reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Valve prodal půl milionů Steam Controllerů, ale co Steam Machines?

3.6.2016, Jan Vítek, aktualita
Valve prodal půl milionů Steam Controllerů, ale co Steam Machines?
Společnost Valve se pochlubila, že se jí podařilo na trhu udat už více než půl milionů ovladačů Steam Controller. Jak jsou ale na tom prodeje počítačových konzolí Steam Machines, s jejichž pomocí chtěla firma zabrat trh herním konzolím i PC?
S půl milionem prodaných ovladačů Steam Controller je společnost Valve evidentně spokojena a uvádí, že se postupně vylepšuje jeho podpora ve hrách, a to i díky zpětné vazbě uživatelů a s přispěním celé komunity. Díky tomuto zájmu uživatelů je Steam Controller také přímo podporován některými herními vývojáři, kteří pro něj tvoří zvláštní profily, což platí třeba pro nový DOOM nebo XCOM 2 či Dark Souls III.





Dále je nyní možné konfigurovat a používat ovladač na desktopovém počítači a využívat také softwarovou klávesnici ve hrách běžících pod Steamem. Můžeme si také nastavit chování ovladače a různé vzory pro tlačítka napříč všemi nainstalovanými hrami, pak tu jsou přepínatelné profily, neboli "action sets", mezi nimiž se můžeme přepínat. To se hodí třeba v případě, že nám hra umožní vedle klasického pohybu FPS postavy také třeba řídit auto nebo jiný vehikl, pro nějž potřebujeme jiné nastavení ovladače. Valve se také chlubí rozšířenou podporou her, které jsme si nezakoupili na Steamu a také podporou VR díky režimu VR Game Theatre.





Nedávno se také objevila informace, že si Valve chystá hardwarovou revizi ovladače, která však nemá znamenat velké změny, jež by znevýhodnily majitele starší verze, nebo alespoň to se firma snažila zdůraznit. Od té doby se ale o nové verzi ovladače nezmínila, takže stále čekáme a je ostatně logické, že si tím Valve nechce brzdit prodeje současného modelu.

Jak jsou na tom ale Steam Machines, aneb PC konzole, které měly donutit vstát příznivce PC od stolu s klávesnicí a myší a konzolisty zase přimět ke změně platformy (i když Valve oficiálně s herními PC nebojuje)? Server Ars Technica kontaktoval Valve, aby si ujasnil, že půl milionu prodaných ovladačů Steam Controler čítá i ty, které byly dodány na trh právě jako součást konzolí Steam Machine. Takže pokud odečteme ty, které se prodaly samostatně i třeba jako druhý ovladač k zakoupené Steam Machine, je jasné, že počet prodaných konzolí bude výrazně nižší. Sony a Microsoft přitom počítají prodeje konzolí PS4 a Xbox One na miliony, a to v období, kdy už byly Steam Machines v prodeji (od loňského listopadu), takže se nedá říci, že by klasické konzole měly ve Valve velkou konkurenci. Je třeba si ale také uvědomit, že porovnáváme osvědčené a zaběhnuté platformy s horkou novinkou, které si konzolisté musí nejdříve najít cestu.

Jenomže herní vývojáři nebudou mít zájem o platformu, která má na trhu mizivý podíl, a tak má SteamOS nepoměrně menší nabídku AAA her či exkluzivních titulů. To se odráží také v cenách takových her, a tedy i výdělcích. Stačí se podívat na nabídku Steamu, kde cena her pro Linux a SteamOS rychle padá, zatímco tituly pro Windows si drží vysokou cenu. Valve se snaží proti tomu bojovat třeba tím, že plnou silou prosazuje multiplatformní API Vulkan oproti DirectX, které je spojeno pouze s Windows. Jenomže API Vulkan má zatím mizivou podporu her a problém je i v tom, že hry pod SteamOS často běží výrazně pomaleji než pod Windows, a to i ty, které jsou založeny na enginu Source od samotného Valve.





SteamOS, a tedy i Steam Machines, nejsou pro uživatele velké lákadlo, pokud tedy nehledají linuxovou konzoli s nabídkou indie titulů a několika AAA hrami s vyhlídkou na nižší FPS. Každopádne můžeme firmě Valve jen fandit, aby vytvořila konkurenceschopnou platformu pro hráče, kterou bude muset Microsoft i Sony vzít v potaz.

Zdroj: Ars Technica
reklama