Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
10.1.2007, Jan Vítek, článek
Zvuk bývá dnes často opomíjená součást multimediální výbavy domácích počítačů, alespoň v porovnání s kvalitou grafického výstupu společně výpočetní sílou a technologiemi grafických karet. Avšak zvukové karty se svými standardy prošly neméně zajímavým vývojem, jenž u PC odstartoval daleko dříve, než karty 3Dfx VooDoo nastolily éru 3D akcelerátorů. A právě zvukovým kartám pro domácí PC bude věnován tento článek.
MassCott | 9.3.201219:41
....tak jedine od Creative, vse ostatni je jen emulace zvuku ;)
Odpovědět0  0
guser | 24.1.200714:33
Ešte stále používam GUS PNP s 16MB RAM úpravou. Nemá niekto z Vás Utopia Soundbank? Ozvite sa mi.
Odpovědět0  0
MichalW | 1.8.201021:58
Mám.
Odpovědět0  0
guser | 31.10.20128:33
Dohodneme sa?
čo chceš za cdečko s utopiou?

:­-­)
Odpovědět0  0
TAU | 31.10.20128:42
Caus, dekuji. Slo by to nekam uploadovat? uloz.to ci neco takoveho, dekuji.
Odpovědět0  0
MichalW | 31.10.201221:35
No, krást se nemá. Ale jelikož to nejde koupit, nikomu nevznikne škoda, že;­) A pár lidem udělám radost. Takže:
gusman: nic
TAU: šlo
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
a jako bonus patche od Howling Dog
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Odpovědět0  0
TAU | 31.10.201222:07
...neskutecne dekuji, uz se tesim az uslysim ­(po 20letech­) GUS PnP na mem starickem PC 233MHz, sound banky ktere jsi s laskavosti nasdilel. Dik. Jsem ­"vzrusen­" naprosto stejne, jako kdyz jsem poprve na GUS Max 1MB dlouhe ISA karte slysel wavtable sintezu. :­) Diky
Odpovědět0  0
guser | 1.11.201222:52
1000 x ďakujem ­- idem rozchodiť abit bh­-6 , celeron 300A s GUS PnP 16MB a urobím si gravis midi víkend :­-)
Odpovědět0  0
MichalW | 1.11.201223:28
:D
Odpovědět0  0
TAU | 7.10.201212:42
Zdravim, taktez jsem reinkarnoval GUS PnP a jal jsem se hledat kdysi zlatem placenou UTOPIA banku, a nenasel, ty jsi se k nidostal? Dekuji.
Odpovědět0  0
MichalW | 7.10.201213:48
Zlatem placenou :­)? Stála jen pár dolarů.
Odpovědět0  0
Hanzales | 23.1.200713:10
Také chválím článeček, pěkně napsaný a vzpomínky nejkrásnější vyvolávající :­) Si pamatuju, jak tehdy tu obludu AWE32 první, kupoval kamarád za 11000 :­) a fakt měly Casy na to úchytky naproti, páč to zabralo celý case a ohýbalo se to :­) ale SYSTEM SHOCK1 na tom byl tehdy excelentní skvost, ta hudba...chci si nechat vymazat mozek a vrátit se v čase, dneska je to oničem :)
Odpovědět0  0
flankerp | 18.1.200722:00
Dobry clanek, uz se tesim na druhy dil hlavne, protoze z teto serie zvukovek tezim dodnes:­)­-Old PC holt:­)...
Odpovědět0  0
zděněk | 13.1.200711:08
dík za super článek...zaspomínal jsem
Odpovědět0  0
DELCOP | 12.1.200710:49
Ja dokonce prestal svoji AWE 64 ­(ISA slot­) pouzivat teprve pred dvema lety, protoze uz nestihala zvuk ve filmech. Pomohlo az jakekoli zvukove orezavatko do PCI slotu. Skoda skoda.... Loucil jsem se s ni moc nerad :­-(
Odpovědět0  0
Rafan (339) | 12.1.20070:50
Tak jsem zamáčkl slzu nad AdLib Gold.To byla má první zvukovka.Kamarád který měl ve svém PC jen Speaker učůrával když u mne poprvé uslyšel rotačák v DOOM a hned druhej den si tuhle kartičku letěl koupit také.Jo kde jsou ty doby a ten baťoh co jsem za to PC dal­(AMD na 100MGz 8MB RAM tehdá to sedělo na Vesa Local Bus ­"PCI tenkrát začínalo­").
Odpovědět0  0
Jombo | 11.1.200714:12
Ja som si tuto GUSku musel zohnat cez sestru z Viedne.. Hry mali neskutocne namakany zvuk.. Taky System Shock som si aj len tak nahral na kazetu a pocuval aj ked som nehral :o­)
Vyrobil som asi tri hodiny hudby s namakanym programom PowerChords for Ultrasound.. za 1000Sk som upgradol pamat na cely 1MB :o­)
Zlate casy..
Odpovědět0  0
MiP | 25.1.20077:51
Ano, Gravis byla v té době jediná firma, která se nebála přijít s něčím novým, než byl SB standard. Prakticky každá slušná hra jej nativně podporovala, demoscénu ovádal na 100%. Já měl GUS i GUS Max a ŠumBlaster v té době nesahal těmto kartám ani po kotníky ;­))
Odpovědět0  0
Jenky | 11.1.200711:27
Sem doma nasel taky jeden peknej kousek.Je to Orchid gamewave 32 a ma to i aktivni zesilovac :­-­)akorat jsem o ni nenasel na netu skoro zadny info
Odpovědět0  0
gmork | 10.1.200719:46
Je uplny hrich, psat o vyvoji zvuku a nezminit se o spickovych resenich Atari a Amiga .... Stereo zvuk, yamaha chipy a spickovy vykon a zvuk jiz v 1985 a vis .... vedle toho vseho ten PC paskvil .....

Muj Falcon je z roku 1992 a ma 16bit@50kHz = lepsi nez CD kvalita a to v roce 1992 !!!

Smutny clanek ....
Odpovědět0  0
volavka (23) | 10.1.200720:00
Myslim ze Falcon ma DSP a 6kanalov. 16bit 50Khz je viac nez dost. Amiga ma 8bit 56Khz a 4 kanaly a asi 9oktav. lepsie ako FM synteza hra aj 8bit atari
Odpovědět0  0
gro | 10.1.200721:50
Amiga, hlavne, ma nastavani hlasitosti prehravaneho samplu harwarove nezavisle na tom 8bit rozliseni samplu a to v 4bit takze hudba na Amize znela o dost lip jak na 8 bit PC zvukovkach kde se hlasitost menila softwarove a tak se snizujici se hlasitosti klesa bitove rozliseni ­(Stejny princip jako u LCD ktere nema regulaci vykonu podsvetleni a ztmavovani obrazu se dela jenom na datech obrazu softwarove­). To jenom tak na okraj, ze uz tenkrat nektery vyrobce hledel na kvalitu a jiny ne.
Odpovědět0  0
Petr Popelka (251) | 10.1.200723:28
Článek se mi líbil, ale musím souhlasit, že postrádám alespoň nějakou zmínku o zvuku na Amigách atp. V době kdy si PCčkáři trapně tůtali, já si užíval na tu dobu báječného stereo zvuku z amigy. Vzpomenu, třeba na Cannon Fodder, jež měl intro, u něhož hrála celá písnička ­(zpívaná, žádné MIDI­) a fakt, že ta hra, včetně toho intra s muzikou byla na dvu disketách mě fascinuje dodnes. Ale to jen na okraj, zkrátka, tenkrát s Amigou commodore A500+ jsme si doma s tátou chrochtali:­-)
Odpovědět0  0
Boguš (916) | 11.1.200715:06
to .. jo ...

Ale ještě bych chtěl podotknout, že samply ­(*.wav­) šly přehrávat i na PC Speakru. Kdysi na 386 jsme měli s kámošem prográmek, už nevím jak se jmenoval, který skrze PC Speaker přehrál jakkýkoli wav. Samozřejmě s ohledem na výkon a reprodukční skopnosti PC Speakru. A tak to bylo i v některých hrách ....
Odpovědět0  0
hippo c. | 11.1.200716:09
Jo. Jen pro nezasvěcené dodám, na dvou 3.5 DD disketách ­(720kB­) ;)
Odpovědět0  0
Andrews | 10.1.200715:12
Super článek, jen mi chybí zmínka o u nás dost rozšířených DA převodníkách na paraelní port. Pár odporů a zvukový zázrak byl nasvětě, to byl nářez pro ty .mod .s3m ...
Odpovědět0  0
dusanmsk | 10.1.200714:48
Perfektny clanok. Tiez som potlacil slzu :o­). Som zvedavy, co bude dalej a uz sa tesim.
Odpovědět0  0
volavka (23) | 10.1.200714:35
Dobre ctivo. Mohli ste aj viac popisat o retro kartach. Mam isa kartu Avance Logic. Oproti SB ma vyhodu ze v pameti nebol ovladac. Karta sa inicializovala exe suborom co bolo v case dosu plus.
Odpovědět0  0
subz3ro | 10.1.200719:35
To mala prevažná väčšina PnP kariet... nie je na tom nič výnimočné :)
Odpovědět0  0
volavka (23) | 10.1.200719:46
Ano ale pisem ­"oproti SB...­" lebo kamosi mali SB a poctivo loadovali vseliake sys subory alebo co to bolo. Taktiez ste mohli napisat o tom GUS ACE ­(chcel som ho vtedy kupit­) a Aztech kartach co boli zac. Uz som cakal len audiofilov co tieto karty zadupu pod zem... Nastastie zatial sa ziaden neozval :­-­))
Odpovědět0  0
subz3ro | 11.1.20078:50
Hmm, no a čo potom hovoríš na SB16 PnP, SB Vibra PnP, SB AWE32 PnP, SB AWE64 PnP a niekoľko ďalších PnP modelov? :­-­)­)­)­))
Odpovědět0  0
volavka (23) | 11.1.200711:05
No oni mali obycajny SB a SBpro porovnalal som s nimi. Inac mal som aj SB16 a aj tam sa zavadazali ovladace ­(karta z roku 1996­) :­-­(
Odpovědět0  0
PaiaJBC | 10.1.200713:44
Taky mám jeden ISA exemplář doma v záložním počítači s K6­/266. Karta má na sobě 2 sloty na krátký simm ­(30 pinů­) a pokud vím, tak největší byly 4 MB, takže s tou rozšiřitelností na 32 mega to není tak žhavý. Mám v ní 8 MB a na nahrání dalších zvukových bank s midi nástrojema to bohatě stačilo
Odpovědět0  0
x | 11.1.200713:26
Nikoliv, dělaly se i 16MB moduly. Měl jsem takto klasickou 486 s 64MB paměti, pak jsem je přesunul právě do AWE.
Odpovědět0  0
assasin-cz | 10.1.200713:41
dekuji a myslim ze nejen za sebe,za skvely clanek,ponoril jsem se do vzpominek,a dival jsem se,zda obrazky tech karet odpovidaji necemu,co kdy bylo soucasti meho HW,vzpominal jsem na nastaveni setupu u hrach pod dos,kdy to byla otazka nekolikahodinoveho nervovani spustit hru s fungujicim a nechrcicim zvukem,ach jo,to byly casy
Odpovědět0  0
fobius | 10.1.200720:12
no jeste jste zapomnel poznamenat ze z tech disket byla vždy jedna nečitelná :­) to se stávalo mě, nejvíce mě štvaly jak byly velké fotky s těma dospělýma slečnama, který na nás dnes vyskakujou v exploreru sami :)
Odpovědět0  0
volavka (23) | 10.1.200720:39
Presne tak ked mi kamos nakopiroval hry tak jedna disketa mala chybu ­(v 90% pripadoch­) a predtym som ich poctivo formatoval. Potom som musel ist spet k nem asi kilometer. No taky maraton.
Odpovědět0  0
JohnJoe | 10.1.200713:30
Fakt je to nostalgie. Já měl 80286 a do toho sem k ježíšku dostal Adlibku. Celá ves se k nám chodila kouknout na to PC a když viděli, že ještě k tomu hraje... ty vogo! Měl sem na to nějakej program, myslim, že Visual Player a hrálo to *.mod to byl mazec! Pravdou je, že tenkrát to mělo mnohem větší kouzlo. Dnes my přijde, že to kouzlo se trochu ztrácí. PC má už prostě každý... Programů je jsou taková kvanta, že si člověk ani nemůže vybrat. Tenkrát když sem něco sháněl, tak sem jezdil po vsi na kole s balíčkem disket za kámošem, kterej mi tam vždycky nahrál nějaký nový pařby. A jakpa sem se těšil až přifrčim domů a nahraju si to na svuj 20MB hadr. :­) je to pryč...
Odpovědět0  0
Petrrr | 11.1.200712:33
jo a to zklamání, když se pařba nahraná 12 disketách nekonala, protože jedna z disket byla vadná :­-)
Odpovědět0  0
Mirunek (28) | 10.1.200711:56
Zamáčkl jsem slzu....
Odpovědět0  0
Harrys (3) | 10.1.200711:12
Diky za super clanek, taky sem si pekne zavzpominal. Jeste si vzpominam jak sem kdysi mel ve windows 3.1 ovladac pro PC speaker, ktery se pak choval jako zvukovka. Jedina nevyhoda byla v tom ze jak se prehraval zvuk neslo nic jineho delat :)
Odpovědět0  0
Krteczeq (5) | 10.1.200710:47
Skvělý článek...díky...trochu jsem si doplnil zanalosti ­"historie­" :­-D
Odpovědět0  0
md | 10.1.20079:14
Délka SB AWE32 je vskutku obdivuhodná: mám jej doma a je to nejdelší karta co znám.
Odpovědět0  0
Harrys (3) | 10.1.200711:10
Jo, to je pravda, prave proto byly take ve starych case na predni stene takove plastove kolejnicky, ktere to pridrzovaly :)
Odpovědět0  0
x | 11.1.200713:28
Mám pocit, že AWE ale bylo asi o 1cm kratší než full size karta, takže právě v těch kolejničkách nedrželo. Měl jsem ho proto ve spodním slotu a pod ním nějakou podložku, protože ta karta se pěkně ohýbala.
Odpovědět0  0
hippo c. | 11.1.200716:02
jo, pěknej kus :­) ale nevím, jestli nebyl delší GUS MAX, ten byl taky olbřímí... Jinak krásnej článek, díky.
Odpovědět0  0
subz3ro | 10.1.20078:25
Pekný článok, veľká vďaka zaň... dúfam že ďalšie časti budú minimálne tak dobré. Jedna poznámka ku kartám Gravis Ultrasound ­- myslím, že ste mohli trochu detailnejšie zachytiť chronológiu ich vývoja, nakoľko sa jedná ­(čo sa týka histórie zvuku na PC­) o skutočne kultovú záležitosť ­- takýmto spôsobom sa z prehľadu úplne vytratil ­/určítú dobu veľmi populárny­/ budgetový model ACE. Ďakujem :­)
Odpovědět0  0
lABIC (5) | 10.1.20077:49
Taktez diky, pri cteni sem si vzpomel na darek k vanocum, tusim ze rok 93, set sound blaster 16 + cd­-rom mechanika. No to byl zazrak, co najednou zacalo lezt za nadherne zvuky z PC, no a takova Duna to hned bylo jiny pareni!
Odpovědět0  0
ovitek | 10.1.200710:09
presne. nekdy v te dobe jsem si poridil SB 2.0 + 1 utrzeny reproduktor z auta. To byl narez.
Odpovědět0  0
Boguš (916) | 10.1.200711:18
jj .... Wolfenstain s mluvícími vojáky ...
Odpovědět0  0
joe_qr | 10.1.20076:52
tesim sa na pokracovanie. dnesna rychla era uz nema to caro, ked sa clovek moze tesit ze ma doma zvukovu kartu. dnes sa vyraba vsetko masovo, co najviac druhov. mohlo by sa to vratit zase do casov, ked bolo toho menej ale rozdiel medzi predchodcom a nasledovnikom bol prelomovy.
Odpovědět0  0
Ladik 398 | 10.1.20076:49
JO, jo, je to krása, taky jsem si rád zavzpomínal, no!
Odpovědět0  0
mastermind (217) | 10.1.20076:09
Pěkný článek, člověk si alespoň zavzpomínal na začátky, DOS a to krásné nadšení z poznávání PC. Dneska už jde vývoj tak rychle a v tolika větvích, že ho samotný člověk pomalu nestíhá sledovat. Hezké počtení, díky.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.