Volvo a Uber vyrobí příští generaci autonomních vozů
22.8.2016, Jan Vítek, aktualita
Společnosti Volvo a Uber navázaly novou spolupráci a jejich cílem je vyrobit "příští generaci autonomních vozů", mezi něž budou patřit i takové, které se zcela obejdou bez řidiče. Nedávno něco takového vypustil do světa i Ford, který přidal i cílový rok.
Ford chce do roku 2021 nabídnout autonomní vozy bez volantu, které ještě nebudou patřit do nejvyšší kategorie, ale vzhledem k jejich určení to nebude nutné. Mají totiž fungovat ve městech, a to i jako automatická taxi, což je evidentně i oblast, které si všímá Volvo s Uberem. Rozhodně to není nezajímavá myšlenka, neboť taková flotila aut ve městech, která se bude pohybovat sama bez nároků na výplaty, je ekonomicky velice zajímavá pro výrobce/provozovatele i zákazníky. Pouze taxikáři se mohou cítit ohroženi stejně jako řada jiných pracovníků, které by mohly již brzy nahradit automatizované systémy.
Volvo a Uber chtějí začít pracovat s již existujícími automobilovými platformami, takže na začátku projektu nepůjde o zcela nový vůz. Budou také vedle spolupráce i nadále pracovat na vlastních samostatných projektech, ale do toho společného investují celkově 300 milionů dolarů. Uber chce již tento měsíc dostat do ulic Pittsburghu několik samořiditelných vozů Volvo XC90, jež se mají brzy rozrůst na celou stovku. Vybaveny budou vlastním lidarem, radarem, kamerami, sonarem a samozřejmě i systémem GPS a prozatím bude v každém sedět i řidič.
Ford se přitom chce dostat na 4. z 5 úrovní SAE (viz aktualita o Fordu), takže jeho auta mají zvládnout všechny až na ty nejtěžší terény, čili ulice nemají představovat sebemenší problém. Zato Uber se chce s Volvem dostat na 2. až 3. úroveň, což znamená, že vždy bude vyžadována přítomnost řidiče, který by měl dávat při jízdě pozor a v případě potřeby zasáhnout. Volvo chce také později vyvinout zcela nové automobily vhodné pro daný účel, přičemž Uber si je chce od něj kupovat a využívat v nich svůj autonomní řídicí systém, zatímco Volvo bude mít také své vlastní. Ty už budou počítat i s tím, že se dostanou na daleko vyšší úroveň SAE.
Nová auta budou odvozena od architektury Volvo SPA (Scalable Platform Architecture), na které je právě založeno i nové SUV Volvo XC90 a vedle něj sedan S90 či budoucí V90, S60 a V60. Jde o první zcela novou platformu této automobilky poté, co odešla od Fordu pod křídla čínského Geely Holding.
Samotný Uber také nespoléhá pouze na Volvo či svoje schopnosti. Minulý měsíc tato firma koupila Otto, startup s 90 zaměstnanci, kteří pracují na automatických systémech pro řízení nákladních vozů a celých karavan. S Uberem chce spolupracovat také Toyota a vytvořit s ním program, na jehož základě by si řidiči pracující pro Uber mohli na leasing výhodněji pořídit auto od Toyota Financial Services.
Pak tu máme konkurenční Lyft, který je aktuálně po Uber číslo dva s cenou na trhu 6 miliard dolarů. Do něj investovala automobilka General Motors 500 milionů dolarů, a to konkrétně do programu samořiditelných vozů včetně taxíků na baterie a ta rovněž začala poskytovat řidičům auta na leasing, což zatím platí jen v Chicagu. Nám mnohem bližší Volkswagen si zase všimnul izraleské firmy Gett, která působí ve stejné oblasti jako Uber či Lyft, a investoval do ní 300 milionů dolarů.
Zdroj: Extremetech