reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

NVIDIA Drive PX 2: počítač do auta s 8 TFLOPS

5.1.2016, Jan Vítek, aktualita
NVIDIA Drive PX 2: počítač do auta s 8 TFLOPS
NVIDIA na CES představila nový automobilový počítač, který je založen na 16nm čipu generace Pascal a dokáže nabídnout až 8 TFLOPS výkonu. To je velice slušná porce výkonu navíc oproti 2,3 TFLOPS v předchozím Drive PX.
NVIDIA Drive PX byl představen letos na jaře jako počítač určený pro automobily, který může provozovat samostatně se učící neuronové sítě a i díky nim rozpoznávat obraz z několika kamer, což je předpokladem pro autonomní či částečně autonomní automobily. Nyní přichází další verze označená Drive PX 2, jež využívá zbrusu novou generaci čipů architektury Pascal, které jsou vyráběny 16nm procesem FinFET. A to je hlavní rozdíl, který umožnil dosáhnoutvýkonu až 8 TFLOPS. Navíc využívá novou generaci architektury CUDA, s níž se počítá i pro další nová GPU chystaná pro tento rok. Jde tedy o úžasný výkon, ovšem nejde o žádné nízkospotřebové řešení. Potřebuje až 250 W a využívá vodní chlazení, takže ve světle těchto informací není výkon Drive PX 2 až tak úžasný.





Drive PX 2 byl označen také za světově první superpočítač s umělou inteligencí určený pro autonomní automobily. Na ty se ostatně NVIDIA spoléhá jako na potenciální velké odbytiště jejích produktů. Ono se jím už v podstatě stalo, jak ukazují finanční výsledky firmy a trend je jednoznačný - tržby budou dále raketově růst.





Drive PX 2 se nespoléhá jako předchozí verze pouze na dva čipy Tegra. Přibral k nim také dvě samostatná GPU generace Pascal. Obsahuje tak celkem 12 procesorových jader ARM a Denver ve dvou čipech Tegra a na další desce jsou dvě Tegry s CPU a GPU s GDDR5, což dohromady dává výkon 8 TFLPS, což je o jeden více v porovnání s GeForce GTX TITAN X. Mluvíme tedy o výkonu v FP32, tedy single precision. A pokud vás zajímá, co se skrývá pod označením DL TOPS, v němž je Drive PX 2 několikanásobně lepší než TITAN X, pak jde o jisté "Deep-Learning Terra-OPS", čili biliony operací za sekundu, které se vztahují k matematickým výpočtům využívaným v neuronových sítích a tzv. "deep learning". Ve stylu přepočtu plochy na fotbalová hřiště nás NVIDIA informuje, že to je jako mít 150 Macbooků Pro pod kapotou auta.





Tato novinka bude k dispozici až někdy na podzim tohoto roku a do té doby se může ještě leccos změnit. Výkon tedy může být nakonec ještě trošku jiný. Otázka je, zda nakonec nebudou použity také nové paměti. O HBM2 asi nemůže být řeč, to by vyžadovalo značné změny v architektuře, ale neměl by být velký problém využít nové GDDR5X, jež mohou být nasazeny stejným způsobem jako stávající GDDR5 a slibují až dvojnásobnou propustnost.

Máme tu tedy výkonný hardware a nyní můžeme čekat, co s ním automobilové společnosti provedou a jaké koncové produkty vůbec nabídnou. Je jisté, že tu je velký potenciál, ale také důležité otázky ohledně celkového způsobu využití a zabezpečení systému. Však už dnes je možné automobil na dálku ovládnout, třeba Jeep Cherokee. O zabezpečení se ale zatím nemluví, tématem jsou DriveWorks a DRIVENET.

NVIDIA DriveWorks jsou podpůrné technologie, které mají za úkol rozpoznávání a lokalizaci objektů a prostě slouží k tomu, aby interpretovaly počítači data z různých senzorů, aby se mohl správně rozhodnout. DRIVENET je zase NVIDIÍ navržená neuronová síť, díky níž je systém schopen se učit a cvičit se v rozpoznávání různých objektů. V současné době je prý schopen správně rozpoznat 120 milionů objektů, na čemž pak může stavět umělá inteligence řídící automobil. NVIDIA se za posledních několik měsíců přiblížila nejlepšímu systému, který je určen k rozpoznávání objektů, ovšem na rozdíl od něj DRIVENET pracuje v reálném čase.

První automobilkou, která chce Drive PX 2 využít, má být Volvo. V příštím roce už má ve Švédsku jezdit na sto SUV značky Volvo v rámci pilotního programu, přičemž ty budou schopny jezdit samy na silnicích kolem Göteborgu. Volvo přitom zmínilo svou Vision 2020, která říká, že v roce 2020 nebude nikdo v novém Volvu těžce zraněn nebo zabit. Uvidíme, co na to piráti silnic.

Zdroj: wccftech
reklama