Ten dojezd nic moc, na přejíždění mezi západním a východním pobřeží USA to asi nebude, tam je problém i s obyčejnou benzínovou která je 1 na 300km, o dobíječce ani nemluvím
Ale to je už o spedici rozvržení tras, pro takovou firmu nebude problém nasadit elektrické kamiony v hustě obydlených oblastech a na mezistátní trasy nasadit klasické kamiony
Odpovědět0 0
Klasické kamiony končí 2035. pak firma buď zkrachuje, nebo solidně zdraží, nebo to třeba přeloží na železnici...
Odpovědět0 0
Líbí se mě, že má na návěsu jen dvě nápravy. Když vidím návěsy s třema nápravama a ještě daleko od sebe, tak to je hrozný tření v zatáčkách.
Odpovědět0 1
Méně náprav znamená nižší nosnost a/nebo vyšší tlak na vozovku. Snad si nemyslíte, že ty nápravy jsou tam jen pro srandu, snad díky lobby výrobců pneumatik...
Odpovědět4 0
"Méně náprav znamená nižší nosnost a/nebo vyšší tlak na vozovku."
Ne nutně. V USA se používá dvojmontáž, takže návěs má při 2 nápravách 8 pneumatik a menší tlak na vozovku než evropský se 3 nápravami a 6 koly.
Odpovědět0 0
Pokud chcete porovnávat USA vs cokoliv, tak musíte vzít potaz i další parametry, jako třeba rozdílná maximální délka soupravy, maximální hmotnost a podobně. O od toho se potom bude odvíjet počet náprav, ať již s dojmontáží či bez. Jestliže má Tesla Semi na návěsu dvě nápravy, s dvojmontáží podle místních zvyklostí, je to dáno parametry použitého návěsu.
On je vlastně asi původní příspěvek úplně irelevatní, protože lze předpokládat, že Tesla Semi bude kompatibilní se všemi běžnými návěsy, tj. parametry se budou lišit.
Odpovědět2 0
Jo takže třetí náprava není kvůli vzhledu :-) No samozřejmě tlak chápu a právě nechápu proč nedaj u nás radši tu dvojmontáž když ty tři nápravy jsou tak děsně dlouhý a hlavně nechápu že mezi nima jsou tak velký mezery - rozvor čím se to celý ještě prodlužuje a je to způsobilý jen pro zatáčení na dálnici. Vím dokonce že dvojmontáž s malou mezerou mezi sousedními pneumatikami může do malé mezery chytit kámen, který tam drží, takže bych viděl jako ideál větší mezeru třeba 10 cm v té jedné dvojmontáži, pak malý rozvor mezi nápravama, takže dvě nápravy s dvojmontáží, jako ten Semi. Který kamiony jezdí skoro jen po dálnici, tak ok, ale když vidím to broušení po všech silnicích u nás tak to je děsný, to není jen spotřeba pneumatik, ale zvýšení spotřeby, protože to v zatáčce brzdí.
Odpovědět0 0
Jestli některý nápravy nejsou zatáčecí, tak to je drsný, to pak brousí pneumatiky a tím brzdí v zatáčkách i na větším poloměru zatáčky. Jestli budou někdy řešit spotřebu gumy a paliva, tak maj co řešit.
Odpovědět0 0
Bez dotací a cool efektu by to bylo neživotaschopné. Přirozené by bylo, kdyby nejdřív udělali dodávku typu Ford Transit, jenže Tesla a Pepsi hrajou na hype.
Odpovědět5 1
Výborné by byly takovéhle tahače na přesouvání těžkých věcí v rámci haly, fabriky, města. Rozhodně existuje spousta případů, kdy i ten pitomý bateriový EV je mnohem lepší, než spalovák. A to i bez ohledu na zlo jménem dotace.
Odpovědět2 1
V hale je lepší použít jeřáb, neboť ten nepotřebuje baterie za miliony, které by v hale navíc jen zbytečně stály a tedy se nezaplatily.
Odpovědět3 0
Na druhou stranu, zrovna v té hale je ještěrka na baterky zázrak. Nesmrdí, svou směnu si odjezdí a pak se v klídku nabije. A váha baterky nevadí, stejně by to tam muselo mít zátěž v podobě neužitečného závaží. Ale to je jedno ze vzácnýxh užití, kdy elektrovehikl s baterkou dává opravdu smysl.
Odpovědět0 0
Vzdyt elektricke dodavky existuji a nektere firmy je pouzivaji i tady v CR.
Odpovědět0 0
Jenže Muskovo firmy nedělají nikdy to, co dělá někdo jiný. Kdyby Tesla dělala Transit, stál by 2 více něž Ford Transit, a žádné firmě by sa takové vozidlo nemohlo vyplatit. V komerčním segmentu se na hype moc nehraje, protože mít flotilu drahých aut a nemít na výplaty pro řidiče, je jaksi neudržitelné.
V konečném důsledku je zákazníkovi jedno, zda mu nákup přivezete otlučením transitem, novým doblem, tancující Teslou, nebo Starshipem... rozumějte nebude ochoten si připlatit, pokud mu to nepřinese žádné výhody.
Odpovědět2 0
"Kdyby Tesla dělala Transit, stál by 2 více něž Ford Transit, a žádné firmě by sa takové vozidlo nemohlo vyplatit."
Tím bych si nebyl tak úplně jist. V podstatě všechna auta Tesly jsou podobně tak drahá jako jejich spalovací ekvivalenty. I ten Semi je plus minus na úrovni klasických nákladních vozů a ještě má (dle Tesly) šetřit náklady, tedy se provozovatelům vyplatit a ne naopak (zda to bude i realitou, to se teprve ukáže).
A co jsem se díval např. na ten Transit, tak v USA začíná spalovací verze na 42 tisíc USD, elektrická je 49500 USD. To není zas tak dramatický rozdíl, aby nebylo na výplaty (obzvlášť pokud budou provozovací náklady nižší). Opravdu nevidím důvod k tomu, aby "elektrický Transit" Tesly stál 84 tisíc USD, tedy ještě více než Model 3 Performance se všemi myslitelnými příplatky včetně plné verze autopilota za 15 litrů. Ostatně se stačí podívat po městech, kolik elektrických dodávek začalo v poslední době jezdit (zejména u kurýrů a rozhodně ne jen jedné firmy).
Odpovědět0 0
To ale porovnáváte maloobchodní ceny, což většinou není počáteční cílová skupina zákazníků pro zcela nový model/typ užitkového vozu. Budete chtít cílit na velké zákazníky typu Fedex, USPS, kteří nakoupí stovky či tisíce vozů, ale rovněž budou chtít velkou slevu. U modelu, který má velkou část dílů shodných s jiným modelem, a se zaběhnutou sériovou výrobou, není problém takovou slevu poskytnout. Pokud ale rozjíždíte výrobu jediného modelu užitkového vozu, a nic podobného v nabídce nemáte, těžko budete takovou slevu poskytovat. Navíc potřebujete získat zpět investici do vývoje a výroby, což půjde při přideji se slevou těžko. Většinu ceny elektromobilu tvoří baterie, a na těch se ušetřit nedá.
Tesla si tímhle už prošla, a přežila jen díky tomu, že nabídla bezkorenční produkt. E-dodávky už ale na trhu jsou běžně k dostátní, a lze si jen těžko představit něco, co by dalo Tesle zásadní konkurenční výhodu. Velké automobilky už mají většinu vývoje a investicí do výrobních procesů zaplaceno z výroby spalováků, takže mohou levněji vyrábět i ty elektromobily.
Tesla nikdy nekonkurovala cenou, a ještě dlouho tomu tak nebude.
Odpovědět2 0
"E-dodávky už ale na trhu jsou běžně k dostátní, a lze si jen těžko představit něco, co by dalo Tesle zásadní konkurenční výhodu."
Možná proto se Tesla nehrnula na trh elektrických dodávek.
"Velké automobilky už mají většinu vývoje a investicí do výrobních procesů zaplaceno z výroby spalováků, takže mohou levněji vyrábět i ty elektromobily."
No to sice teoreticky mohou, ale očividně se tak neděje. Tesla má podobnou cenu u všech svých modelů jako u tradičních automobilek, proč by zrovna dodávka měla být výjimkou? Očividně se nikdo nijak zvlášť pod cenu Tesly nedostal. Ať se dívám na všechna auta, nikde nevidím, že by byla konkurence s podobným autem znatelně levnější. Tesla ve většině případů naopak přinášela zajímavou cenu, snad jen Model Y je v rámci konkurence poněkud dražší.
Odpovědět0 0
Nooo, asi zalezi s cim porovnavate cenu Tesel, na americkem trhu jsou hooodne nahore - treba model S zacina v Kanade nekde na CAD100k, to je absurdni. Navic mne nejak nesedi jejich design, posledni vyrobky Korejcu jsou zajimavejsi (Hyundai Ioniq 5, Kia EV6) a popravde, kdybych mel jit po designu, tak asi skoncim u Polestaru - ti vsichni maji pocatecni ceny nekde kolem CAD 50k
Ne ze bych byl cilova skupina pro elektroauto, mam 3 deti a zenu, ktera neni schopna udrzet nabity ani svuj telefon :-D
Odpovědět0 0
"treba model S zacina v Kanade nekde na CAD100k, to je absurdni"
Myslíte? Model S se už v základní verzi nevyrábí, jen jako čtyřkolka "Long Range" od 110 tisíc USD. Taycan ve čtyřkolce začíná na 98 tisících (pokud však vezmeme srovnatelně dynamickou verzi, tak hovoříme o 135-153 tisících USD), Audi e-tron GT na 105 tisících. Cena poplatná své třídě.
Odpovědět0 0
Jenže všechny modely od Tesly jsou stále považovány za luxusní vozy, takže logicky stojí podobně jako luxusní vozy jiných výrobců. U užitkových vozů se ale na luxus nehraje, tam zákazníka především zajímá, kolik to uveze a za kolik. Pokud bychom měřili podobně i osobním vozům, pak klidně můžeme porovnávat Teslu s Dacií, protože uvezou stejně lidí, ale Tesla stojí násobně víc. U užitkových vozů se nehraje na metalízu, kožené vyhřívané sedačky, XX palcový dotykový displey, zrychlení,... a podobně, protože to peníze nevydělává. A na bílé dodávce v základní výbavě by toho moc nevydělala ani Tesla, tedy pokud by jich nebyli schopni vyrobit za stejnou cenu, ve stejném množství jako konkurence, což Tesla schopná není. Tesla stále žádné, masově vyráběné, lidové auto v nabídce nemá.
Odpovědět0 0
"pak klidně můžeme porovnávat Teslu s Dacií, protože uvezou stejně lidí, ale Tesla stojí násobně víc"
Stejně jako jakékoli jiné podobné auto.
"A na bílé dodávce v základní výbavě by toho moc nevydělala ani Tesla, tedy pokud by jich nebyli schopni vyrobit za stejnou cenu, ve stejném množství jako konkurence, což Tesla schopná není."
Stejně jako jakýkoli jiný výrobce. Znova, pokud dokážou vyrobit náklaďák za srovnatelnou cenu, pro který platí v podstatě tytéž argumenty, které tady předhazujete u dodávky, proč by to nemohla udělat i u té dodávky, když pro ni platí totéž? Proč tentýž argument u dodávky má platit a u nákladního auta ne?
Odpovědět0 0
A kdo tedy vyrábí ty elektrické náklaďáky?
Odpovědět1 0
Elektrické náklaďáky vyrábí např. Volvo. O to ale až tak moc nejde, protože tu řešíme cenovou paritu (resp. rozdíly) se spalovacími modely, a zda by ekvivalent Transitu v elektrice od Tesly mohl stát 2násobek spalovacího (tedy cca 85 tisíc USD), nedejbože elektrického (tedy 100 tisíc USD). Což si myslím, že je naprostý nesmysl. A vysvětlím proč.
1, Tesla Semi má stát 150-180 tisíc dle baterky. Klasický Class 8 truck stojí v USA 120-150 tisíc, ty nejdražší pak 250 tisíc (např. 2leté ojeté Volvo jsem našel okolo 150 tisíc). Elektrický Semi stojí víceméně stejně jako spalovací truck. Tesla Model 3 stojí víceméně jako srovnatelné ICE a EV. I Tesla Model S stojí víceméně stejně jako podobné ICE, EV. Nevidím důvod, proč by v případě dodávky mělo jít o 2násobek, to nedává smysl.
2a, Předpokládejme tedy Tesla dodávku za 85 tisíc USD s 60-75kWh baterkou. Sám říkáte, že baterka tvoří velkou část ceny. Opravdu Vám nepřijde divné, že Semi se 600kWh baterkou (tedy 8-10krát větším akumulátorem) by stála jen 150 tisíc? Obzvlášť když sám tvrdíte, že je ta baterka pekelně drahá? Pokud by ta dodávka kvůli 60kWh akumulátoru byla dražší o těch 42 tisíc, tak jen baterky v Semi by musely stát 420 tisíc a celý truck by byl za 550 tisíc USD. Což očividně zdaleka není. Tak vysoká cena kvůli baterkám by nemohla být, to nedává smysl.
2b, Teď to otočme. Pokud by cena Semi byla dána jen a pouze baterkou (600 kWh za 150 tisíc), tak 60 kWh by stálo 15 tisíc USD. Pak by opět bylo extrémně divné, že by dodávka Tesly byla kvůli baterce dražší o 42 tisíc, když by ta baterka byla teoreticky za 15 (což není, je mnohem levnější). Vždyť to nedává smysl.
3a, V čem je elektrododávka náročnější než Model 3? Může to být se stejnou baterkou, motory mohou být klidně slabší, je tam trochu více plechu a podstatně méně luxusních věcí. Nějak nevidím důvod, proč by to mělo být dražší než Model 3. Vaše argumenty s úplně novým vývojem jsou rozhodně validní, nic proti tomu, ale úplně tytéž argumenty lze aplikovat na Semi (i tam chcete co nejnižší cenu, co nejnižší TCO,...). Proč by Tesla měla být schopna dosáhnout cenové parity u Semi a s naprosto totožnými cíli mít u dodávky cenu 2krát vyšší? Vždyť to nedává smysl.
3b) Jak tvrdíte, cena baterky tvoří významnou část ceny. Pokud tedy Model 3 a Tesla dodávka mají v baterce významnou část ceny, řekněme těch 15 tisíc, tak zbytek Modelu 3 by vyšel na 30 tisíc. Co je na dodávce tak rozdílného proti Modelu 3, aby ten zbytek stál 70 tisíc? Vždyť to nedává smysl.
4) Startupy. Arrival má mít elektrododávku za 37500 USD, Canoo za 35000 USD, to jsou startupy, které jsou ještě v mnohem horší pozici než Tesla, co se týče vývoje a toho, co mohou čím dotovat. Cena bude ve výsledku jistě vyšší, ale stále jsme v oblasti ceny Transitů. Teď moc nerozumím tomu, jak se tradiční automobilky i naprosté startupy dostanou s cenou někam k 35-50 tisícům u elektrické dodávky, ale Tesla, která je svými zkušenostmi tak někde mezi, by měla být nějakým zázrakem za 85 tisíc. Vždyť to vůbec nedává smysl... Nedává to smysl.
Odpovědět0 0
Existují. A zákazníci si je chválí. JElikož je (logicky) používají tam, kde je to vhodné. Něco mi říká, že v okamžiku, kdy nebude ke koupi nic jiného a tak budou "elektriku" muset nasadit i tam, kam se to nehodí, tak už "asi" chválit nebudou. Jenže to už bude pozdě.
Odpovědět0 0