www.svethardware.cz
>
>

Vědci z Austrálie vylepšili vlastnosti lithium-sírových akumulátorů

Vědci z Austrálie vylepšili vlastnosti lithium-sírových akumulátorů
, , aktualita
Lithium-sírové akumulátory jsou jedním z nových typů, které možná mají šanci nahradit dnes používané typy akumulátorů. Vědci Monash University nyní pracují na odstranění jedné z nevýhod, nízké životnosti.
K oblíbeným
reklama
Příchod elektromobilů přináší také značné zintenzivnění vývoje nových typů akumulátorů. Jedna z technologií, která by se v nich mohla v budoucnu usídlit, jsou lithium-sírové akumulátory. Ty se už vyvíjejí nějakou dobu a např. na jaře roku 2019 se MIT podařilo značně zmenšit jejich velikost. Ta je totiž jedním z největších problémů této technologie. Výhodou je naopak větší hustota na hmotnost. Výsledné akumulátory by tak v autech zabíraly více místa, ale nebyly by tak těžké. V případě článků od MIT jsou při stejném množství energie o 30 % lehčí, ale o 20 % větší (objemově). Do lithium-sírových akumulátorů se ale pustili i na Monash University v Austrálii.
 
Tým Monash University
 
Ti říkají, že tato technologie teoreticky pobere na kilogram hmotnosti až 5krát více energie než Li-Ion, to je ale spíše teorie. Hodně tu totiž závisí na způsobu použití a tvaru akumulátoru. Ve tvaru běžných článků sice mohou dosahovat asi 4krát větší hustoty, ale předpokládá se, že při vytvoření bateriových modulů pro elektromobily by byla výsledná hustota asi jen dvojnásobná. I to je slušné, nicméně stejně jako vědci z MIT, i zde se potýkají s objemovým problémem a především doslova mizernou výdrží. Katoda totiž vydrží jen nějakých 40-50 nabití, což je doslova tragédie. Pro představu, mít elektromobil s dojezdem 500 km, takový akumulátor by měl životnost na 20 až 25 tisíc km. A to je nepřijatelné.
 
Problém je v tom, že při vybíjení katoda přijímá lithiové ionty a vytváří Li2S, jenže při tomto procesu se výrazně zvětšuje objem katody a opakování těchto výrazných objemových změn při vybíjení a nabíjení akumulátoru přináší rychlou degradaci. Vědci tak do katody přidali uhlík a změnili strukturu na jakousi pavučinu. Ta obsahuje mnohem menší množství pojiva, které drží u sebe uhlík a síru, přičemž vzniká více volného místa. Při vybíjení se tak katoda rozměrově tolik nemění, využívá toto volné místo, což zvyšuje životnost.
 
Vědci by chtěli dosáhnout životnost alespoň na 500 nabíjecích cyklů (to už by 500km akumulátor mohl vydržet na 250 tisíc km), nicméně zatím jim nová technologie dovolila dostat se na zhruba 100 cyklů. A to je pořád málo. V letošním roce se plánují první praktické testy v autech a u solárních elektráren v Austrálii. Komerčně dostupné články se ale objeví nejspíše v horizontu 2-4 let, nicméně to by se dle mého názoru musela životnost ještě o dost zvednout.
 


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Alphabet vlastnící Google dosáhl hodnoty 1 bilionu USD Alphabet vlastnící Google dosáhl hodnoty 1 bilionu USD
Společnost Alphabet, pod níž spadá i Google, je čtvrtou americkou společností, která dosáhla na hodnotu jednoho bilionu USD. Doplňuje tak předchozí trojici v podobě Applu, Amazonu a společnosti Microsoft.
Včera, aktualita, Milan Šurkala8 komentářů
PigeonBot: dron, který je inspirován holubem PigeonBot: dron, který je inspirován holubem
Výzkumný tým ze Stanfordovy univerzity se zabývá vývojem dronu, který by měl nabídnout lepší manévrovací schopnosti při letu. Při navrhování bezpilotního letounu jim inspirací byla holubí křídla. 
Včera, aktualita, Kateřina Hoferková1 komentář
Corsair K95 RGB Platinum XT: mechanika pro hráče i streamery Corsair K95 RGB Platinum XT: mechanika pro hráče i streamery
Corsair si připravil novou verzi své již známé klávesnice K95, a sice model s celkovým označením K95 RGB Platinum XT Mechanical Keyboard. Ten slibuje velice dobrou výbavu, která má vyhovovat i streamerům.
17.1.2020, aktualita, Jan Vítek
Grafenové baterie Real Graphene pomalu míří na trh Grafenové baterie Real Graphene pomalu míří na trh
Máme zde další průlom ve světě akumulátorů. Společnost Real Graphene totiž slibuje už velmi brzký příchod grafenových baterií, které se mají rychle nabíjet, být bezpečnější a vydržet mnohem více nabíjecích cyklů.
17.1.2020, aktualita, Milan Šurkala5 komentářů
Mojo Vision připravuje kontaktní čočky s rozšířenou realitou Mojo Vision připravuje kontaktní čočky s rozšířenou realitou
Už i lehké brýle schopné poskytovat rozšířenou realitu je výkřik techniky, který zatím není připraven pro široký trh a Mojo Vision chce přitom nabídnout něco podobného prostřednictvím kontaktních čoček. 
17.1.2020, aktualita, Jan Vítek