Vývoj CPU chladičů: kam směřují?

Vývoj CPU chladičů: kam směřují?
, , článek
Téma procesorových chladičů bývalo vždy velmi živé, ale v posledních letech pozbylo důležitosti. V dnešním článku se podíváme na to, jaké jsou toho příčiny a jaká budoucnost tuto oblast čeká.
K oblíbeným
reklama
Pokud jste se v době prvních procesorů značky Intel Celeron (případně AMD K6) zajímali o to, jak jim poskytnout lepší chlazení, asi vás neminuly značky jako Titan, Arctic Cooling nebo Spire. Tyto firmy ve své době nabízely kvalitní počítačové chladiče, jež by ale v konkurenci dnešních modelů neobstály ani v nejmenším. Zvlášť modely Titan Majesty byly jedny z prvních chladičů, které byly u nás dostupné a slibovaly výrazně lepší chlazení než originální chladiče. Když se ale podíváme na známý model M1AB, vidíme pouze kus hliníku s ventilátorem uprostřed, což je dnes už dlouho překonaný design. Když si ještě navíc vzpomeneme na jeho hlučnost nebo způsob montáže, kdy jsme museli silou pomocí pootočení celého těla chladiče secvaknout dohromady dvě spodní spony, což ne vždy vyšlo, vypadá to na dnešní poměry už jen jako špatný vtip.




Titan Majesty TTC-M1AB

Po nástupu společnosti Arctic Cooling či Spire se situace začala lepšit. Výrobci začali vyrábět chladiče, které dbaly i na tiché chlazení procesorů a začaly více využívat i měď. Ty levnější ji kombinovaly s hliníkem a v nich sloužila především jako základna pro efektivnější odvod tepla z procesoru, což bylo vhodné především u některých lokálně se přehřívajících exemplářů procesorů Pentium 4. Jak jistě víte, měď je daleko efektivnější vodič tepla než hliník, ale na druhou stranu je také výrazně dražší i těžší.




Arctic Cooling Copper Silent 2

Z celoměděných chladičů si můžeme pamatovat především řadu Zalman CNPS7000, která k nelibosti tohoto jihokorejského výrobce získala své klony v podobě chladičů Primecooler Hypercool. Zde jsme se ocitli právě ve zlaté době procesorových chladičů, čili v roce 2003 a době procesorů Pentium 4, kdy jsme v PC světě ještě neznali heatpipe, které jej později od základu změnily. Měli jsme tak na výběr mezi klasickými chladiči vyrobenými z jednoho kusu hliníku či složenými z měděné základny a extrudovaného hliníkového těla. Pak tu byly ještě specialitky právě jako níže zobrazený Zalman CNPS7000 vyrobený ze sešroubovaných hliníkových nebo měděných plátků (či kombinace obou), které jsou rozprostřeny do vějíře. Jiní výrobci ještě vyráběli celoměděné chladiče klasického žebrovaného tvaru, ovšem typicky nešlo o jeden extrudovaný kus, ale spíše o tlustou základnu s navařenými žebry.




Primecooler a jeho vzor, Zalman CNPS7000

V roce 2004 se už začínají běžně objevovat procesorové chladiče vyzbrojené trubicemi heatpipe, ovšem po jejich boku stále přežívaly doposud známé designy, ale ty ostatně přežily dodnes. V té době výrobci chladičů dostali pocit, že heatpipe se objevily především proto, aby díky nim mohl odstartovat závod o nejpodivnější a nejoriginálnější design, který byl dle popisu samozřejmě především účelný.




ASUS Star Ice

Výrobci ale stejně v poslední době nakonec přišli na to, že není vhodné se odlišovat za každou cenu a vymýšlet podivné konstrukce, zvlášť když se zintenzivnil konkurenční boj a muselo se myslet i na náklady. Prapodivné plastové kapoty, které mají s praktickou funkcí chladiče společného pramálo, šly tedy stranou a začaly se objevovat holé chladiče. Tím mám tedy na mysli takové, které na sobě mají jen to nejnutnější, čili základnu, heatpipe, žebra a nezbytné prvky pro montáž.




Noctua NH-U9 a NH-U12

Výrobci chladičů začali vymýšlet především to, jak mají jejich modely předčit ostatní ve výkonu a tichém provozu, přičemž nízké náklady byly samozřejmě i nadále velmi aktuální, zvlášť v době ekonomické krize. Ustálil se tedy koncept věžovitého chladiče s měděnou základnou, heatpipe a hliníkovými žebry a standardem se stal 120mm ventilátor a tento hlavní koncept výkonného procesorového chladiče přežil do dnešního dne. V rámci dalšího odlehčování některé z nich vypustily i měděnou základnu, namísto níž využívají zploštělou plochu heatpipe.




Thermalright HR-22

Nyní se již dlouho v oblasti prodávaných procesorových chladičů nestalo nic opravdu nového a převratného, takže lze říci, že jejich vývoj v podstatě ustrnul. V další kapitole se tedy podíváme na to, kde jsme se ocitli a co bude dále.
reklama
Nejnovější články
Britská MET hackerovi zabavila Bitcoiny za 920.000 GBP, vrátí je obětem Britská MET hackerovi zabavila Bitcoiny za 920.000 GBP, vrátí je obětem
Mladý hacker Grant West souhlasil s tím, aby se jemu zabavené Bitcoiny prodaly a s jejich pomocí vyplatily prostředky zpět obětem, které hackersky napadl. Jinak by totiž ve vězení strávil ještě několik let navíc.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Čínská společnost chystá vlastní GPU s PCIe 4.0 a cílí na výkon GeForce GTX 1080 Čínská společnost chystá vlastní GPU s PCIe 4.0 a cílí na výkon GeForce GTX 1080
Ze všemožných výrobců grafických čipů pro PC nám zůstaly už jen dvě společnosti, které udávají krok a ty zde není třeba jmenovat. Nicméně jedna čínská firma se bude snažit o to, aby se mezi ne protlačila. 
Včera, aktualita, Jan Vítek5 komentářů
Lian Li TU150: vskutku přenosná skříň Lian Li TU150: vskutku přenosná skříň
Společnost Lian Li specializující se na hliníkové skříně nám přináší v obvyklém černém a stříbrném provedení nové skříně, a to TU150. Jde o základ pro skutečně přenosné počítače, což poznáme dle vestavěného madla. 
Včera, aktualita, Jan Vítek3 komentáře
UniverseMachine na superpočítači simulovala vývoj 8 milionů vesmírů UniverseMachine na superpočítači simulovala vývoj 8 milionů vesmírů
Superpočítač Ocelote na Univerzitě v Arizoně posloužil pro vytvoření tzv. Universe Machine. Ta vytvořila miliony virtuálních vesmírů a sledovala jejich vývoj, aby se výsledky daly porovnat s tím, co můžeme vidět na vlastní oči. 
Včera, aktualita, Jan Vítek6 komentářů
Partneři Microsoftu naslouchali záznamům pořízeným Xboxy, je to ovšem problém? Partneři Microsoftu naslouchali záznamům pořízeným Xboxy, je to ovšem problém?
Už od roku 2014 dodavatelé společnosti Microsoft, kteří měli co do činění s Xboxem, nahrávali audio záznamy pořízené v domácnostech herními konzolemi. To probíhalo ve snaze vylepšit funkce hlasových příkazů, ovšem ne vždy.
Včera, aktualita, Jan Vítek