reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Uniklé fotografie celebrit: je cloud opravdu (ne)bezpečný?

3.9.2014, Radan Tuhý, článek
Uniklé fotografie celebrit: je cloud opravdu (ne)bezpečný?
Objevuje se stále více otázek souvisejících s bezpečností dat v cloudu, což je reakce na únik nudistických fotografií několika celebrit před 2 dny. Je cloud skutečně nebezpečný? Nebo jde pouze o lidský faktor?
Málokomu v posledních dnech unikla poměrně obsáhlá řada informací o úniku nudistických fotografií několika celebrit. Únik takového typu fotografií by zřejmě neudělal radost nikomu. O to horší je, že se to stalo i za normálních okolností celkem ostře sledovaným celebritám, jako je např. Jennifer Lawrence nebo Rihanna.

Než začneme vytvářet více či méně vykonstruované závěry a všeobecně odsuzovat internetové služby, pojďme se na chvíli zamyslet, co se vlastně stalo, co by mohlo být a zřejmě také bylo skutečnou příčinou a jak se tomu dalo zabránit, případně předejít. Nejprve si zrekapitulujeme, co jsme se do této chvíle mohli dozvědět z médií.






Uniklé fotografie: jak to celé začalo


Během nedělního večera se na komunitním serveru 4chan a následně dalších různých webech (vč. např. Twitteru) začaly objevovat stovky nudistických či podobných fotografií ženských celebrit, přičemž šlo o soukromé fotografie, které nebyly určeny k volnému šíření.

Mezi těmito celebritami se objevila i Jennifer Lawrence (známá z filmu Hunger Games), dále třeba Kirsten Dunst (Paralelní světy) nebo zpěvačka Ariana Grande. Přestože většina celebrit popírá autenticitu těchto fotografií, některé již potvrdily, že skutečně k úniku jejich fotografií došlo.





Zatím není oficiálně potvrzeno, jakým způsobem byly fotografie získány. Jeden z anonymních uživatelů serveru 4chan zmínil, že fotografie pochází z účtů iCloud (cloudové úložiště provozované společností Apple) daných celebrit. Toto datové úložiště je primárně určeno k synchronizaci fotografií, konfigurace, kalendářů a dalších obdobných dat mezi jednotlivými zařízeními značky Apple.

Další neznámou je časové rozmezí, ve kterém byly dané fotografie získávány. Jedna z celebrit prohlásila, že dané fotografie jsou sice reálné, ale byly pořízeny před několika lety, kdy byly i následně smazány. Z toho vyplývá, že byly tyto fotografie buď stále uloženy v cloudu, nebo byly získány daleko dříve (tedy před několika lety).


Hacker chtěl zaplatit


Během zkoumání celé záležitosti vyšlo najevo, že jistý anonymní uživatel už v průběhu minulého týdne prohlásil, že má k soukromým fotografiím celebrit přístup. Uživatel, který tvrdí, že je za celou akci odpovědný, naznačil, že má fotografií daleko více, ale požadoval zaslání finančních darů (donations) na svůj účet u služby PayPal.

Internetem také kolovaly zvěsti, že bulvární server TMZ.com projevil o koupi fotografií zájem ještě před jejich nedělním zveřejněním, ale jeden z uživatelů serveru 4chan na to reagoval, že by fotografie raději zveřejnil sám, než aby je zveřejnil zmíněný bulvární web.

Některé celebrity, jako např. Ariana Grande, prostřednictvím svého tiskového mluvčího prohlásily, že žádné z jejich údajných fotografií nejsou pravé. Podobně zareagovala na Twitteru Victoria Justice. To je ovšem v rozporu např. s M. E. Winstead, která prostřednictvím svého mluvčího autenticitu nepřímo potvrdila tvrzením, že se jedná o "zcela zřejmé porušení soukromí".





To se také již vyšetřuje, jelikož kromě samotného Applu a pár dalších bezpečnostních firem se případem zabývá i FBI. Několik účtů na sociální síti Twitter, prostřednictvím kterých byly některé fotografie zveřejněny, je již nyní suspendováno a fotografie byly smazány s odkazem na porušování smluvních podmínek služby.

Pro zajímavost, v roce 2012 byl hacker, který se naboural do e-mailových účtů několika celebrit a zveřejnil několik fotografií, odsouzen k 10 letům vězení.

Nyní ale doba mírně pokročila, proto se pojďme podívat na další vývoj zkoumání příčiny.
reklama