reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Volvo představuje elektrické EX90: 111kWh baterka, lidar a Nvidia Drive

10.11.2022, Milan Šurkala, aktualita
Volvo představuje elektrické EX90: 111kWh baterka, lidar a Nvidia Drive
Volvo představilo nové elektrické SUV EX90. Novinka se může pochlubit velkým 111kWh akumulátorem a velkorysým dojezdem, má také lidar a pokročilé jízdní asistenty včetně vyhodnocování pozornosti řidiče. Místo zde našla architektura Nvidia Drive.
Automobilka Volvo ukázala své nové elektrické SUV EX90. To má být až 7místným vozem s excelentní bezpečností a prvním vozem značky, které zahájí elektrický přerod značky. Počínaje tímto vozem chce Volvo každý rok představit nový elektromobil. Od roku 2030 chce vyrábět jen elektromobily a od roku 2040 mít i uhlíkově neutrální výrobu. V případě EX90 to bude platit už od začátku jako pro továrnu v USA (2023), tak i továrnu v Číně (2024).
 
Volvo EX90
 
Najdeme zde několik kamer, radarů a lidar. Ten pochází od společnosti Luminar a má nabídnou viditelnost na 250 metrů. Vozu umožní rozpoznat, co je před ním, informovat o tom a případně také zasáhnout a vyhnout se případným překážkám. Kamery jsou i uvnitř vozu a monitorují stav řidiče, tedy to, zda je něčím vyrušován, zda je ospalý, nebo zda nedává pozor. Interiér monitorují i radary, které např. nedovolí zamčení auta, pokud je v něm detekován člověk nebo zvíře. Infotainment a autonomní funkce má na starosti Snapdragon Cockpit Platforms  a o výpočetní část se stará také Nvidia Drive AI. Samozřejmostí je i podpora over-the-air aktualizací.
 
Volvo EX90
 
Stejně jako u Tesly, i zde bude možné hrát hry, a tak jsou tu 3D nástroje od Epic Games, systém využívá Unreal Engine. Vůz je totiž vybaven velkou 14,5" obrazovkou, podporuje Google aplikace včetně asistenta, map nebo Google Play, samozřejmostí je i Apple CarPlay. Nechybí ani datové připojení přes 5G. Ve standardu bude klíčkem k vozu mobilní telefon, což umožní také automatické nastavení vozu podle toho, kdo ho odemyká. Audio systém má na starosti Bowers & Wilkins, splňuje Dolby Atmos.
 
Volvo EX90
 
Volvo EX90 je vybaveno velkým 111kWh akumulátorem od společnosti CATL. Využitelných je tu 107 kWh. Novinka bude k dispozici ve dvou variantách Twin Motor (EV) a Twin Motor Performance (EE). Ta první nabídne výkon 300 kW a točivý moment 770 Nm. Z 0 na 100 km/h má zrychlit za 5,9 sekundy a max. rychlost je omezena na již tradičních 180 km/h. Pokud jde o dojezd, ten činí 600 km dle evropské normy WLTP a 650 km dle čínské CTLC.
 
Performance varianta zvyšuje max. výkon na 380 kW a točivý moment dokonce až na 910 Nm. Zrychlení se zkrátí na 4,9 sekundy, max. rychlost zůstává na 180 km/h. Dojezd se zkrátí jen mírně na 590 km (čínský zůstává stejný). U obou verzí je podporováno max. 250kW nabíjení, což znamená nabití z 10 na 80 % za 30 minut. Podporuje obousměrné nabíjení, auto se tedy může stát obří powerbankou pro ostatní.
 
Volvo EX90
 
Rozhodně nejde o malé auto, má na délku 5037 mm, je 1964 mm široké a 1747 mm vysoké. Rozvor má délku 2985 mm a světlá výška je 205 až 215 mm podle verze odpružení (k dispozici je i vzduchové). Vůz se může brodit až do hloubky 450 mm. Velká rozměry i velký akumulátor se pochopitelně negativně podepisují na hmotnosti, ta totiž činí opravdu hodně vysokých 2818 kg (včetně řidiče). Užitečná hmotnost je 562 kg (s řidičem 637 kg). Přesto má ze 100 km/h na nulu zastavit na pouhých 35 metrech. Nezalekne se ani přívěsů do hmotnosti 2200 kg. Zajímavá je také solidní aerodynamika s koeficientem 0,29, která patří v kategorii k nejlepším, byť ne rekordním.
 
Přední zavazadlový prostor (frunk) má objem 34-37 litrů, zadní zavazadlový prostor má do výše oken 310 litrů při 3 řadách sedadel, 655 litrů při 2 řadách a 1040 po jejím sklopení. Až po střechu je to pak 1915 litrů. Při výrobě bylo využito 15 % recyklované oceli, 25 % recyklovaného hliníku a 48 kg recyklovaných plastů a bio-materiálů. Do prodeje ale půjde až na přelomu let 2023/2024. Cena základní verze byla stanovena na 105.550 EUR (2,57 mil. Kč). Performance je za 110.650 EUR (2,7 mil. Kč).
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama