Ve Švédsku testují první dálnici s trolejemi pro kamiony
24.6.2016, Jáchym Šlik, aktualita
Scania spolu se švédskou vládou otevřela prvních pár kilometrů dálnice, na které mohou speciálně upravené kamiony využít k napájení trolejové vedení. Podle společnosti jde o demonstraci způsobu, jak je možné omezit emise vypouštěné nákladními vozy.
Tento týden se poblíž města Gävle ve středním Švédsku otevřel dvoukilometrový úsek dálnice, který je vybaven trolejovým vedením. Není určen pro trolejbusy, ale upravené kamiony, které dodá společnost Scania. Projekt je výsledkem několikaleté spolupráce mezi švédskou vládou a soukromým sektorem. Kromě už zmíněného výrobce nákladních vozidel se do projektu zapojil třeba německý Siemens, který dodal trolejové vedení. Všechna provozovaná vozidla Scania jsou hybridní, takže kombinují elektromotor se spalovacím motorem, který funguje na biopalivo a splňuje normu Euro 6.
Trolejové vedení je umístěno nad pravým jízdním pruhem a kamion si z něj bere energii pomocí sběrače namontovaného za kabinou. Pokud bude chtít řidič předjet jiné vozidlo, může bez obav opustit pravý jízdní pruh, kamion totiž rychle přepne na energii z baterie nebo spalovací motor. „Elektrodálnice je významným mezníkem na cestě k dopravě bez fosilních paliv,“ prohlásil Claes Erixon, který ve Scanii vede výzkum a vývoj. Švédská vláda do projektu Electric Road E16 vložila 77 milionů švédských korun (222 milionů Kč), dalších 48 milionů (139 milionů Kč) bylo financováno z podnikatelské sféry a krajského úřadu Gävleborg.
Scania rozhodně není nováčkem v oblasti inovativních řešení kamionové dopravy. Kromě hybridních motorů se společnost zabývá také autonomními systémy, tedy samostatně řízenými vozidly. Na rozdíl od jiných automobilek, které se snaží autonomní vozidla dostat na veřejné komunikace, se Scania rozhodla v první fázi vývoje zaměřit na průmyslové oblasti, například doly, přístavy a terminály. Tam získané zkušenosti potom společnost využije ve složitějších prostředích, jako jsou právě veřejné komunikace. Výhodou samořízených vozidel je možnost jejich použití i v situacích, kdy by nemohlo být nasazeno klasické auto s řidičem, protože se jedná o prostředí pro lidi nebezpečné či nezdravé. Scania zároveň tvrdí, že nasazení autonomně řízených vozidel ve velkém měřítku bude znamenat výrazné zvýšení efektivity dopravy – mimo jiné může vést ke snížení dopravní zácpy, zvýšení využití kapacity vozidel apod.
Podrobnosti o kamionech, které budou využívat novou dálnici s trolejemi:
Zdroj: Scania.com
Trolejové vedení je umístěno nad pravým jízdním pruhem a kamion si z něj bere energii pomocí sběrače namontovaného za kabinou. Pokud bude chtít řidič předjet jiné vozidlo, může bez obav opustit pravý jízdní pruh, kamion totiž rychle přepne na energii z baterie nebo spalovací motor. „Elektrodálnice je významným mezníkem na cestě k dopravě bez fosilních paliv,“ prohlásil Claes Erixon, který ve Scanii vede výzkum a vývoj. Švédská vláda do projektu Electric Road E16 vložila 77 milionů švédských korun (222 milionů Kč), dalších 48 milionů (139 milionů Kč) bylo financováno z podnikatelské sféry a krajského úřadu Gävleborg.
Scania rozhodně není nováčkem v oblasti inovativních řešení kamionové dopravy. Kromě hybridních motorů se společnost zabývá také autonomními systémy, tedy samostatně řízenými vozidly. Na rozdíl od jiných automobilek, které se snaží autonomní vozidla dostat na veřejné komunikace, se Scania rozhodla v první fázi vývoje zaměřit na průmyslové oblasti, například doly, přístavy a terminály. Tam získané zkušenosti potom společnost využije ve složitějších prostředích, jako jsou právě veřejné komunikace. Výhodou samořízených vozidel je možnost jejich použití i v situacích, kdy by nemohlo být nasazeno klasické auto s řidičem, protože se jedná o prostředí pro lidi nebezpečné či nezdravé. Scania zároveň tvrdí, že nasazení autonomně řízených vozidel ve velkém měřítku bude znamenat výrazné zvýšení efektivity dopravy – mimo jiné může vést ke snížení dopravní zácpy, zvýšení využití kapacity vozidel apod.
Podrobnosti o kamionech, které budou využívat novou dálnici s trolejemi:
- Model vozidla: Scania G 360 4 × 2, hmotnost 9 tun
- Hnací ústrojí: paralelní hybridní integrované v převodovce (GRS895)
- Spalovací motor: objem 9 litrů, výkon 360 hp (funguje na biopalivo)
- Elektromotor: 130 kW, 1050 Nm
- Baterie: Li-Ion 5 kWh (dojezd až 3 km, pokud nevyužívá napájení z troleje)
- Systémové napětí: 700 V
Zdroj: Scania.com