nic tako­vého jako nové neko­upím, leda jako vete­rána­. Ale zno­va, poku­d tady bude­te vykláda­t blbo­sti­, tak se ohra­dím. A je mi jedno­, že by ta blbo­st podpo­rova­la můj názo­r na věc, a že bych byl rád, kdyby to byla pra­vda­. Jenže ona není. Mě zajímá sku­tečno­st, ne oso­bní pre­fere­nce a lži­, kte­ré mají podpo­rova­t něčí náklo­nno­st nebo nenávi­st.

"Z­kusi­l jste ten výpo­čet, jak jse­m psa­l? Urči­tě ne.

T­en s tím ­"Stálo by za to spo­číta­t, koli­k ho celko­vě v atmo­sféře je a koli­k ho lidé spa­lování fosi­lních pali­v vypro­duku­jí. Možná se bude­te divi­t.­"? No díva­l jse­m se na to. Pře­d 300 lety ho bylo cca 2 bili­ony tun. Lidská činno­st při­dala 1,5­-2 bili­ony tun, tedy to navýši­la o 75­-100%. To mi při­jde sakra dost. Vám ne?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4553) | 17.5.202317:29
"Chcete mi tvrdit že autobus je ekologičtější než city el když není ekologičtější než motorka??? https:​­/​­/www.priroda.cz​­/clanky.php?detail=113­"

No tak jestli motorka má v podstatě stejnou stopu jako autobus, tak CityEL, který je pouze jednosedadlový ­(na motorku­/skútr se vejdou i dva lidi­), váží proti skútru dvojnásobek ­(více materiálů na výrobu­) a má o trochu vyšší spotřebu, ekologičtější spíše nebude. Nebo jaký důvod je k tomu, aby byl? Nemluvě o tom, že je docela rozdíl mít na silnici jeden autobus a 50 CityELů, nemyslíte?

Třeba tady je autobus lepší než motorka ­(https:­/­/ychef.files.bbci.co.uk­/1600x900­/p086wsbv.webp­), tady taky ­(https:­/­/www.co2everything.com­/co2e­-of­/bus­-travel­), tady zhruba stejně ­(https:­/­/www.visualcapitalist.com­/comparing­-the­-carbon­-footprint­-of­-transportation­-options­/­)

"A jak jste přišli na tom že v tom běžný evropan jezdit nebude? Pokud za to chcete jak z anormální auto tak ne ale za rozumnou cenu rozhodně ano... ­"

Protože kdyby chtěl, tak by jezdil. Už to, jak dlouhodobě klesají prodeje malých vozů a stoupají prodeje dražších crossoverů, ukazuje, že nechtějí ani standardní malá levná auta. Ta tříkolka ElBlesk je za 140 tisíc Kč, proč se tu neprohání statisíce takových, když to podle Vás lidé chtějí? Levnější než auto je to s přehledem. Proč si to tedy nikdo nekupuje? Proti nejlevnějšímu malému autu stojí polovinu. Ten Váš CityEl je další ukázkou. Celkově jich bylo vyrobeno 5500 za dvě dekády. Tesla tolik elektromobilů ­(za mnohem mnohem vyšší cenu­) vyrobí za jediný den.

"A čemu přesně nerozumíte na tom že za tech 50 000 se ta autíčka nabízí komukoli bez dotace?­"

Které auto stojí 50 tisíc bez dotací? Wuling Mini EV je za 30 tisíc juanů, tj. 94 tisíc Kč. Vejde se tam snad akorát Changli, ale nevím o tom, že by to Číňani nějak moc kupovali. To ten Wuling, to ano.
Odpovědět0  0
drk22 (775) | 17.5.202320:39
"Protože kdyby chtěl, tak by jezdil.­"
Tohle už je jasná úmyslná lež, takhle trolit, že Vám není hanba...
Btw ne příkolka elblesk NENÍ za 140 tisíc ­(a to je o dost víc­/nekolikanásobek než to stojí v číně­), cena za vozítko bez baterií a hromady dalšího vybavení fakt není cena co to člověka nakonec má stát. Napřed si o tom něco zjistěte, než tu ze sebe zas začnete dělat hlupáka... A cityel trpěl stejným problémem stál stejně jako normální auto.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4553) | 17.5.202321:57
"Btw ne příkolka elblesk NENÍ za 140 tisíc ​­(a to je o dost víc​­/nekolikanásobek než to stojí v číně​­)­"

Ano, je to od 180 tisíc, to máte pravdu. Stále to nic nemění na tom, že je to výrazně levnější než nejlevnější nové auto ­(296 tisíc za Sandero­). Tak proč to lidé nekupují, když tak moc chtějí levný dopravní prostředek?

"A cityel trpěl stejným problémem stál stejně jako normální auto.­"

Výborně. A proč? Baterky. CityEL je ukázkou, proč nemělo smysl dělat lidový EV. Nelze ho udělat levně ­(resp. tehdy nešlo­). A proč si tedy člověk kupuje velké normální auto, když podle Vás chce malý prostředek na dojíždění? Očividně mu příplatek za komfort a větší rozměry stojí více než příplatek za úspornost a snazší parkování. Což ukazuje i ta dnešní situace malá auta vs. crossovery ­- Kdyby ti lidé chtěli co nejmenší co nejlevnější auta, proč si nekupují jen Fabie, ale Kamiqa? Vždyť dle Vaší logiky koupě Kamiqa nedává smysl. Proč si nekupují malého Swifta, ale 6násobné prodeje má větší a dražší Vitara? Proč se T­-Crosse prodá 2krát tolik co Pola? Proč má Duster o polovinu větší prodeje než Sandero? Puma trojnásobné proti Fiestě?

Stačila by nižší cena u CityEL na to ho přesvědčit, aby šel do takového malého vozítka? Osobně si nemyslím. Lidé se nechtějí omezovat v tak malých ­"nedůstojných­" autech. Očividně lidé nejdou ani do menších spalovacích aut, když nemusí, a to existují a jsou levnější.

A když už jsme u toho, dle Vás jsou elektromobily předražené, Tesly nevyjímaje. Proč se tedy Tesly prodávají tak dobře, když dle Vás stojí více než normální auto? Také to dle Vás stojí více, než by to mělo stát. Ale prodává se.
Odpovědět0  0
drk22 (775) | 17.5.202323:45
Proč pořád lžete?
180 000 je prostě nehorázně moc navíc s nějakou nejmenší možnou ­"baterkou­" ­(olověnou?­). Je to 4x tolik než za kolik se to dá pořídit v čině kde to jde na dračku.
A ne cityel nestál jako auto kvůli baterkám zase jen nesmyslně opakujete naučené nesmysly místo aby jste si zjistil fakta. Cityel měl olověná akumulátory s malou kapacitou lithiove baterky byly až později za příplatek a takové lehké autíčko nepotřebuje velkou kapacitu aby to baterky tak prodražili.
A tesly se neprodávají zdaleka tak dobře ­( například kolik si jich tady objedná lidí?­). Trh se odvíjí od nabídky a poptávky a elektroaut prostě zas tak moc na trhu není aby nasytili poptávku těch pár nadšenců, to je vše. A kolik že se u nás zaregistrovalo tesel loni? +­-1400? a kdo je primárně registroval? Firmy! ­(a to je včetně ojetin­) To malá čínská elektroauta se v číně prodávají mnohem lépe než tesly v usa a tesla už nějaký ten pátek ztratila primát ve výrobe alektromobilů...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4553) | 11.5.20228:56
To pochopitelně záleží na tom, na jakou třídu se díváte. Rozdíly budou obrovské v nižších třídách a docela nízké v těch vyšších ­(kde se ta cena baterky už docela schová­). Pokud se podíváme třeba na tu Teslu, tak vezměme auto střední třídy, cca 250 kW, 4×4 a porovnejme to s Modelem 3 Long Range.

Tesla Model 3 LR ­- 1,54 mil. Kč
Audi A4 50 TDI 210kW ­- 1,39 mil. Kč
Audi S4 251kW ­- 1,78 mil. Kč
BMW M340i xDrive 275 kW ­- 1,79 mil. Kč
BMW 330d xDrive 210kW ­- 1,4 mil. Kč
BMW M340d xDrive 250kW ­- 1,79 mil. Kč
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 206kW ­- 1,22 mil. Kč

Nevidím, že by to bylo skoro 2krát dražší. Dokonce je někdy dražší i ten spalovák ­(a možná by Vás překvapilo, kdybyste se podíval na hmotnosti, kdybyste zjistil, že naftová čtyřkolka dokonce může být těžší než EV­). Když zavítáme níže, tak se to začne více rozevírat.

VW ID.3 150 kW ­- 1,18 mil. Kč
VW Golf 2.0TSI 140kW ­- 0,84 mil. Kč

VW ID.4 128kW ­- 1,28 mil. Kč
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4motion 110kW ­- 1,06 mil. Kč

Citroen e­-C4 100kW ­- 875 tisíc Kč
Citroen C4 1.2 96kW automat ­- 585 tisíc Kč

Renault Megane e­-Tech EV40 96kW ­- 0,95 mil. Kč
Renault Megane e­-Tech EV60 160kW ­- 1,07 mil. Kč
Renault Megane Tce140 EDC 103kW ­- 0,63 mil. Kč

Tady už máme takových 20­-50 %, což není málo, ale stále daleko k dvojnásobku nebo 80 %. To, co tvrdíte, platí tak maximálně o třídě Dacie Spring vs. Sandera. 502 vs 283 tisíc, tj. +77%. Pokud bychom to měli srovnávat ve verzi s automatem, tak je to 502 vs 267 tisíc ­(+37%­), ale tam by už zase byl značný rozdíl dynamiky, takže tady asi nenajdeme nic, co by šlo smysluplně srovnávat. Asi by to šlo říci ještě o předražené Hondě e. Ale jinak není pravdou, že by EV byla skoro 2krát dražší, dnes je to tak někde do 50 %. Což je stále dost.
Odpovědět3  0
grol2 (41) | 11.5.202213:51
Ano, ale prosím nezapomínejte, že zde platí CO2 pokuta ve výši 95€ za gram CO2 nad 95g­/km. Počítá se to ale přes flotilu. Elektromobil tak šlukne pokuty v hodnotě 9025€ ­- tedy zhruba 230.000Kč. Naopak u spalováku ty pokuty platíte, takže ten rozdíl je ještě větší... Porovnáváte tedy přesná čísla v dotacemi a pokutami silně pokřiveném světě.
Odpovědět5  2
shall (39) | 11.5.202214:06
Není to tak že by za spalováky platili a za elektromobily platil někdo jim. Automobilky vyrábí elektromobily a hybridy právě na to, aby měly flotilové emise pod normou a žádné pokuty nemusely platit.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4553) | 11.5.202214:59
"Počítá se to ale přes flotilu. ­"

A to je právě ono, je to přes flotilu. Pokud flotilu držíte pod limitem, tak neplatíte ani cent za auto, které žere třeba 20 litrů na 100. Dosud ty automobilky až tak velké pokuty neplatily. Pokud platíte třeba 100 mil. EUR, ale za 5 mil. aut, tak je to 20 EUR na auto. To auto za 1,5 milionu nijak zásadně neprodraží.

"Elektromobil tak šlukne pokuty v hodnotě 9025€ ​­- tedy zhruba 230.000Kč.­"

Není pravda. Elektromobil se zlevní jen o tolik, za kolik automobilka dokáže prodat ty kredity. A je docela logické, že cena kreditů musí být výrazně nižší než pokuta, jinak by ty kredity jiné automobilky nekupovaly a za stejnou cenu zaplatily pokutu. Nebylo by proč. Takže se na to podívejme. Tesla prodala za poslední rok kredity za 1,63 mld. USD a prodala celkem 930 tisíc aut. Takže je to 1750 USD = 1660 EUR, ne 9 tisíc EUR. Ta Tesla by bez prodeje kreditů byla dražší o 42 tisíc Kč, tedy byla za 1,58 mil. Kč. A pokud vím, tak v ČR na Teslu žádné dotace nejsou, přesto by i bez prodeje kreditů měla srovnatelné ceny jako spalováky. VW Group ­(tedy i Audi­) limity pro 2021 splnily, takže neplatí pokutu ani cent, ta auta nejsou kvůli pokutám dražší ani o halíř. Stejně tak BMW. Dražší jsou kvůli vývoji technologií, aby ty limity splnily, ale kvůli pokutám ne.

Nějak nevím, ale rozdíl 40 tisíc na 1,5 milionu mi zas tak silně pokřivené nepřijde. Být to v několika stovkách tisíc, tak neřeknu.
Odpovědět2  2
grol2 (41) | 11.5.202215:31
Psal jsem o problému s kompenzací pokut. Argumentovat připadem, kdy není co kompenzovat, je velmi objevné.
Odpovědět1  0
Neverminde (360) | 4.7.20228:54
Tesla o kvalite spracovani je proste hruza a des :D Tady uz nejde ani o ty baterie.
Odpovědět0  0
luky_pribyl (95) | 17.5.202211:21
Je potřeba si uvědomit, že cena elektromobilů je navíc deformována emisními povolenkami. A značně. Takže i kdyby byla cena EV a ICE stejná, tak stejně vlastně zdaleka není...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4553) | 17.5.202212:26
Jak moc značně to je? To není zas takový problém spočítat a až tak zásadní rozdíly to nedělá. Ostatně se to tu počítalo už i v diskuzi, cituji: ­"Tesla prodala za poslední rok kredity za 1,63 mld. USD a prodala celkem 930 tisíc aut. Takže je to 1750 USD­". Tzn. Tesly to zlevňuje asi o 3,5 %. Na ulici to nenajdete, ale že by to zásadně změnilo cenu vozu, to se také nedá říct.

Není ani problém si spočítat, kolik jsou náklady na emisní kredity u značek, které to od Tesly nakupují. Obvykle se to pohybuje okolo 100­-300 USD na auto. To znamená zdražení spalováků o cca 1 %. Je to značné?

A jak moc značné to je, když ta automobilka vyrábí ICE i EV a žádné povolenky ani neprodává, ani nekupuje? Jak moc značné je to tam?
Odpovědět1  1
kutil05 (802) | 16.6.202215:37
Všechny nové technologie a elektromobily nevyjímaje, začínají v luxusní kategorii a postupně slevňují. Na úroveň opravdu levných vozů se ještě nedostaly. Pokud máte ve vozidle drahý luxusní základ ­(řekněme na úrovni Audi A6 a výše s podstatnou částí volitelné výbavy­) rozdíl tak velký nebude. Kupte ale auto na úrovni Fabie v základu a rozdíl bude úplně jiný. A velká části řidičů je na cenu hodně citlivá. Jednoduše by na dražší auto neměli peníze. To znamená, západ bude elektrifikovat a u nás bude ještě víc ojetin než teď.
Odpovědět0  0
PiláT (5) | 11.5.202218:57
Dopustím se moderování diskuse. Příspěvek byl o tom, že jakkoliv se Tesla chlubí ekologií, tak pokud je její řešení dražší ­(cena bez koncových daní za celý životní cyklus výrobku­), tak ekologické ­( ve smyslu menší ekologické stopy­) být nemůže. Elektromobily jsou dražší než spalováky, levnější na provoz a mají mnohem kratší technickou životnost. Elektromobily jsou asi výrobně dražší než vidíme na cenovce ­(protože se od ceny odpočítavají flotilové emisní sankce­). Pro účely mé­/ naší úvahy jsou podstatné výrobní a provozní náklady. Výrobní náklady neznáme, ale můžeme předpokládat, že jsou svázané s těmi prodejními. Provozní náklady můžeme spočítat, jenom cenu benzínu musíme snížit o spotřební daň, naopak DPH můžeme ignorovat, protože je připočtená ke všemu. Má to docela dost neznámých ­(lze popsat, kterým směrem ­"neznámá­" tlačí, ale blbě se dá určit o kolik­)
I když ­"neznámé­" budeme ignorovat a budem předpokládat, že prodejní ceny odpovídají výrobním nákladům ­(což je pro porovnání elektromobilů ten nejpříznivější stav­), tak doplatek na elektromobil se jenom velmitěžko vrátí na úspoře ceny za benzín. Nový spalovák nejezdí za 4 Kč­/ km, ale spíš za 2,25 ­(spotřeba 5L­/100km, cena 45 Kč­/L­), naopak elektromobil má ztráty při nabíjení cca 10%, reálně ušetříme cca 1Kč­/ km ­(počítám palivo včetně spotř. daně, čili jsem mimo vstupní úvahu, ale pro zjednodušení diskuse to vyhoví­). U baterky se předpokládá životnost 200 tis km. Vím, že Tesle vyšlo něco jiného, ale je to údaj pro auta která nepoznala zimu a měla velké baterky ­(­"velká baterka­" znamená, že ve většině případů se nabíjí z 30% do 60%, protože to stačí na denní provoz, je to rychlé a pro baterku příznivé a ­"nepoznala zimu­" znamená, že se nenabíjí v zimě, tedy pomalu a s velkými ztrátami a při jízdě se netopí­). V reálném ČR světě budou baterky spíš malé, proto provozované 20%­-80% a v zimě ještě s větším využitím kapacity, pak vydrží právě­/ sotva těch 200 tis km během kterých by se měly zaplatit ­(nezaplatí, protože šetří cca 1Kč­/ km a elektromobil je dražší o víc než 200 tis. Kč­)
Pokud vás napadne, že jsem něco zanedbal, zkuste se zeptat taxikářů proč nepřezbrojili na eletromobily ­(nepřezbrojili, protože je to ekonomická blbost­), navíc tím že ekonomika je ­"ciknutá­" směrek k podpoře elektromobility, tak ekologická pitomost je to ještě větší
Odpovědět2  1
Milan Šurkala (4553) | 11.5.202220:51
Nedopatřením jsem asi neodeslal odpověď, takže zkusím znova.

Náklady se dají částečně zjistit z finančních zpráv firmy. Za minulé čtvrtletí Tesla prodala 305 tisíc aut, náklady ­(cost of revenue­) 11,32 mld. USD, tedy 37100 USD­/auto. Prodej aut ­(bez kreditů­) 16,18 mld. USD, tedy 53000 USD­/auto. Pochopitelně firma má další provozní a jiné náklady, které v té ceně musí započítat, takže nemá 16 tisíc USD na autě, jak by se mohlo zdát.

"Nový spalovák nejezdí za 4 Kč​­/ km, ale spíš za 2,25 ​­(spotřeba 5L​­/100km, cena 45 Kč​­/L​­)­"

To, že se s nějakým autem dá jezdit za 5, neznamená, že tak jezdí pořád. Já také umím jezdit za 5,5, ale průměr mám 7,5. Spalovák jezdící pod 5 téměř neexistuje ­(tím myslím obecně pro průměrného řidiče, tedy jasně, že existují řidiči, kteří mají průměr s některými vozy i kolem 4 litrů­). Moderní benzin ­(2015+­) v průměru jezdí za 7,4, při 45Kč­/l to je 3,3 Kč­/km. Nafta 6,5l, při 47Kč­/l to je 3,1 Kč­/km. U auta srovnatelného s Teslou ­(tedy 8,4­-9,9 litru­) hovoříme o cca 4 Kč­/km. Tesla bere 19kWh­/100km ­(u reálných lidí jezdících v reálném provozu včetně zimy, klimy, topení­). Ztráty při přenosu a další to vyženou na 25 kWh. Nabíjet to za 6 Kč­/kWh, jsme na 1,5 Kč­/km. Rozdíl přes 1,5 Kč­/km. Nabíjení na některých nabíječkách to zvedne výše, nabíjení na jiných to může poslat níže ­(u obchoďáků, levnější tarif, vlastní elektřina,...)
Odpovědět1  4
honcka (43) | 19.5.20228:58
Já teda vidím jako největší brzdu, že ev se víceméně vyplatí max tomu, kdo má vlastní garáž, možná max když má možnost nabíjet v práci ­(pokud jezdí autem do práce­).
Nevím jak jsou na tom baterky, ale imho nabíjet pořád na rychlonabíječkách jim asi by nedělalo dobře
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4553) | 19.5.20229:25
V zásadě máte pravdu. Vyplatí se to tomu, kdo má alespoň občas přístup k nějaké formě nabíjení, když se na to nabíjení nečeká. Ono to většinou zní jako problém, ale zkusme počítat. Pokud např. každý týden jezdíte na velký nákup ­(a to dělá spousta lidí­) a to auto tam stojí třeba 1 hodinu na 22kW nabíječce ­(pokud tak dlouhý čas nabíječka dovolí­), tak každý týden nabijete cca 20 kWh. Při spotřebě třeba 18kWh­/100km to máte každý týden nabitých cca 110 km. Ročně 5700 km. To už je skoro polovina ročního nájezdu běžného člověka ­(ten je v EU někde mezi 12­-14 tisíci km­). Např. u Lidlu jsou 50kW nabíječky se 40minutovým limitem, to jste zhruba na 25­-30 kWh, 7200­-8700km ročně ­(prozatím zdarma­). Teď je otázkou, kde a především kdy nabijete tu zbývající polovinu. Je třeba si uvědomit, že EV může být komfortní tehdy, když se k němu nechováte jak ke spalovacímu autu ­(nenabíjíte až tehdy, když je prázdné, a nenabíjíte nutně do plna­). Je to prostě jiný styl práce s ním, což nemusí nutně znamenat, že i špatný.
Odpovědět0  0
zzw30 (222) | 11.5.20227:02
pěkný článek!
Hodně mě zaujala informace, že loni Tesla vyrobila poměrně vekou část svých aut, to mě docela překvapilo.
Baterky taky, i když tam jsem to čekal.
V Hondě mám NiMH které jsou cca v 60% ­(2010, 120tis km, vzduchem chlazené a bez BMS, ale tyhle se dají ­"regenerovat­") a v Toyotě Li­-Ion, které mají 100% ­(2015, 153tis km­).
Jde vidět, že kvalitní BMS dokáže tu životnost hodně posunout, i když jsem spíše proti Li­-Ion a Li­-Pol z důvodů snadného zahoření.
Odpovědět2  0
shall (39) | 11.5.20227:49
Ne všechny Li­-Ion snadno hoří. Například železo­-fosfátové baterie jsou taky Li­-Ion, ale mají oproti niklovým výrazně nižší nebezpečí zhoření. Ostatně požáry elektromobilů jsou velkou vzácností a stávají se výrazně méně častěji než požáry spalovacích vozů, ale o to větší je pozornost médií na tyto případy.
Odpovědět2  0
zzw30 (222) | 11.5.202210:47
LiFePO4 mám ve skútru, to je jediná Lithiovka, co bych pod prdelí snesl :D
LFP maximálně vyteče a smrdí po rumu, pár článků už mi chcíplo. A nebojím se ji skladovat normálně v bytě.
To o Li­-Ion nebo modelářských Li­-Pol z dronu říct nemůžu, u těch mám upřímně obavy a skladuju je ve speciálním boxu.
Odpovědět1  0
shall (39) | 11.5.202214:02
LFP je taky Li­-Ion :)
Odpovědět0  0
zzw30 (222) | 11.5.202215:05
Všechno je to Li­-Ion, já jsem vypíchl LiPo a LFP zvlášť, protože ty mají v tom kontextu výrazně jiné vlastnosti než LCO,NMC apod.
Nevidím důvod proč takhle zbytečně slovíčkařit, takhle to přece odlišuje i velké množství výrobců.
Odpovědět1  0
odb (514) | 11.5.20229:02
Tu Toyotu mas spravne?
100% bateria po 153 tis.km a 7 rokoch je nezmysel.
Odpovědět0  2
zzw30 (222) | 11.5.202210:45
stopro, potvrzeno i v servisu, a na baterku byla 10 let celoevropská záruka ­(tzn ještě 3 roky­). Je to Prius Plug­-in hybrid, na baterku to furt je schopné ujet cca 18km jízdy. Průměrná spotřeba 2,5­-3 l­/100km.
Odpovědět1  0
zzw30 (222) | 11.5.202210:53
Teda ­- abych byl přesný ­- ty procenta jsou samozřejmě imaginární. Kdoví, jak velkou rezervu z výroby udělali.
Podstatné tady při koupi bylo to, jestli to na baterku pořád ujede stejně ­- což ujede.
Podle materiálů to má 4,4kWh baterii, a když se nabíjí naplno tak tam vleze tuším něco kolem 3,5? Teď si to z hlavy nepamatuju. Vypadá to, že se ta baterka nevyužívá úplně celá.
Odpovědět0  0
grol2 (41) | 11.5.202213:53
Rezerva tam je, ale všechna čest Toyotě, kvalitu a spokojeného zákazníka si pohlídat umí.
Odpovědět0  0
shall (39) | 11.5.202214:03
Nesmysl to není. Ta baterie mohla mít trochu lepší hodnoty už z továrny a pokles byl zřejmě malý.
Odpovědět1  0
drk22 (775) | 18.5.202310:29
Nesmysl to samozřejmně je ale jen za předpokladu že těch 100% by bylo oproti počáteční kapacitě. Velmi pravděpodobně je to 100% plánované či garantované kapacity. Baterka pak na začátku měla třeba 110% ale furt ukazovala jen 100....
Odpovědět2  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.