reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Tesla "svolává" 363 tisíc aut kvůli FSD, nemůže však za ohnivou nehodu v Texasu

20.2.2023, Milan Šurkala, aktualita
Tesla "svolává" 363 tisíc aut kvůli FSD, nemůže však za ohnivou nehodu v Texasu
Tesla uznává chyby ve svém systému asistenta řízení Full Self-Driving a dobrovolně svolává téměř 363 tisíc vozů. To naštěstí neznamená návštěvu servisu, ale jen automatickou aktualizaci softwaru přes internetové připojení.
Částečně autonomní systém řízení (lépe řečeno jízdní asistent) společnosti Tesla, Full Self-Driving Beta, zdaleka není dokonalý. Společnost Tesla se proto rozhodla v USA "svolat" 362.758 vozů k jeho opravě. Musk nicméně není spokojen s tím, že se tato akce označuje jako "svolávačka", neboť to evokuje návštěvu servisu, což v tomto případě není pravda. Tato akce je v podstatě jen ohlášením toho, že v dubnu vyjde nová verze FSD, která bude řešit některé problémy stávající verze. A těch není zrovna málo. Dle NHTSA budou svolány (resp. aktualizovány přes internet) vozy Model S, X, 3 i Y z let 2016 až 2023, které jsou vybaveny systémem FSD. Mezi květnem 2019 a zářím 2022 totiž bylo zaznamenáno 18 nehod spojených s chybovým chováním systému.
 
Tesla Model S
Tesla Model S, autor: : Peteratkins/Mariordo, CC BY-SA 4.0, přes Wikimedia Commons
 
A co všechno vlastně FSD dělalo špatně? Problémy byly zejména na křižovatkách. Auto mohlo projet křižovatku rovně, ačkoli bylo nesprávně v odbočovacím pruhu, někdy na stopce nedocházelo k úplnému zastavení, na žlutou (přecházející červené), kdy sice ještě může projet, pokud nestihne bezpečně zastavit,  auto projíždělo křižovatkou bez zvýšené opatrnosti. Také docházelo k tomu, že se v některých situacích nesprávně řídilo rychlostními limity, a to ať už dle značení nebo na reakce řidiče.
 
Další zprávou v oblasti FSD je to, že nehoda z roku 2021 v Texasu, při které v Tesle Model S P100D uhořeli dva lidé, nebyla vinou autopilota. Vyšetřování ukázalo, že řidič byl pod vlivem alkoholu a dvou sedativ. Vůz před nehodou náhled zrychlil ze 63 na 108 km/h a v okamžiku nárazu do stromu jel 92 km/h. Dále se ukázalo, že ačkoli oba pasažéři byli nalezeni uhořelí na zadních sedadlech, v okamžiku nehody byli vepředu. Aktivovaly se totiž předpínače bezpečnostních pásů i airbagy. Podle všeho se vůz po nárazu vznítil a pasažéři se po ztrátě napájení nemohli dostat ven z vozu, a tak přelezli na zadní sedadla (připomeňme, že Model S má sice elektronické otevírání dveří, ale současně i mechanický ovladač právě pro tyto případy). Tam pak přišli o život. Systém autopilota nebyl v době nehody aktivní a ani by nemohl být, protože přítomná verze neumí jezdit na silnicích bez vodorovných značení, která daná silnice neměla.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama