Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Youtouber ujel s Teslou skoro 3000 km "bez nabití", pomohl hlučný jednoválec

16.10.2022, Milan Šurkala, aktualita
Youtouber ujel s Teslou skoro 3000 km "bez nabití", pomohl hlučný jednoválec
Máme tu víkend a s ním můžeme i trochu odlehčit. Elektromobilům se často vytýká malý dojezd, a tak se najdou lidé, kteří se to pro zábavu snaží vyřešit. Jeden youtuber to vyzkoušel pomocí superhlučného extenderu, 400cm3 jednoválce.
Malý dojezd elektromobilů je problémem, který lidé musí řešit především na delších trasách. Youtuber z kanálu Warped Perception se to pokusil vyřešit po svém. Vyrobil si pro svou Teslu Model S benzínový extender. Nejde o nějak přelomovou myšlenku, na tomto principu fungoval už nejeden "elektromobil". S extenderem se nabízel např. BMW i3 Rex nebo Fisker Karma, v tomto režimu mohou fungovat i některé hybridy. Cílem youtubera bylo projet výlet o délce 1600 mil (necelých 2600 km) bez jediného připojení vozu k nabíječce. Odstranil tak zadní sklo vozu, místo kufru vytvořil vanu pro uložení spalovacího motoru a vše propojil s nabíjecím systémem.
 
 
V tomto případě šlo o malý benzínový jednoválec s objemem cca 400 cm3 a výkonem zhruba 10 kW (nabíjel pak zhruba výkonem 7,5 kW). Jeho hlavní nevýhodou byla extrémní hlučnost a je s podivem, že monotónní zvuk motoru autor videa vydržel celý týden (přestože vevnitř vozu byl hluk jen okolo 68-70 dB(A)). Velmi záhy zjistil, že malý motor nestačí dodávat dostatek energie, a tak ho nechal běžet i přes noc (vzhledem k hlučnosti to jistě nikdo neocenil, což platí zejména o dalších hostech hotelů, kde přespával). Vzhledem k tomu, že každý den najel stovky kilometrů, mnohdy po dálnicích, i přes přítomnost tohoto extenderu se dostavila obava z dojezdu, což zapříčinilo snížení rychlosti (a tedy i spotřeby). Ve výsledku ale ujel téměř 3000 km bez připojení vozu k nabíječce.
 
Na tomto vidíme i důvod, proč neexistují běžná solární auta přímo poháněna jen "sluncem" a proč první pokusy o ně jezdí na naakumulovanou energii v průběhu delšího časového úseku, a to ještě jen částečně. Výkon jejich panelů (za ideálních podmínek) není ani desetinový proti použitému jednoválci, takže jestli on měl problém, soláry by při jízdě v podstatě nic nedobily. Na druhou stranu se ukázalo i něco jiného. I pomalé 7,5kW nabíjení zvládlo přes noc nabít většinu baterie, kterou vůz spotřeboval při dlouhých trasách, takže v případě mnohem kratšího denního dojíždění (do práce a tak) by i takový nízký výkon byl více než dostatečný a v případě přípojek při parkování není nutné řešit nabíječky s výkonem v desítkách a už vůbec ne stovkách kW. V případě příjezdu s vybitou baterií tak i tyto relativně nízké výkony a pomalé výkony stačí připravit vůz na druhý den.