www.svethardware.cz
>
>
>

Vrvana Totem: virtuální i rozšířená realita v jednom

Vrvana Totem: virtuální i rozšířená realita v jednom
, , aktualita
V roce 2014 se na Kickstarteru objevil nový projekt, jehož cílem bylo vyvinout VR headset Totem. Nedlouho poté byl ale projekt zrušen, ovšem vývoj samotného headsetu ne. Ten se nyní profiluje jako hybrid pro virtuální i rozšířenou realitu.
K oblíbeným
reklama
Dříve jsme mluvili o kanadské firmě True Player Gear, která stála za headsetem Totem. Nyní ale jde už o společnost Vrvana se sídlem v Montrealu, takže True Player Gear se pravděpodobně pouze přejmenoval. Nyní máme možnost se dozvědět něco nového o jejím headsetu Totem, a to přímo z úst spoluzakladatele firmy Marka-Olivera Lepage. Totem se má stát vedle Oculus Rift a HTC Vive dalším headsetem, který se posune do popředí zájmu, a tak se podívejme na to, co nám nabídne.
Tento headset se tedy objevil poprvé v září roku 2014 v projektu na Kickstarteru, kde se dnešní Vrvana snažila zajistit jeho financování. Poté ale projekt zrušila a zdánlivě zmizela ze scény, ale nyní se objevila znovu, a to na letošním Unity Vision Summit, kde představila svůj nejnovější prototyp. Dle Lepage si po spuštení kampaně na Kickstarteru uvědomili, že cíle této kampaně byly až příliš ambiciózní, a tak se raději na čas stáhli, aby mohli na headsetu pracovat v klidu. Kampaň navíc odstartovala celkem dobře, ale navyšování vybrané částky se začalo brzy zpomalovat.





V době kampaně na Kickstarteru měla kanadská firma vyvinutý již čtvrtý návrh svého prototypu a na Unity Vision Summit byl prezentován pátý, na němž si tedy evidentně dali záležet více než na přechozích. Nicméně i ten prý bude brzy nahrazen již šestým návrhem, který chce Vrvana představit světu v květnu nebo červnu.

Čím se tedy Totem odlišuje od headsetů jako Oculus Rift a HTC Vive? V prvé řadě obsahuje dvě kamery, tedy jednu pro každé oko (Rift nemá žádnou a Vive pouze jednu). Tyto kamery se využívají jednak pro sledování pozice headsetu, takže není zapotřebí využít externí senzorový systém, jenž by naopak sledoval headset a případné ovladače. A navíc lze tyto kamery využít pro rozšířenou realitu (AR). Je to tedy rozšířená realita trošku naruby, neboť AR brýle jak je známe mají průhledné displeje, díky nimž dokáží do reálného prostředí umístit počítačem generovanou grafiku. Takto se ale bude kamerami snímaný obraz ukazovat na vnitřním displeji, na němž jej pak může doplnit renderovaná grafika. Renderované objekty také mohou být neprůhledné, což prý není se současnými AR brýlemi možné.

Lepage dále informuje, že optiku a elektroniku si ve firmě Vrvana vyvinuli téměř zcela sami, k čemuž jim pomohlo 15 let zkušeností ve fotografickém průmyslu jednoho ze zakladatelů. Ostatní jsou vesměs počítačoví inženýři se zkušenostmi s vývojem hardwaru a softwaru. Jedinou důležitou součástí, kterou si ve Vrvaně sami nevyrobili, je čip FPGA běžící pod Linuxem, který je schopen dodat potřebný výpočetní výkon, což je další věc, kterou se Totem liší od Rift a Vive. Firma tedy chce, aby část pracovní zátěže nesl právě samotný headset, přičemž půjde především o sledování pozice a orientace v okolním prostředí pomocí kamer. Externí počítač zajistí především renderovanou grafiku, ovšem Vrvana plánuje i verzi Totemu, která bude na počítači zcela nezávislá, ale ta ještě není na pořadu dne.

Problém pro Vrvanu je, že jako malá firma nemůže dostat produkt jako Totem na trh pouze s využitím vlastních sil a možností. Nejdříve tedy chce Totem prodávat přímo podnikovým zákazníkům v menších sériích a v hledáčku má především automobilové společnosti nebo prostě ty, kde přijde vhod počítačová grafická simulace. První kusy chce dodat na konci tohoto roku. Vedle toho má Lepage zájem oslovit školy a o běžný trh zatím nemá zájem, ale nevylučuje, že se na něj Totem nakonec dostane. Mohl by se tak stát dalším herním VR headsetem, neboť hry využívající běžné enginy jako Unity nebo Unreal by mohly na něm fungovat a Vrvana už má pro oba připraveny potřebné plug-iny a chce, aby později byla přímo do nich podpora headsetu zahrnuta. Záležet tedy bude především na úspěchu, který Vrvana sklidí mezi podnikovými zákazníky, což by jí mohlo přihrát i finančně silného investora.

Zdroj: Tom's Hardware
reklama
Nejnovější články
Aerogely jako řešení pro selektivní terraformaci Marsu? Aerogely jako řešení pro selektivní terraformaci Marsu?
O terraformaci Marsu, čili jeho přeměnu v prostředí vhodné pro život toho bylo řečeno už dost a je zřejmé, že toto je skutečné sci-fi. Ovšem co kdyby nešlo o celý Mars, ale jen o jeho části oddělené od okolí? 
Dnes, aktualita, Jan Vítek7 komentářů
Elon Musk představuje Neuralink, čip pro čtení myšlenek Elon Musk představuje Neuralink, čip pro čtení myšlenek
Společnost Neuralink, ve které figuruje i Elon Musk, měla před pár hodinami prezentaci, kde hovořila o svých průlomech ve výzkumu ovládání elektroniky pomocí myšlenek. Vyvinula totiž rozhraní pro komunikaci s mozkem.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
In Win 309: skříň s grafickým displejem přes celé čelo In Win 309: skříň s grafickým displejem přes celé čelo
Společnost In Win si pro hračičky připravila zajímavou počítačovou skříň, jejíž celé čelo může posloužit jako jeden velký displej. Nesmíme si ale představovat možnosti, která nám dávají LCD panely, jde o trošku něco jiného. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Cooler Master GS750: dobíjecí stojánek pro sluchátka nejen se zvukovkou Cooler Master GS750: dobíjecí stojánek pro sluchátka nejen se zvukovkou
Někdo v Cooler Masteru se asi zamyslel a přemítal o tom, co si asi nejčastěji potřebujeme vedle desktopu odložit. Přišel na telefon a sluchátka, přičemž aby to mělo celé smysl, bude to vhodné spojit i s funkcemi navíc. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Ceny NAND Flash a DRAM by se prý brzy mohly začít zvyšovat Ceny NAND Flash a DRAM by se prý brzy mohly začít zvyšovat
V posledních měsících jsme si zvykli na to, že ceny pamětí NAND Flash a DRAM, respektive výsledných produktů na nich založených, postupně vytrvale klesají. Nyní se už ale objevil hlas, který varuje před jejich opětovným růstem.
Dnes, aktualita, Jan Vítek