reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
7.10.2022, Milan Šurkala, aktualita
Tesla se odhodlala k dalšímu odvážnému kroku. Z vozů totiž zmizí další druh senzorů, které nahradí kamerový systém Tesla Vision. Nebude totiž už dále využívat ultrazvukových senzorů např. pro parkování.
haunter (200) | 8.10.202223:31
Naštěstí třeba Volvo LIDARy mít bude :)
Odpovědět0  0
maraou (460) | 7.10.202221:08
Myslim ze nahrazeni uss kamerami pri parkovani ­(velmi mala rychlost, velmi mala vzdalenost­) je to uplne posledni co vyvojare autopilota trapi.
Odpovědět0  0
del42sa (240) | 7.10.202218:23
takže ještě víc nehod a potenciálních zraněných než doteď ... bravo Tesla
Odpovědět2  3
Bison (813) | 7.10.202215:37
AI je závislá na senzoroch a vyhodnotení dát v reálnom čase, schopnosť predvídať je číslo 0, brzda pre AI je príliš veľa dát, naproti tomu profík časom nepotrebuje temer žiadny výkon na šoférovanie a môže si pritom pozerať film :­-­) AI je stále zahltená tým istým a robí to ako kolotoč , takýto systém má nízku úroveň a je nevhodný do áut, zbytočne na to Elon tlačí, môže dopadnúť ako Boeing ktorý sa príliš spoliehal na senzory a AI.
Odpovědět0  4
haunter (200) | 8.10.202223:30
Tvl tak tohle vymyslet muselo dát hodně práce:­-D
Odpovědět0  0
zzw30 (221) | 10.10.202218:21
AI zde chápejte jako Artifical Intelligence, a ne Armáda Ifů ;­-)
Odpovědět0  0
Jardadoma (1508) | 7.10.202210:33
Kamery uplně stačí. Akorát teda nesmí potkat auto s majákem nebo nesmí pršet a sněžit.
Odpovědět1  2
wrah666 (6205) | 7.10.202212:37
Pravda, auta s majákem tu AI nějak přitahují a neví se, proč. Ale při silném dešti nebo sněžení to podle mě vidí lépe než člověk. Víc kamer, takže obraz z více úhlů a alespoň nějaká snad trochu uvidí. ­(A SNAD to má nějaké pojistky, aby to v případě, že jsoui šílené jízdní podmínky zpomalilo, nebo zastavilo. Jako to udělá sám člověk.)
Odpovědět0  0
shall (39) | 7.10.202214:25
Tak to abys vůbec nevyjížděl na ulici, pokud nemáš na sobě ultrazvukové senzory.
Odpovědět1  1
kuban (123) | 7.10.202216:48
jojo, mokrá kamera ­(stačí i kapka­) je lábuž .. neřku­-li v zimě ­- hnědá slaná břečka, co se dostane všude a dá práci jí i jenom umejt tak, aby po ní nic nezůstalo

případně sluneční světlo, co se odráží od:
mokrý silnice
oken domů a protijedoucích aut
světlejšího povrchu ­- jako je bílá zeď
nebo co se neodráží a prostě to pere do objektivu rovnou

ty auta jsou vyráběný pro denní provoz na americký ranveji s jednoduchou geometrií křižovatek
proč asi tak máme víc smyslů, než jenom zrak? no hlavně, že ušetří
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4541) | 7.10.202219:27
"proč asi tak máme víc smyslů, než jenom zrak? no hlavně, že ušetří­"

A smím se zeptat, který že to smysl člověk používá k řízení auta kromě zraku? Chuť a čich jsou úplně mimo hru, hmat... no ten se tam také moc nevyužije a sluch neuškodí, ale není zase životně kritický ­(nemluvě o tom, že jsou lidé schopni řídit i v případě, kdy mají hudbu vyhulenou na max.­). Pokud byste chtěl vnímání pohybu dát do spojitosti s hmatem, tak tohle auto velmi dobře vnímá např. pomocí ABS čidel.

Ty problémy, které jste vyjmenoval, jsou pro lidský zrak stejný problém jako pro ty kamery. Pokud kamera nevidí přes špinavé sklo, tak přes totéž sklo uvidí blbě i člověk. Pokud se kameře něco odráží od mokré silnice, tak se to odráží od mokré silnice i do lidského oka a i člověk s tím má občas problém...
Odpovědět2  3
doriel (497) | 11.10.20229:39
Asi měl na mysli, že zašpinit čočku je jednoduché, celé okno nepravděpodobné ­(určitě je tam ale víc čoček­/objektivů­). Na čočku stačí kapka, zatímco člověk si nějak poradí, domyslí, spolehne se na odhad.. Já stejně nevím, řízení je jedna z největších zábav co znám, mám to fakt rád a vlastně ani autonomní auto nechci. Ikdyž chápu že někteří lenoši by rádi. A některým dámičkám v jejich obřích SUV bych autopilota taky doporučil, sešlápnout plyn není žádná věda, ale řídit to může každý jelito a taky to podle toho na silnicích vypadá.

160 cm vysoká blondýna v SUV Mercedes GLS versus AI pilot. To bude teprve legrace :D
Odpovědět0  0
shall (39) | 7.10.202219:49
Si představ, že AI umí fungovat i s mokrou či částečně zašpiněnou kamerou. A v noci vidí HDR kamery líp než člověk a dokonce zvládá lépe než člověk i oslnění či přechody ze tmy do světla ­(výjezd z tunelu­).

Videí jízdy za silného deště, sněžení, v mlze atd je plný youtube.
Odpovědět0  2
wrah666 (6205) | 7.10.202220:07
Ono hlavně je těch kamer mířících dopředu několik. Takže je velmi slušná šance, že alespoň některé na sobě zrovna kapku či bahno nemají.
Odpovědět0  1
shall (39) | 8.10.20221:40
Ty kapky taky nejsou na kameře ale na čelním skle za stěračema. To není tak, že by jedna kapka zaclonila celý výhled, ale rozmaže pouze malou část obrazu. Navíc AI je na tyhle podmínky trénovaný. Podle dostupných videí dokáže AI zpracovat obraz i za velmi silného deště.
Odpovědět0  1
Rafan (336) | 7.10.202218:35
Kamery mohou teoreticky zastat vše pokud budou v autě správně rozmístěny a budou fungovat jako oči lidské, tedy vzdálenost vypočítávat triangulací, jako lidský mozek, tak proč ne. Pokud bude počasí že kamery nic neuvidí, tak člověk na tom bude podobně. Ale možná to budou mít vymakané tak, že za špatné viditelnosti se kamery přepnou na jinou vlnovou délku světelného spektra a uvidí dokonce lépe než člověk.
Odpovědět1  0
wrah666 (6205) | 7.10.202219:02
Kamery právě NEMUSÍ být rozmístěné jen 10 cm od sebe, jako lidské oči. Pokud vím, tak se jich používá několik, takže data pro triangulaci jsou daleko solidnější. A ohledně toho cyužívání i jiných vlnových délek. Obecně: snímač kamery či foťáku skutečně bere o dost šiší spektrum, než my vidíme. Foťák či videokamera tyto informace pochopitelně igniruje, jelikož by to člověk stejně neviděl, ale tedy by byli blázni, kdyby je nevyužili.
Odpovědět1  0
Rafan (336) | 7.10.202220:02
Pro triangulaci nemusí být kamery 10 cm od sebe jako u člověka, já to zmínil že mohou pracovat na stejném či podobném principu, tedy triangulací. Navíc navíc jak jsem psal o využití i vlnových délek které lépe pronikají třeba mlhou, deštěm sněžením atd. a převést třeba i do viditelného spektra na monitoru ve voze. Ale navíc pro zvýšení účinnosti mohou zvýšit citlivost­( ISO ­).
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 7.10.202220:12
Právě.. Naprostý souhlas.
Odpovědět0  0
doriel (497) | 11.10.202210:10
Opravdu se u lidského znaku říká triangulace? Není to stereoskopie, nebo tak něco? Triangulací rozumím výpočet mojí polohy pomocí tří bodů ­(hvězdy, GPS satelity, ..­)
Nehádám se, jen se ptám.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.