reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Tipy a triky v RivaTuneru

8.8.2005, Zdeněk Kabát, návod
Tipy a triky v RivaTuneru
RivaTuner je jeden z nejužitečnějších programů, které se mohou pod ruku grafického fandy dostat. Jedná se o utilitu, která zvládá mnoho věcí diagnostikou počínaje, přes přetaktování a odemykání pipelines, až po velmi detailní úpravy registrů.

6. Nastavení pro grafiky nVidia



Začneme tím rozsáhlejším nastavením, které se týká grafických karet nVidia. Jak jsem již říkal, RivaTuner je pro nVidie určen primárně, a tak obsahuje velmi mnoho nastavení registrů ovladačů. Většinu z nich lze provádět ve spodní části záložky Main hlavního okna. Pokusím se ty hlavní shrnout v následujícím přehledu:

6.1. DirectDraw and Direct3D settings
  • Mipmapping
    • Mipmap LOD bias adjustment - mění úroveň detailů u MIP map. Negativní hodnota pro ostřejší, ale "zubaté" textury, kladná pro plynulejší, ale rozmazané. Pro větší rozsah je třeba zvýšit hodnotu RivaTuner 2.0 RC 15.6 NVIDIA Global LODBiasRange.
    • Automatic mipmapping - u nových GPU není podporováno
  • LMA - zapíná a vypíná bezztrátovou kompresi Z-bufferu a další funkce, doporučuji nechat zapnuté
  • Shaders -- možnost vynutit si shadery nižší verze než podporuje daná aplikace (lepší je měnit Shader Model přímo ve hře)
  • VSync - manuální nastavení vertikální synchronizace, prakticky není potřebné
  • Textures - nastavení formátu textur je pro obyčejného smrtelníka zbytečné, nastavit filtrování textur lze i přes ovladače
  • Antialiasing - velmi zajímavá možnost, dovoluje zapnout všechny módy FSAA, které nVidia kdy nabízela včetně kuriozit jako Quincunx


>> Klikněte pro zvětšení <<


>> Klikněte pro zvětšení <<

6.2. OpenGL settings
  • IntelliSample
    • IntelliSample settings - stejná nastavení jako v ovladačích
    • Override IntelliSample trilinear filtering quality control - možnost měnit kvalitu filtrování textur nezávisle na nastavení úrovně IntelliSample
    • Override IntelliSample texture compression control - možnost vynutit si kompresi textur
  • Rendering quality - možnost vynutit si barevnou hloubku textur nebo daný stupeň anizotropního filtrování
  • Compatibility - zde si můžete zapnout emulaci některého z dřívějších GPU nVidia, takže budou využity max. jeho schopnosti (od NVx až po NV40)

Ostatní nastavení jsou prakticky stejná nebo velmi podobná jako u DirectX. Celkově lze říct, že možnosti nastavení API ničím nijak extrémně nepřevyšují možnosti přímo ve ForceWare a jsou využitelné jen velmi zřídka. Občas sice mohou vyřešit problém s hrou, ale to většinou zařídí jiná verze ovladačů.

6.3. Desktop and overlay color schemes

V tomto menu máte podobné možnosti jako v nízkoúrovňovém nastavení barevných schémat, jen aplikované detailněji pomocí ovladačů. Můžete tedy řídit jas, kontrast a gamma korekci globálně i pro jednotlivé kanály, k dispozici je i Digital Vibrance Control sloužící k oživení obrazu na LCD displejích. Vše lze ukládat do profilů. Možnosti pro překrývání videa také nijak nevybočují.


>> Klikněte pro zvětšení <<

6.4. Custom display modes / refresh rate wizard

V této nabídce máte možnost použít prakticky libovolné rozlišení od 320x200 až po 2048x1536, navíc šířka a výška obrazu jsou na sobě nezávislé, takže můžete vybrat opravdu cokoliv (tedy s možností dopočítat si druhou hodnotu podle poměru 4:3, 5:4 nebo 16:9). Každé rozlišení můžete přidat i s příslušnou obnovovací frekvencí do vlastního seznamu.

6.5. Ukládání do profilů



Pokud jste si všimli na úvodní straně ikonek nad seznamem souborů ovladače, objevili jste další praktickou věc - profily RivaTuneru pro jednotlivé aplikace. Všechna nastavení, která jsou zmíněna na této stránce, jdou totiž přiřadit libovolnému programu. Stačí kliknout na zelené "+", aplikaci pojmenovat a určit cestu k základnímu .exe souboru. Jakmile RivaTuner, který je třeba nechat běžet na pozadí, pozná, že program byl spuštěn, automaticky zapne všechny softwarové úpravy ve výše uvedených kategoriích. Je to velmi praktické v případě, když jedna konkrétní hra potřebuje jedno konkrétní nastavení. A to se samozřejmě týká i přetaktování!
reklama