reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
21.5.2023, Milan Šurkala, aktualita
Snižující se ceny elektrické energie se podepisují i na zlevňování nabíjení elektromobilů. K výrazným slevám v mnoha evropských zemích se nedávno odhodlala automobilka Tesla, jejíž Superchargery jsou nyní až o 25 % levnější. Někde se ale i zdražovalo.
darksicek (150) | 22.5.202313:19
Ekologie elektroaut má smysl pouze pokud nabíjíte doma ze soláru, případně z jiného čistého zdroje. Pokude musíte pro kapacitu sítě navyšovat výrobu elektřiny z uhlí, jako se tomu děje třeba u nás za posledních pár let, pak je tady něco hodně špatně.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4550) | 22.5.202313:45
Vtip je ale v tom, že pokud máte elektřinu jen z uhlí, tak se ICE a BEV emisně srovná ­(pokud počítáme i výrobu toho benzínu, jinak je to asi na 70­-80 % uhlí­). Takže při 50% vyrobené elektřiny z uhlí je už BEV emisně čistější ­(ale stále nějakou dobu trvá, než srovná výrobu baterky­).
Odpovědět0  0
snajprik (1565) | 22.5.20235:52
Je to sranda, tak naše elektrarne vyrobia za 50€ 1MW­/h lenže 17 šikovnych nemcov ju kupilo na 5 rokov a ty nam ju predavaju za 700€ 1MW­/h
A všetko je legalne nik neprotestuje... Tak že tych 17 šikovnych Nemcom maju naklady max sekretarka, lebo zvychnych 99,999% nakladov hradia naše elektrarne tak že čisty zisk nemcov je 650€ 1MW­/h :D
A všetko je LEGALNE :D
Odpovědět2  1
darksicek (150) | 22.5.202313:27
Ano. To je princip a vyhody burzy v kostce. Jenb dodám, že přes burzu jde pro nás odběratele zanedbatelné procento. Zbytek je zisk přímo ČEZ a jiné výrobce ­(Křetínský, Tykač, solární baroni, atd...­). Vtipné je že solárníkům při těchto cenách jestě musíme vyplácet dotace. Děkujeme ODS.
Odpovědět0  0
kp0 (47) | 22.5.20230:59
Při aktuálních cenách se elektromobil nevyplatí finančně. Elektromobil bývá od běžného auta cca 400­-500 tisíc dražší ­(Octavia­/Enyaq­).Pokud máte doma FV, pak se jakž takž za 10 let dostanete vůči vaší kapse na stejnou úroveň ­(počítáno i se servisem, pro elektro sem počítal 20% nákladů proti naftě­/benzínu­). Ale pokud třeba výše uvedená auta budete chtít prodat, Octavia vám nějaký peníz přinese, Enyaq pochybuju. Z toho vychází, že elektro je pro nadšence nebo lidi, kteří nemusí počítat s každou korunou. A to není žádná novinka, je to běžně známá věc...
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4550) | 22.5.202310:34
Jednou věcí, se kterou lze souhlasit, je to, že elektromobily se obvykle nenabízí v lidových autech, takže pak se dostáváme k tomu, že ICE může být podstatně levnější než BEV, protože BEV v tak nízkých třídách mnohdy není. To pak přijdete k půlmilionovým rozdílům.

Pokud ale srovnáváme více srovnatelné ­(tedy podobně velká auta­), v tomto případě spíše Kodiaq­/Enyaq, tak tam jsme na 170 tisících za základ. Zde je to však hodně roztodivné, protože se dají najít páry, které mají rozdíl 100 %, ale i 0 %. Třeba u malého Peugeotu 208 je rozdíl mezi ICE a BEV těch půl milionu, o kterých mluvíte ­(tam je to dvojnásobek­), naopak třeba u BMW 3­/i4 je ICE za stejnou cenu jako elektrika, u Mercedesů je to třeba cca 10 %, tedy u nejvyšších tříd 200­-300 tisíc.

Co se týče následného prodeje, tak tam to docela záleží na autě. Ty s menší baterií ­(Leaf, i3, starší Ioniq, eGolf­), kde je vyšší riziko nutné výměny baterie, si cenu drží hůře, ty s velkou naopak docela slušně. Ostatně 10leté elektrické ojetiny už na trhu jsou, a že by byly úplně neprodejné, to se nedá říci. On dokonce i ten Leaf, což je docela problematický EV s mizerným dojezdem ­(a životností baterie­), má třeba v Německu jako 10letý průměrnou cenu asi okolo 9800 EUR. Jako nový byl Qashqai o něco levnější než Leaf, ten je jako 10letý někde kolem 9500 EUR. Qashqai si tak cenu sice drží lépe ­(z 550 na 225 tisíc Kč, cca 40%­) než Leaf ­(z cca 750 na 230, cca 30 %­), nicméně že by ceny Leafu padaly k nule, na to to také nevypadá.

Průměrně ale nyní cena elektromobilů klesá o něco více než u ICE, to je pravdou ­(alespoň podle posledních průzkumů­). Ale opět i tady najdeme i opačné výsledky. U Modelu S od Tesly to ale už neplatí, tam 10letý kousek vyjde na 29 tisíc EUR, Audi A8 je za 23 tisíc, BMW 7 za 20 tisíc, Mercedes S­-Class 28 tisíc.
Odpovědět1  0
kp0 (47) | 22.5.202313:33
Běžný člověk nejde hned po vyšších třídách nebo luxusních vozech, i když, na to jak všichni bečí, že je špatně a podíváte se kolik amg, audin a bavoráků jezdí, tak to asi tak zlé nebude.
Vzhledem je Eniaqu blíž Kodiaq, ale ten vám uveze o 2 metráky víc a kufr je taky jinde...pak by to porovnání bylo více subjektivní a lineární programování pro výběr auta se mi rozhodně počítat nechtělo :­). U Škody sem vybíral odpovídající model podle prostoru uvnitř, nosnosti a kufru. Pokud jedete občas na dovolenou a každé dva týdny na chalupu, ostatní parametry jdou stranou, motor ověřený dvoulitr TDI a z elektriky iV80, na většině cest po rovinách čtyřkolku oželíte. Vybíral sem auto pro rodinu. Pokud vybíráte auto pro jednotlivce a díváte se kolem 2m a více, je jedno co si koupíte, peníze ani náklady neřešíte.
U elektrických ojetin sem se ptal lidí, co chodí okolo této problematiky, ideál, skoro nové koupené na dotace a prodávané s minimálním nájezdem. Starší, nejlépe s vyměněnou baterií, ostatní je loterie, ale s vašimi penězi, tu moc podstupovat nechcete nejde o stokoruny ale statisíce. A jak mi říkal kšeftař s auty, není podstatné za kolik se auto prodává, ale za kolik se prodá. U elektrik, které stojí v Německu v bazaru třeba rok, říkal není problém usmlouvat 20­-25%, ale pořád je to loterie s tvými penězi.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4550) | 22.5.202313:50
"A jak mi říkal kšeftař s auty, není podstatné za kolik se auto prodává, ale za kolik se prodá.­"

To je rozhodně pravda. Na druhou stranu cena, za kolik se prodává, už do značné míry odráží i to, za kolik se může prodat. Já své ICE také koupil o více než 10 % levněji, než jaká byla cena v bazaru. Jde o to, že třeba v našem modelovém příkladě se možná ten Leaf z 9800 EUR podaří srazit na 8000 EUR a Qashqai z 9500 třeba na 8500 EUR, a propad hodnoty se u BEV ještě zvýší, patrně ale toho Leafa, který byl za skoro 10 tisíc v bazaru, neusmlouváte na 5.
Odpovědět0  0
styxik (14) | 21.5.202313:49
Když už házíte hausnumera o spotřebě, tak zkuste porovnávat pořádně a ne střílet nesmyslné čísla ­"vod voka­". Cenu za km nelze ani náhodou porovnávat pouze cenou za koupenou energii a spotřebou vycucanou s prstu.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4550) | 21.5.202313:52
Spotřeba je ­"vycucaná­" z dat reálných uživatelů jezdících v těch autech po reálných silnicích. Takže jak byste chtěl ten výpočet vylepšit?
Odpovědět0  0
odb (514) | 22.5.202310:13
Tych 7l pre diesel mi pride dost.
Mam diesel podobnej velkosti a moja priemerna spotreba nevyskoci nad 6l. Samozrejme jazdy po meste su v mensine.
Dialnica 130, plne auto­(2+3­) a drzim sa na 5,5l. Okresky bez problemov pod 5l.

Ak by som viacej jazdil na ­"hulvata­", tak si tych 7l viem predstavit. Rovnako ak by som siel viac na spotrebu, tak by som tiez vedel este klesnut.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4550) | 22.5.202311:23
No a těch 7 litrů je podle PP nebo podle dotankování? Protože toto jsou spotřeby reálných uživatelů jezdících po reálných silnicích a ještě k tomu podle dotankování. Moje auto dle PP ukazuje asi o 0,4­-0,5 litru méně, než jaká je skutečnost. Ta je 7,6 litru, ale na PP vidím většinou cifry začínající na šestku. Jenže pak hledáte místo na parkování, k tomu rozdíl PP a litr Vám naskočí ani nemrknete.

To si tak jedete, číslo padá a padá, trasu máte třeba za 6,2. No ale nebudu říkat, že to jezdí za 6,2, když to je mimoměstská trasa ­(tedy ta úspornější v průměru­). Jenže pár minut hledám parkování ­(zejména v neděli večer­), a když zaparkuju, je tam třeba už 6,6. Což je v realitě 7,0 a ne 6,2, které jsem před pokusem o zaparkování viděl na PP. No a když se do toho započítají i ty méně úsporné trasy, tak na pumpě Vám to vyjde na 7,6. Máte pocit, že to jezdí za 6,2, ale ve skutečnosti to jezdí za 7,6. Tyhle detaily jsou velmi zrádné, nezapomeňte na to.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.