reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD Catalyst Omega: nová éra ovladačů

9.12.2014, Jan Vítek, aktualita
AMD Catalyst Omega: nová éra ovladačů
Právě nyní se zvedá embargo na informace o nových řadičích pro grafické karty AMD, které by měly být rovnou i dostupné. Jedná se o AMD Catalyst Omega, jež poskytnou odpověď i na NVIDIA Dynamic Super Resolution.
AMD Catalyst Omega nemají tedy nic společného s modifikovanými ovladači, které se objevily před lety. Jde o kompletně nové drivery, jež slibují krok kupředu v optimalizaci výkonu i implementaci nových funkcí. Mezi ty patří třeba AMD Virtual Super Resolution (VSR) jako odpověď na NVIDIA Dynamic Super Resolution, čili technologie starající se o downsampling jako lepší, ale v některých případech neúnosně náročnou alternativu k antialiasingu (AA).





AMD si pro příležitost vydání nových ovladačů připravila rozsáhlou prezentaci, přičemž hned její první slide vypadá tak, že ho snad musel vymyslet známý marketingový pracovník Roy Taylor. Ten se v poslední době objevil v několika rozhovorech, kde se snažil hájit Radeony, které mají dle něj nad GeForce stále navrch díky celému ekosystému, který je na ně nabalen. Jde tedy nejen o hardware, ale také o cenu, technologie nebo hry zdarma. Čili krátce řečeno: "Lidé nekupují produkty, kupují řešení."





Dále se můžeme podívat na časovou osu, která začíná v roce 2002 první verzí ovladačů Catalyst, na něž později navazuje představení technologie CrossFire, odpovědi na SLI, pak tu máme podporu OpenCL na procesorech a kartách AMD, technologii EyeFinity, Never Setlle a nakonec poslední milník v podobě API Mantle. AMD se také pochlubilo, že v programu Mantle je zapsáno již téměř sto vývojářů. A poté již prezentace konečně nakousne nové ovladače Catalyst Omega slibující nové funkce, optimalizaci výkonu a vylepšení týkající se kvality. Poznámka dole uvádí, že všechna tato vylepšení přinesou následující verze ovladačů.

V prezentaci je pak upřesněno, že se máme dočkat více než dvaceti nových funkcí a vlastností, až 19% výkonnostní nárůst na GPU a 29% na APU a ovladače také budou řešit mnoho chyb týkajících se jednotlivých titulů.





Co se týče zpracování videa, máme tu AMD Fluid Motion Video pro plynulé přehrávání Blu-ray videa na nízkospotřebových APU, a to i díky interpolaci snímků s využitím GPU compute. Vedle toho má nové zpracování videa mít za efekt odstraněné artefakty, což bude vidět třeba na hladkých barevných přechodech. 1080p Detail Enhancement je další funkcí pro APU pro zostření videa a vyniknutí detailů a pak tu je i upscaling videa ve Full HD do rozlišení 4K, ale to pouze pro karty Radeon R7 260 a lepší.





Pak už se prezentace věnuje hrám a mluví o plynulejším hraní na systémech se dvěma GPU, což platí i pro APU + GPU. A pak už tu máme zmíněnou Vírtual Super Resolution. Věta "renderuje hry ve vyšším rozlišení a zobrazuje je v nižším" nezní na první pohled moc lákavě, ale jde o to, že díky následné konverzi obrazu do nižšího rozlišení dostaneme kvalitu vyhlazování SSAA i ve hrách, které to nepodporují. Jedná se tak o vyhlezování kompletně nezávislé na hře i jejím enginu. Tuto funkci si tedy jednoduše aktivujeme přímo v ovladačích. Prezentace pak slibuje podporu Radeonů u Alienware Graphics Amplifier, tedy externího boxu pro grafické karty, který je využit s notebooky Alienware 13, ale to není tak zajímavé.





Pak už nastupuje známá technologie AMD FreeSync, jež přijde jako konkurence pro NVIDIA G-Sync a má za úkol dokonale synchronizovat výstup karty s monitorem, aby ten nezobrazoval roztrhaný obraz a také se můžeme těšit na eliminaci či aspoň značnou redukci zpoždění obrazu. Dříve se ale doufalo, že první monitory pro Freesync budou na trhu možná už tento rok, ale zpráva potvrzuje, že to bude až v tom dalším, respektive někdy v jeho prvním kvartálu. Mezi nimi se v příštím roce objeví i modely rozlišením Ultra HD, ale o tom už víme, půjde o Samsung UD590 v 23,6" a 28" verzi a pak UE850 v podobě 23,6", 27" a 31,5" modelu.





Nové Catalysty také budou podporovat monitory s rozlišením 5K, čili 5120 x 2880, a to při 60Hz obnovovací frekvenci díky dvěma rozhraním DisplayPort 1.2.





I další novinka se týká monitorů a jde o vylepšené EyeFinity, které se dočkalo podpory dokonce až 24 monitorů, pokud tedy využijeme čtyři karty po šesti výstupech. To už je pořádná stěna využitelná třeba pro zobrazení videa, pro něž tu bude dost výkonu, aby se přehrávalo plynule bez trhání.





Plný seznam nových funkcí a vylepšení je zde:









Ještě jsme se ale nezmínili o vyšším výkonu nových ovladačů, který má v případě GPU nabídnout 9 až 19 % navíc. AMD uvádí, že to platí pro rozlišení 4K s kartou Radeon R9 290X a hry jako Batman Arkham Origins, Bioshock Infinite, COD: Ghosts, Grid 2, Sniper Elite 3 a Rome 2: Total War.

Na APU a konkrétně A10-7850K a rozlišení 1080p to má být ještě lepší, a to plus 5 až 29 % navíc u her Starcraft 2, DOTA 2, Fifa Online, Bioshock Infinite a dalších. Nakonec můžeme zmínit, že AMD při vývoji nových ovladačů zapojilo herní komunity, které poskytly tolik potřebnou zpětnou vazbu a hodlá s tím i nadále pokračovat. Díky tomu mají ovladače Omega řešit řadu známých bugů.

Ovladače Omega ke stažení.

Zdroj: TZ AMD
reklama