Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Uniklé PDF osvětluje plány Microsoftu na Project Scorpio

25.1.2017, Jan Vítek, aktualita
Uniklé PDF osvětluje plány Microsoftu na Project Scorpio
Project Scorpio známe jako kódové označení pro další konzoli společnosti Microsoft, která by měla dohonit a snad i předhonit konkurenční PS4 Pro. Nyní se objevilo uniklé PDF, které přináší dosud neviděnou dokumentaci.
Už dříve se objevily informace o tom, že konzole ukrývající se pod projektem Scorpio nabídne paměťovou propustnost 320 GB/s, osmijádrový procesor a celkový výkon 6 TFLOPS, což je výrazně lepší než 4,2 TFLOPS v případě PS4 Pro a mnohem lepší než 1,4 TFLOPS v případě Xbox One S. To znamená, že čistě dle hrubého výkonu by Scorpio mělo zvládnout renderovat hry ve 4K se srovnatelnou úrovní grafiky, jaká je na dnešních Xbox One. A čistě pro zajímavost, výkon 6 TFLOPS zhruba odpovídá tomu, co nabízí grafická karta GTX 1070, ovšem zde je třeba si uvědomit, že s ní srovnáváme výkon celé konzole i s jejím procesorem, takže její GPU bude podstatně slabší.





Dle nové dokumentace, kterou získal Eurogamer, se má Scorpio už obejít bez paměti ESRAM, která je jedním z hlavních rozdílů mezi PS4 a Xbox One, jenž poskytuje celkově slabšímu Xboxu potřebnou vzpruhu. Ten totiž vedle 32MB ESRAM cache jinak spoléhá na paměti DDR3, zatímco PS4 má unifikovaný pool pamětí GDDR5. Microsoft se tak chce více přiblížit tomu, jak hry pracují na PC, kde se také nespoléhají na speciální malou a rychlou mezipaměť. Nicméně vývojáři her nebudou moci tvořit pouze pro Scorpio, neboť Microsoft chce zajistit kompatibilitu s Xbox One, a tak budou muset i nadále optimalizovat své tituly pro ESRAM. Microsoft tudíž celkově doporučuje hry optimalizovat s ohledem na snížení paměťové zátěže, i když konzole Scorpio bude mít k dispozici daleko více hardwarových prostředků. Tomu se nelze divit, neboť odlišným přístupem by Microsoft i jeho vývojáři přišli o širokou uživatelskou základnu s Xbox One.

Materiál také potvrdil výkon Scorpia na úrovni 6 TFLOPS, ale není jasné, zda bude jeho GPU založeno na architektuře Polaris, Vega nebo snad něčem jiném. Dále se objevila informace o čtyřnásobné kapacitě L2 cache, čili 8 MB. Spekuluje se také o využití nových CPU jader vycházejících z architektury Ryzen, ale spíše to budou stále nějaké deriváty starších Jaguar. V jejich prospěch mluví i komentář doporučující vývojářům využít prostý "framerate upscaling". Hry by tak byly i z pohledu CPU renderovány v 30 FPS a pak by se pouze pomocí interpolace snímků dosáhlo cílových 60 FPS podobně jako zde:





Stále více se tak ukazuje, že ani Scorpio nebude představovat opravdu novou generaci herní konzole s ohledem na hardwarovou výbavu a nutnost zpětné kompatibility. Ostatně AMD může bez problémů nabídnout osm úsporných jader Jaguar, která mohou pracovat na frekvenci kolem 2,5 GHz oproti dnešním 1,75 GHz a také už asi nepůjde o dva čtyřjádrové bloky, jejichž L2 cache bude pracovat na nižším taktu než samotná CPU.

Otázka podpory rozlišení 4K může dopadnout podobně jako u PS4 Pro. Jak bylo uvedeno na začátku, výkon Scorpia by mohl zcela padnout výlučně na vyšší rozlišení při srovnatelné kvalitě grafiky, která ale už dnes výrazně zaostává za PC. Z toho bychom očekávali, že nové tituly budou chtít nabídnout spíše kvalitnější grafiku při klasickém rozlišení (navíc s vyšším framerate) a pouze jednoduché nebo starší aktualizované hry poskytnout možnost výstupu ve 4K, ať už půjde o opravdový rendering v tomto rozlišení, nebo prostý upscaling. Jisté je, že Scorpio pro to bude mít více výkonu než dnešní PS4 Pro.

Zdroj: Eurogamer