reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
17.3.2023, Milan Šurkala, aktualita
Volkswagen ukázal světu koncept připravovaného elektromobilu ID.2all. Novinka by měla při rozměrech Pola nabídnout prostornost Golfu a základní verze by měla začínat pod částkou 25 tisíc EUR (600 tisíc Kč). 
pietrolbc (207) | 20.3.202313:34
Hele a to je ted jako novy trend na svethardware psat minimalne 2* tydne o autech ? To uz bylo lepsi kazdy tyden cist o zazracne baterce :D Tady u tech clanku o ele. autech z toho mam dojem ze jde jen o to aby se autor mohl rozepsat v diskuzi ;)
Odpovědět0  0
ludek_jelinek (131) | 17.3.202320:55
Hm, mě se ten design líbí. Rozhodně více než ta krabice od Kabaně.
Odpovědět0  0
vaclav2211 (355) | 17.3.202315:44
Este jedna vec, ten render s pedalmy nema chybu, pause­-play :P je vidiet ako nas beru koncerny. Sme len chodiace penazenky :P
Odpovědět0  0
vaclav2211 (355) | 17.3.202315:25
Zase eko a Ele pip, ktora na papiery je dobra ale uz ma nebavi pisat, tak to zhrniem, cela EU koli EV padne nahubu. USA tam sa nikto nevzda spalovaku, tam je totiz jeden problem a to generacny ze ak ma auto 3L obje je to sunt, preto mali dlhe roky europske auta ine konfiguracie motorov v USA, ako EU. Jediny kto tam jazdi na tie ELE su ludia ktory maju tolko penazi, ze nevedia co snima a druhy su tzv. celebrity­", aby si nejakym sposobom upevnili kredit, a to ze si lietaju sukromnym lietadlom je uz kazdemu sumafuk. To same Gretka, plavba cez ocean na jachte, ale zazemie okolo toho lietalo okolo ako osi, a najlepsie, ze ked prisla kazat do USA, tak ad1, bola odpalkovana, ad dva celu rodinu aj zazemie vratane jachty, nalozili do lietadla a vratila sa PIP, medvedom.
PS: Pan Surkala, co tak zacat na IT webe pisat o IT veciach, je toho dost, napr WiFi6, ktomu hromada HW etc. , co myslite nemali by ste automotive prenechat inym odbornikom?
Odpovědět2  3
leppard (164) | 17.3.202315:42
Hele, me to treba zajima...takze pokud tebe ne, tak tady prece nemusis chodit, ne? :­-)
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4481) | 17.3.202317:45
Nemyslím si, že se v USA nevzdají spalováků, stačí se podívat na ta vysoká čísla předobjednávek elektrických pickupů, prodeje Tesel… Nynější 7% zastoupení u BEV sice není nějak extra vysoké ­(v procentním zastoupení je to cca 20. země na světě­), ale přijde mi, že jim to tam poslední dobou roste docela rychle. Jen za poslední dva roky se dostali z 2,2 % na 6,2 % ­(na konci roku­). Rozhodně nejsou a nebudou mezi premianty, to se asi přít nebudeme, ale spousta tamních států chce mít podobný zákaz spalováků jako EU. Konec příštího roku míří někam k 11 +­/­-1 %. Je velkou otázkou, jak s tím zamává Cybertruck a další elektrické pickupy, jejichž výroba se pořád jen pomalu rozbíhá.

https:­/­/www.energy.gov­/sites­/default­/files­/styles­/full_article_width­/public­/2023­-01­/FOTW_1275.png?itok=abxVG9yP

Ne každý Američan musí mít velkoobjemový osmiválec. Ano, je to tam populární, ale zájem o elektrické pickupy ukazuje, že s tou elektřinou zas takový problém nemají. Navíc mi přijde, že jste úplně zapomněl na další auta do rodin, což je úloha, kde elektroauta mohou výborně zabodovat ­(segment takových aut jako RAV4, CR­-V, Corolla

Co se týče IT, tak webem čistě o IT nejsme už pěknou řádku let. Najdete tu články o průzkumu vesmíru, energetice, elektrických autech a mnoha dalších tématech. Tyhle oblasti se s IT ­(a lidmi vzešlých z IT­) dost prolínají a platí to zejména právě pro ta auta. Ta se stávají počítači na kolech a v budoucnu budou lidé i u nás kupovat auta podle jejich IT výbavy více než podle podle tradičních automobilových vlastností. Jestli chcete ustrnout v minulosti ­(což mě dodnes v diskuzích strašně překvapuje, že zrovna na IT webu se nikdo nezajímá o budoucnost­), tak takové články nečtěte, máte naprostou svobodnou možnost volby je nečíst, mnohé čtenáře ale toto zajímá.
Odpovědět1  1
Simik (356) | 18.3.202310:02
Vzdát se spalováků znamená 100% čistých elektromobilů. Že elektromobily nyní rostou rychle není divné, protože z malých čísel se roste dobře. Ten finiš na 100% je to, co budí otázky.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4481) | 18.3.202311:05
Ten finiš je ­(nejen­) v tomto kontextu irelevantní. On řekl, že se “nikdo” nevzdá spalováků. Což očividně není pravdou už teď. A pokud to třeba za 30 let bude 85 %, bude to platit ještě o to méně. To chcete takovou logikou říkat, že elektromobily “nikdo” nepoužívá do situace, kdy umře poslední člověk na planetě, který bude provozovat ICE?

Zatím to v USA sice nějak extrémní úspěch nemá, ale rozhodně se nedá mluvit ani o extrémním nezájmu.
Odpovědět0  3
asip80 (1164) | 18.3.202312:56
Samozrejme to nebylo mysleno doslovne, kdyz to pak sam nasledne ­"poprel­", ale to vam zajiste doslo ;­)
Odpovědět3  0
Simik (356) | 19.3.202314:29
Říkám pouze a jen, že když něco nového roste z malých procent, nic to neznamená o tom jak to bude válcovat konkurenci u 99% podílu.

Výraz ­"nikdo se nevzdá­" jsem chápal v politických souvislostech právě jako 0% podíl spalovecích motorů, protože přece jde o politické rozhodnutí vzdát se spalováků. Z tohoto pohledu je pár procentní podíl tak relevantní, asi jako spekulovat po nástupu tabletů na trh, že brzy vytlačí notebooky, protože rostou 10% za rok.

Ale původní diskutující se již diskuze nezúčasní, tak je celkem jedno jak to myslel a další debata tudíž nemá moc smyslu.


"A pokud to třeba bude za ...­"

Neděláte do marketingu?
Odpovědět2  0
haunter (199) | 18.3.20238:12
Přesně tak, nikdo ti neradí tu lézt. HW to taky je, takže STFU!
Odpovědět0  1
maraou (460) | 17.3.202312:53
600 tis. v holobytu od VW, znamená, že reálně na pultě to bude +dph +základní výbava = 800 tis reálná startovací cena za auto, do kterého se 4člená rodina s kočárkem neposkládá.

Rovněž se nemluví o tom, jestli 450km WLTP bude v základu, nebo v maximální konfiguraci, což je dost podstatná informace.
Odpovědět4  1
Milan Šurkala (4481) | 17.3.202313:06
A proč by se do toho neposkládala 4členná rodina? Má to rozvor 2600mm, více než Octavia 2. genereace. Kufr má objem 490 litrů, což je otázkou, co všecko je do toho započítáno ­(jestli je to jen vzadu, nebo i vepředu ve frunku, to je v zásadě jedno­), ale i tak je to více, než měl např. Focus 2. generace v kombíku, po oktávce snad nejoblíbenější rodinné auto. Možná to bude posuvnou zadní lavicí, ale i tak to by to mohlo být okolo 400 litrů. Po sklopení zadních sedaček to má 1330 litrů, což je o dva litry více než jedničková oktávka v liftbacku, podobně měla i Felicie Combi. Na šířku to má přes 1,8 metru, což je více než dvojková oktávka, téměř na milimetr stejně jako ta trojková…
Odpovědět1  5
vaclav2211 (355) | 17.3.202315:39
A co tak porovnat Octomilku combi 5Dverak s tymto dalsim nezmyslom 3dverak a este za hroznych ustupkov a nehoraznou cenou a smiesnym dojazdom ak to auto bude plne a o zime nehovoriac. VW passat 2.0 bluemotion r. 2016 v plnke ma vysiel novy na 29000,­-Eur Kto kupi tuto mrd...u za 25000k ked sa tam jednoducho o pohodli neda hovorit. Chcem v tom vidiet realnych 5 ludi, v priemere ratam 85­-95 kg na osobu, ako ti chudaci po krkolomnom vysedani po 2 hodinach jazdy, sa budu snazit vystupit. Ale vsak co, aj ortopedom treba dat zarobit :P
Pan Surkala, az zacnete realne jazdit na takych autach, resp. testovat, tak by som bol opatrny vo vasych vyjadreniach k niecomu na co nieste odborne sposobily.
PS: zabudol som nato , ze to je este len koncept uz s udanou cenovkou, a bude az bude, a cena nebude :P
Odpovědět3  0
Milan Šurkala (4481) | 17.3.202318:05
Povím Vám tajemství, ten Volkswagen je 5dvéřový :­-­)

To auto ještě ani pořádně neexistuje a Vy už víte, že nebude pohodlné. Jak to víte? Nikdo neříká, že tam je místa jak v Passatu, ale proboha, má to 2,6metrový rozvor. Dokážete mi říci, proč by v tomto autě mělo být 2,6 metru kratších než 2,6 metru v jiném autě? Dvojková oktávka neměla ani to. Moc místa tam nebylo, to je sice pravda, ale na to, že je ID.2 4metrové auto, tak je takový rozvor dost solidní. Dvojkový Focus v kombíku byl vyloženě rodinným autem, a měl 2,64 metru.

Když to vezmu ve srovnání s mým autem, také střední třídy a o dobrých 65­-70 cm delším než VW, tak ten ID.2 má jen o 6 cm kratší rozvor, takže když si vezmu, že u mně je toho místa všude docela dost, tohle by také nemusela být nějaká tragédie­). Navíc je to snad o nějaké 4 cm širší. Opět se ptám, proč by tam mělo být méně místa než v autě střední třídy, když je to o 4 cm širší? I kdyby to mělo širší dveře kvůli bezpečnosti, což asi bude, bude to minimálně stejně tak široké. Za další, má to o 30 litrů větší kufr než mé auto. A já nevím, nikdy jsem neměl pocit, že by se do mého skoro 4,7 metru dlouhého auta nevešla rodina a nedal naložit rozumný náklad. Tak proč by to v širším autě s větším kufrem měl být problém?

Za další, já nevím, jak si představujete typickou rodinu, ale já teda neznám moc rodin, které by měly tři 85­-95kg děti.

Pokud jde o cenu, tak osobně pochybuju, že se VW podaří ji dostat na těch 25 tisíc, které slibuje.
Odpovědět1  2
asip80 (1164) | 18.3.202312:53
Skoro kazde auto je pohodlne pro cestujici ve predu, ale v zadu uz je to horsi a BEV je to kolikrat zhorsene kvuli baterii v podlaze
- rozvor znaci pouze od stredu do stredu a nezohlednuje velikost kol a jak moc zasahuje ­"blatnik­" do kabiny a na ukor ceho ..u meho vozu si pri 192 cm sednu v pohode sam za sebe a nemam kolena u ­"stropu­"
- litry taky nejsou vsespasne ... prvne metodiky se lisi a za druhe maly vstup ci prudsi sklod zadi dela s vyuzitelnosti velke divy ;­)
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4481) | 18.3.202313:52
Ano, rozvor pochopitelně neříká všechno, ostatně třeba ten Jazzík s 2450mm i blbý Favorit s tímtéž je vzadu podélně prostornější než první generace oktávky s 2512mm. Nějaký nástin to ale dá. Co se týče litrů, tak jasně, metodika může ovlivnit výsledky, ale v zásadě ať použijete jakoukoli, víte, že je tam alespoň 490 litrů. To, že patrně půjde o nějaká kouzla s posunem zadní lavice, jsem už nastínil. Ale i kdyby to bylo třeba jen 400 litrů, pořád je to poměrně solidní množství a použitelné i pro rodinné účely, byť ne superkomfortně. Co se týče vstupu, zde lze jednoznačně souhlasit, ten zde vypadá jako velká překážka, nakládací hrana je hodně vysoko a patrně tam bude brutální schod.
Odpovědět0  0
Jay8 (93) | 17.3.202323:50
5 ludi ­"85­­-95 kg na osobu­" to bude pekna rodinka :­-­).
y po š som uz dlho nevidel, tiez dobre.
Odpovědět0  0
haunter (199) | 18.3.20238:14
Wow... zase ty tlachy s dojezdem :­-D Chápu ­- jste nižší třída, která jezdí autem do Chorvatska jednou ročně, ale víte, ono není na škodu si na těch 40 minut někde zastavit a v klidu se najíst... navíc už je levnější snad i letenka než cesta autem...
Odpovědět0  1
asip80 (1164) | 18.3.202312:37
Kdyz jsem si po ceste udelal piknik na louce, tak zadna nabijecka ani zasuvka tam nebyla a kdyz jsem parkoval u restaurace a pak zi zajel do McDonalds, tak taky bez moznosti nabit :­) ....pane tlachal

Zkuste zjistit kolik stoji letenka pro 4­-5 clennou rodinu + cesty z­/na letiste atd. ... pak jsou i taci, kteri vozi vybavu ci jezdi s obytnakem :)
Odpovědět2  0
maraou (460) | 18.3.202311:59
To srovnani s Octavii, je uplne mimo misu. Kouzlo skodovky bylo vzdy to, ze na podvozek dane tridy namontovali karoserii s velkymi presahy do vsech smeru. Proto maji Oktavky tak velke previsy vepredu i vzadu a taky velmi nadstandartni vnitrni prostor.
Tohle ma mozna rozvor jako oktavka, ale previs nula nic, takze bud blafuji parametry, nebo obrazek je spatne.
Pomer delky prednich a zadnich dveri je taky nejak podezrely, tak mozna pro liliputy.
No ale nechme se prekvapit :)
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4481) | 18.3.202313:34
Proč mimo mísu? Že oktávky mají velké převisy mění na vnitřním prostoru mezi koly pro posádku konkrétně co? Nezapomínejte, že tu může hrát roli spousta detailů. Starší auta měla vzadu plnohodnotná rezervní kola, později jen dojezdovky, dnes spíše lepicí sadu. Hned tam můžete mít navzdory krátkému převisu spoustu litrů navíc. Oktávky měly víceprvkovou zadní nápravu ­(což má třeba i ID.3­), vůbec bych se nedivil, kdyby tohle mělo kvůli místu jen klasickou vlečku. Další desítky litrů. Taková 4,3 metru dlouhá Honda Civic 9G měla v krátké verzi 477 litrů ­(401+76 pod podlahou­). Toto je ještě o 4cm širší ­(o 4 cm širší zavazadelník je cca +15 litrů navíc­).

Když už jsme u té Hondy. První generace Jazzu. 3845x1675x1525mm a mělo to 380 litrů. Tohle je o 20,5 cm delší, o 13,7 cm širší a dokonce ještě o 0,5 cm vyšší. Mně těch 490 litrů také přijde jako moc vysoké číslo, nebudu lhát, že bych nečekal o 100­-150 litrů méně ­(je to totiž o 30 litrů více, než mám ve skoro 4,7 metru dlouhém autě, jenže to má rezervu a pětiprvek vzadu­).

Uvědomte si, že to auto má sice velmi krátký zadek, to je pravda, ale pokud nebude mít rezervu ­(což je pravděpodobné­) a klasickou vlečku vzadu ­(což je také pravděpodobné­), tak ten kufr může sahat v podstatě až skoro na spodek auta. Za další, to auto je sice krátké, ale je příšerně široké. Je to kapánek širší než třeba BMW 5 E39 nebo Mercedes E­-Class W211! 2600 mm na rozvoru není zrovna málo ­(přesně tolik měla moje Primera P11, auto o dvě třídy výše­) a jestli je to auto široké jak BMW a Mercedes vyšší střední ze začátku milénia ­(před cca 20 lety­), tak si opravdu nemyslím, že tam bude velmi málo místa pro posádku. Nebude ho extrémně mnoho, ale málo taky ne.
Odpovědět0  0
CooliPi (378) | 18.3.202320:53
https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=3TaNKoYLGsQ

Pod zadni lavici je prostor
sedadla se daji sklopit vsechna, i sedadlo spolujezdce
predni kufr je plny nejakeho motoru :­)
Chybi rezerva
Na teto platforme by pry mela Skoda udelat taky nejake auto, uvidime s cim prijdou. Snad s vetsi kastli a vetsim prostorem uvnitr. Dat tam rezervu jim asi koncern nedovoli ;­-­)

Zvenku se mi to libi, ale ta rozbita palubni deska dvema displeji moc ne. Jinak to vypada jako nejlidovejsi elektrovuz.

Jo je tam vizualizace sasi, ja ale nepoznam ktere to uchyceni zadni napravy to je. V autech jsem jen obcasny fanda, sorry.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4481) | 18.3.202321:44
Díky za video. Takže tak, jak se předpokládalo. Ten prostor po podlahou je teda šílený, jak tam narvali ty dvě přepravky, kufr do letadla a batoh :­) Ten zavazadelník musí být opravdu až skoro po spodní hranu nárazníku, žádná rezerva. Co se týče nápravy, tak tam vidíme právě onu vlečku, která šetří místo ­(což dává i smysl, tohle má náhod na předek, zatímco ID.3 má náhon na zadek a vzadu je i motor, a proto má mnohem menší prostor­).
Odpovědět0  0
maraou (460) | 21.3.202312:37
OK, takže na litry jim to vychází asi bohatě. Absence dojezdového kola zabolí v ten nejhorší okamžik a kočárek se rozebere na prvočinitele a bude se hrát tetris, ale asi tam půjde dostat. Praktičnost bude horší, ale asi se dá přežít.

Zbývá otazka, jak velká ­(malá­) bude ta varianta baterie obsažená v základní ceně a kolik bude příplatek za těch 450km WLTP?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4481) | 21.3.202312:53
Hlavně nesmíte zapomínat na to, že to NENÍ rodinné auto. Nemůžete ho posuzovat optikou kombíkové oktávky, kterým to auto není a především ani nemá být. Pokud jde o dojezdovku, tak tu bych osobně asi koupil a prostě ji hodil dolů do toho prostoru. Už to sice nebude mít 490 využitelných litrů, ale pořád lepší, než ji nemít. Kolik bude mít základní verze, to opravdu těžko říci, osobně bych to tipoval někam k 45 kWh. Mělo by tam být LFP, takže v podstatě s neomezenou životností ­(navíc, LFP nevadí nabíjení na 100 %­).
Odpovědět0  0
maraou (460) | 21.3.202318:34
No právě, rodina s dětmi aby mířila k BEV modelu za dvojnásobek.
Odpovědět1  0
asip80 (1164) | 18.3.202312:31
Jak ktera rodina a jak kdy :­) vylet se stanem apod. horko trzko a kocarek se tam sotva nacpe :­)
Odpovědět1  0
honza1616 (3623) | 17.3.202311:44
Tak vypadá to že elektromobilita začíná klesat i do nižších tříd, plány automobilek nejdříve vyrábět auta pro bohatší klientelu která zaplatí vývoj technologií která se pak využije i do levnějších modelů se už začíná objevovat.

Ještě pár let a bude výběr elektromobilů z celého spektra cenové nabídky
....a remcání lidí o tom že si nemohou dovolit koupit si auto za 2 míče
a nebudou mít v čem si vozit své ­(_­).­(_­) protože zlá EU zakazuje prodeje spalováků, konečně skončí ?????
???
Odpovědět2  10
Milan Šurkala (4481) | 17.3.202311:49
Lidi si zase najdou něco jiného. Bylo už tolik věcí, kdy se říkalo “elektromobilita bude mít smysl až xxx”, a přestože xxx nastalo, v názoru se nic nezměnilo ­(nebo se poupravily nějaké dílčí podmínky, aby se dalo pořád říkat, že to splněno nebylo…)
Odpovědět2  2
Budman (251) | 17.3.202319:26
Jen tak pro zajímavost ­- co z těch podmínek nastalo? Já teda nevím jaké podmínky přesně máte na mysli, ale takové ty základní věci to má pořád horší než ICE ­- dojezd, komfort tankování­/nabíjení, pořizovací cena... vše pořád dost vzdálené tomu, aby se to vyrovnalo mainstreamu rodinných vozů.
Relativně použitelný je BEV jako druhé auto typu nákupní taška­/mamataxi do rodiny, na ježdění kolem komína dostatečné a nabíjet se to může přes den z panelů na baráku, takže provoz velice levný.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4481) | 17.3.202320:05
V podstatě vše, co jste řekl.
Až to ujede aspoň 500 km, tak… Objevila se auta s 500+km, tak se to posunulo výš,…
Až se to nabije za méně než půl hodiny, tak… Dneska už se tak některá auta nabijí, takže najednou je ten cíl 15 minut, 5 minut,…
Až to bude stát stejně, tak… no ve vyšších cenách je ta parita dosažena, v nižších pravda ještě ne, ale pořád se nadhazuje to, že je to dvakrát dražší ­(a aby se to dokázalo, tak se vezmou auta, která nejsou ekvivalentní, každopádně problémem je v nižších třídách i absence toho ekvivalentu, to nelze popřít­).
Až ty baterky vydrží životnost auta, tak… No to vydrží většina baterek už dnes i s NMC ­(pokud člověk opravdu nezvolí verzi se super krátkým dojezdem a nejezdí jak blázen stovky km denně­), natož s LFP.
Až ty baterky nebudou mít kobalt, tak… Ten třeba nemají auta s LFP a že se jejich počet postupně rozšiřuje.
Až budeme vyrábět čistou energii a ne energii z uhlí, tak… No, aby to bylo čistější, tak stačí mít z uhlí méně než 70 %, takže např. v Evropě jsou možná tak dva státy, které jsou na tom s provozem EV stejně nebo hůř než benzín­/nafta.
Až ty baterky budeme umět recyklovat, tak… Běžně se používají v druhém nasazení, recyklačních procesů a pilotních továren je několik, staví se spousta dalších, recyklovat to už umíme a stále se to zlepšuje.
atd…

Spousta bývalých argumentů, které platily několik let zpátky, už padla ­(jasně, ne všechny, pořád to má kupu nedořešených problémů­), nebo se pohybuje kolem té hrany. Buď se po dosažení cíle daný cíl mění, nebo se jeho dosažení ignoruje a argumentuje se stavem technologií před pár lety, což ale v této oblasti znamená doslova věčnost.
Odpovědět2  1
Budman (251) | 17.3.202321:30
No nevím, jediné co z toho je reálné je ta životnost baterek ­(a i tam stále zůstává ta otázka, jak moc se to projeví na prodejnosti ojetého auta­), zbytek je z Vaší strany dost přikrášlování a ohýbání, viz například to dobíjení ­- ne fakt, pro normálního člověka není rozumná hranice ­"pod půl hodiny­", dojezd 500+ je stále spíš teoretická utopie ­(a to ještě jen u pár aut­), které musíte podřídit vše, cena je pořád mimo ­(vyšší segmenty směrodatné nejsou, mluvíme o mainstreamu, tj cca 400­-700tis­), kobalt většinu lidí nezajímal, čistou energii nevyrábíme a vyrábět ještě dlouho nebudeme.
Dobře, ještě ta recyklace už jakžtakž funguje, ale také ještě s otazníky.
Reálně shrnuto ­- podstatné změny jsou dvě, dojezd a nabíjení se zlepšili z tragického na ­"jen­" otravné a podstatně se rozšířila síť nabíječek, takže je možné ty delší cesty plánovat rozumněji, ale stále se musí podřizovat řidič autu, nenabije kdekoliv
Odpovědět2  1
Milan Šurkala (4481) | 17.3.202322:41
Jak moc se to projeví na prodejnosti auta, to už docela víme. Můžete se podívat na 10+leté Leafy nebo Modely S. Samotného mě zaráží, jak překvapivě vysoké ceny si to na trhu s ojetinami stále drží. Co se týče dalších věcí, jaké moje přikrášlování? Já si ta “až” nevymyslel. Ty diskuze kolem toho sleduju dekádu a vím, jaká “až” se používala tehdy, a když jsou dnes splněna, jak se ta “až” stále posouvají. Co se týče kobaltu, proboha, vždyť snad každá diskuze ohledně elektromobilů jako hlavní nevýhody zmiňuje neekologické baterky, znečišťování planety těžbou materiálů pro ně, jak to těm elektrofanatikům do baterek těží africké děti,… Materiály pro baterky hrají v argumentaci proti elektromobilům jednu z hlavních úloh. Vy jste si toho opravdu nevšiml? Čistou energii nevyrábíme, to přece nikdo netvrdí, ale elektromobil je emisně čistější už od 70% podílu uhlí, takže argumenty o tom, kde mají elektromobily výfuk, je sice pravdivý, a rozhodně to emisně není nula, je to ale i u nás méně než u nafty nebo benzínu.
Odpovědět1  1
Budman (251) | 17.3.202323:49
Vzhledem k velikosti toho trhu s elektrickými ojetinami je to opravdu pouze na úrovni dohadů, protože ten vzorek není početně moc reprezentativní.
Co se týče toho kobaltu, tak já právě mluvím specificky o kobaltu, protože ten je zmiňoval, že už je vyřešen, ale ono v těch baterkách není jen kobalt, že? A právě jsem si nějak nevšimnul, že by v diskuzích byl nějak výrazně kritizován jen ten kobalt na úkor ostatních těžkých prvků v akumulátorech.
Emise jsou podobná story, většina těch kalkulací vychází z různých teoretických modelů, která jsou od reality vzdáleny tu více, tu méně ­- ale samozřejmě, že se to vždy zaonačí aby to vycházelo jak je třeba, ostatně to není v automobilismu žádná novinka
Odpovědět2  1
Milan Šurkala (4481) | 18.3.20230:35
Proč na úrovni dohadů? Vždyť těch aut se prodalo velké množství.

Co se týče kobaltu, tak ono LFP řeší i ty ostatní prvky s výjimkou lithia, kobalt je jen prvním strašákem. A pak se stává přesně to, co jste předvedl Vy. Když se vyřeší kobalt, tak se jde hned na další prvek, který do té doby problém nebyl. A když se vyřeší ten, tak zase další prvek. Teď jsme obvykle u lithia, kterého údajně nejsou na světě dostatečné zásoby. Lithia je ale poměrně dost, problém není s množstvím zásob, ale se schopností ty zásoby tak rychle těžit. A lithium zase řeší Na­-Ion. Jasně, ne každé EV má Na­-Ion ­(to je jen pár prvních motorek a pidiautíček v Číně­), ale postupně se to rozrůstá. Na LFP chce letos a v příštím roce ve velkém přejít např. Ford a překlopit na to celou svou standard range produkci. A i tak je jasně pravdou, že tu pořád má většina aut NMC. No ale už taky nemají NMC111, ale v poslední době spíše NMC622 nebo NMC811, tedy se snížením podílem kobaltu ­(ale naopak zvýšeným zastoupením niklu­).

Emise. Tak ty emise si snad dokážete spočítat i sám, pokud tomu nevěříte, ne? Jen rámcově. Třeba VW, data reálně jezdících lidí. Golfík 2018+ 110kW, benzín 6,6 litru na 100 km. To se dá spočítat přesně, 153 gramů na km. Diesel 5,5 litru, to máme 148 gramů. Pak tu máme ta méně přesná data, ty emise při výrobě benzínu jsou někde kolem 720 gramů na litr, což nám v prvním případě hodí 47 gramů na celkových 200 gramů, u nafty 640 gramů na litr, to je dalších 35, jsme na 183 gramech.

U uhelných elektráren jsou tato čísla trochu horší, některá se zabývají jen uhlím, některá i jeho těžbou a stavbou elektrárny. Tam jsme někde na 800­-950 gramech. VW ID.3 bere 18,8 kWh­/100 km, bude­-li to všecko z uhlí, jsme na 150­-179 gramech. Připočtěme třetinové ztráty při přenosu, nabíjení,… jsme na 200­-238 gramech. Pokud budete mít 70 % z uhlí, máme to 140­-166 gramů, což zhruba odpovídá ICE, ale bez výroby paliva.
Odpovědět1  1
Budman (251) | 18.3.202310:56
Tak lithium se řešilo hned od počátku, to zase pravdu nemáte, kobalt byl jen více na očích díky tomu, že byly akcentovány děsivé podmínky pro lidské dělníky při jeho těžbě.
Emise, tady právě předvádíte to, co jsem měl na mysli ­- spoustu přesných výpočtů s nepřesnými vstupy. A to jak na straně ICE ­(používáte tabulkové hodnoty, přitom v reálném provozu jsou emise závislé na mnohem více ukazatelích než spotřebě­), tak na straně BEV ­(reálná spotřeba velice kolísá dle stylu jízdy a okolní teploty, ztráty při přenosu, nabíjení se také výrazně liší dle způsobu­).

Jak jsem říkal ­- nemám pocit, že by si odpůrci BEV nějak výrazně zpřísňovali ­"podmínky akceptace­" BEV, pořád jde o ty hlavní ukazatele, které jsem zmiňoval prve a tam pořád BEV výrazně prohrávají ­- i když je třeba uznat, že k výraznému zlepšení stavu za posledních pár let došlo.
Odpovědět2  1
Milan Šurkala (4481) | 18.3.202312:47
Vy to pořád nechápete. O ta přesná čísla přece vůbec nejde! Je úplně jedno, zda je to 67,68%, 73,42% nebo 81,79%. Jde o to, kde se to zhruba láme, abychom to dokázali nějak uchopit.

Emise CO2 jsou závislé na více ukazatelích než na spotřebě? Opravdu? Emise CO2 jsou přímo závislé na spotřebě paliva. Takže abyste spočítal emise CO2 ICE, stačí Vám dvě čísla, spotřeba a pak ten koeficient pro naftu nebo benzín. Abyste se právě vyhnul těm přesným výpočtům s nepřesnými čísly ­(nebo je co nejvíc omezil­), tak potřebujete přístup k pokud možno co nejvíc obsahujícímu číslu. Nemusíte do toho tahat účinnosti, jízdní styly, teploty, nic… Vůbec nic. Tohle vše totiž obsahuje jedno jediné, snadno a dost přesně změřitelné číslo. Výsledná spotřeba. Výsledná spotřeba obsahuje toto všechno. Takže jestli víte, že 110kW benzínový Golf žere skutečným lidem na skutečných silnicích dle dotankování 6,6 litru na 100 km, víte opravdu dost přesně, jaké jsou emise CO2 z průměrného takového Golfu a je opravdu jedno, že tam mohou být malé nepřesnosti ­(třeba špatně udané km kvůli přeměřování tachometru­). Tyhle detaily nejsou důležité.

Stejně tak s emisemi při výrobě. Je potřeba najít více údajů a ty se budou hodně lišit. Jestli se pohybují mezi 500 až cca 1000 gramy na litr, je opět docela jedno. Když si to spočítáte, vyjde Vám rozsah 33­-66 gramů na km. Chcete to shazovat na této nepřesnosti? Vždyť na tom úplně přesném čísle nezáleží. Jestli vyjde se spálením benzínu 186 nebo 219? Je to důležité? Není. Víme, že to bude nějakých 200+­/­-20. To nám přece stačí a víme, že samotná výroba sice něco přidá, ale také víme, že naprosto stěžejní je tam to spalování benzínu nebo nafty. Ale nebudeme tu přece řešit, že nemůžeme něco takového rozhodnout, protože nevíme jistě, zda je to 198,75 nebo 198,76, proboha.

To samé s elektřinou. Jak se zbavíte jízdních stylů, vlivu teploty a dalších nepřesností? Že naberete co nejvíce vzorků, co nejpřesnější finální spotřebu těch aut v praxi. Ta výsledná spotřeba už obsahuje jízdní styl, vliv pneumatik, vliv zatížení, vliv zimy, topení, klimy,… Ve výsledné spotřebě je ukryté toto všechno. Je dobře známo, že ono se s emisemi CO2 při spalování černého uhlí moc čarovat nedá ­(pozor, toto neplatí pro SOx, NOx a podobně­). Tam to prostě pořád vychází něco kolem 900+­/­-100 ­(a když do toho zamícháte těžbu, nijak zvlášť se to nezmění­). Opět nás nezajímá, zda je to ve výsledku 150,66 nebo 179,54 gramů na km. Víme, že pro výrobu daného množství elektřiny má elektrárna určité emise v relativně úzkém rozsahu, takže jsme někde na 165+­/­-15. Není důležité, kolik přesně to je. Ale kde to zhruba je. Není důležité, zda máme ztráty v celém procesu 26,7% nebo 34,9%. Víme, že obvykle se pohybují kolem třetiny. Dostaneme třeba 220+­/­-20. Nezajímá nás nejlepší ani nejhorší případ, zajímá nás ten průměrný.

Jasně, úsporně jezdící člověk v benzínu v zemi, kde je rafinerka efektivnější a čistější, bude mít nižší emise než člověk jezdící v elektrice, který jezdí agresivně a napájí ho 50 let stará neefektivní uhelka, ale může to platit také obráceně. Nemůžete ale dělat tento cherry­-picking pro situace, které se snaží podtrhnout Váš názor. Proto je třeba se dívat pokud možno po těch průměrech, abyste dostal nějaký obraz o kompletní problematice. A hlavně do toho netahejte čísla, která Vám ten rozptyl mohou výrazně navýšit, snažte se vzít to nejposlednější, nejvíc obsahující číslo, které můžete co nejpřesněji změřit. A tím je výsledná naměřená spotřeba.
Odpovědět1  1
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.