reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Specifikace nVidia NV40 prosakují na povrch

30.1.2004, Zdeněk Kabát, článek
Specifikace nVidia NV40 prosakují na povrch
S tím, jak se blíží vypuštění grafického čipu NV40, se postupně odhalují jeho specifikace. Další část skládanky poskytl internetový server 3DCenter.de, který přinesl zatím nejpodrobnější specifikace tohoto GPU další generace. Pokud Vás zajímá, jaká NV40 ve skutečnosti bude, čtěte dál.
Zatímco podíl trhu se pomalu ale jistě přehoupl na stranu ATi, nVidia se chystá k vypuštění grafického čipu další generace, který by mohl poměr opět trochu zvrátit. Pokud se totiž podíváme na čísla Mercury Research, zjistíme, že Po vedoucím Intelu s 31,7% trhu následuje ATi (24,9%) a až na třetím místě se nyní nachází nVidia (24,7%). Ostatně, tato situace se dala předpokládat již s nástupem Radeonů s jádrem Rxx a debaklu GeForce FX 5800 Ultra.

Nyní se ale podívejme na předmět článku, tedy GPU nVidia NV40. Zde jsou specifikace, které se objevily na serveru 3DCenter.de:
  • 0,13mikronová technologie TSMC nebo IBM
  • 175 milionů tranzistorů
  • Frekvence jádra: 500 až 600MHz
  • Podpora pamětí DDR, GDDR2 a GDDR3
  • 8 renderovacích pixel pipeline se 2 TMU na každé
  • Pixel a Vertex shadery 3.0
  • Podpora DirectX 9.0 a OpenGL (1.5?)
  • Vylepšený FSAA engine
  • Vylepšené anizotropní filtrování s módem 16x
  • Podpora AGP 3.0

Když se podíváme na specifikace podrobněji, zjistíme, že NV40 nic tak převratného nebude. Největší kroky vpřed jsou podpora pamětí GDD3 (kterých se ale zprvu pravděpodobně nedočkáme), Pixel a Vertex shadery 3.0 (specifikace DirectX 9.1 ?) a hlavně 8 renderovacích pipeline se 2 texturovacími jednotkami na každé. Toto uspořádání se očekávalo již delší dobu, ale zdá se, že až u NV40 bude reálné a povede k masivnímu zvýšení výkonu.

Ovšem jakých vylepšení ze může novému čipu dostat z hlediska architektury (pravděpodobně CineFX 3.0)? Více pixel pipeline je změna, která povede k rychlejšímu renderingu a za pomoci nové instrukční sady (Pixel shader 3.0) se hry opět přiblíží požadovaným scénám. Dále kromě vylepšení správy anti-aliasingu a anizotropního filtrování dojde k optimalizaci algoritmů zajišťujících kompresní operace, včetně komprese textur, barev a Z-bufferu.

Téměř jistotou je, že NV40 ponese obchodní název GeForce FX 6xxx, což označuje další generaci GPU a zároveň dává mnoho prostoru pro odvozeniny do budoucnosti (doba mezi dvěma generacemi se stále prodlužuje). Předpokládá se, že nVidia odhalí tento čip na CeBITu 2004 v Hannoveru (březen) s tím, že na pulty se dostane nejdříve v dubnu, ne-li v květnu. Všichni si pamatujeme průtahy s NV30.

Ovšem NV40 není jediným čipem odvozeným od připravované architektury. Rok 2004 totiž předznamenává přechod na sběrnici PCI Express, což musí oba výrobci grafických čipů brát v potaz. Proto se objeví série GPU vybavených AGP-to-PCI Express můstky, konkrétně NV41 (od NV40), NV39 (od FX 5700), NV37 (FX 5200) a NV19 (MX4000). Tyto čipy s podporou PCI Express x16 budou vypuštěny v druhém kvartále roku, zatímco deriváty NV40 s kódovými názvy NV43 (mainstream) a NV42 (low-end) se objeví později. nVidia plánuje také NV45 jako půlgeneraci GPU následující po NV40, ale o tom až za dlouho…

Zdroj: 3DCenter.de
reklama