reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

V USA už může létat osobní autonomní letoun BlackFly

13.7.2018, Jan Vítek, aktualita
V USA už může létat osobní autonomní letoun BlackFly
Společnost Opener ohlásila, že její zařízení BlackFly prošlo regulačními kolečky, a tak jde o první PAV (Personal Aerial Vehicle), který může být provozován na půdě Spojených států. A co zvládne? 
BlackFly je v podstatě přerostlý dron, který ve své kabině unese člověka, jenž ani nemusí umět létat, neboť se počítá také s autonomním provozem. Důraz byl kladen na bezpečnost provozu a co nejnižší spotřebu energie, což bylo docíleno také použitím lehkých materiálů. Do projektu je mimochodem jako investor zapojen také Larry Page, spoluzakladatel firmy Google. A ostatně Opener sídlí v Palo Alto nedaleko od ředitelství Googlu. 
 
 
Jak je vidět ze snímků a z videa, BlackFly nemá žádný podvozek. Sedá si prostě na své bříško přímo na zem. Ve vzduchu pak může využít dvě svá křídla, ale vztlak zajistí především celkem osm vrtulí, i když křídla jim dokáží velice ulehčit práci. Můžeme tak do jisté míry mluvit o konceptu konvertoplánu, který je schopen letět nejvyšší rychlostí 100 km/h, což by šlo, ovšem dolet je pouze 40 km. 
 
Bude to tak stroj na kratší výlety, i když jeho cena na druhou stranu nebude moc závratná a odpovídat má "typickému SUV". Lze tak očekávat, že tu bude dost lidí, kteří si jej pořídí jako "hračku". 
 
 
BlackFly má za sebou více než 12 tisíc nalétaných mil s nákladem v rámci testů a především pak byl otestován pohon, a to více než 40 tisíci letových cyklů, což představuje 25x obletěnou Zemi. A kdyby snad pohon selhal, připraven je padák, ale to je nepravděpodobné, protože se počítá s možností selhání jak motorů (či s poškozením vrtulí), tak se selháním baterií, které jsou redundantní a oddělené od sebe. Zařízení je také vybaveno funkcemi automatického přistání a návratu na základnu. Řízeno je klasicky pomocí joysticku, přičemž to je velice jednoduché. Pokud totiž joystick za letu pustíme, BlackFly se po chvíli ve vzduchu zastaví a bude sám držet pozici. 
 
 
V případě podobných strojů se vždy mluvilo o efektivitě, čili spotřebě energie a také o hlučnosti. Zde se Opener chlubí, že spotřeba na kilometr je dokonce lepší než v případě elektrovozu a pokud BlackFly vystoupá do cca 50 metrů, bude své okolí rušit méně než automobil jedoucí po dálnici. 
 
Čili na to, že jde o jedno z prvních zařízení svého druhu, vypadají jeho vlastnosti velice zajímavě. 
 
Zdroj: Hexus.net


reklama