AMD prý chystá vedle GPU Fiji XT také Fiji VR
22.4.2015, Jan Vítek, aktualita
Dle serveru Fudzilla si má AMD pro červnové představení chystat vedle nových čipů Fiji XT také Fiji VR, což prý má být kódové označení pro dvě spolupracující GPU. Jaké jsou tedy nejnovější informace v souvislostech?
Dle Fudzilly bychom se tedy měli v červnu dočkat dvou SKU s označením Fiji, přičemž Fiji XT by měl být zbrusu nový čip s velkým počtem shaderových jednotek. Již dříve se objevily informace o technologii AMD LiquidVR, která byla prezentována jako FreeSync pro virtuální realitu, kde je co nejnižší zpoždění velmi důležité, a to jak při spojení počítače s VR headsetem, tak v případě vstupních zařízení, což jsou i senzory detekující polohu a pohyb hlavy s headsetem.
Nyní se mluví o tom, že systém LiquidVR, který byl již prezentován v akci s novými GPU AMD, v sobě zahrnuje také nové SKU Fiji VR, což má být ve skutečnosti karta se dvěma GPU. Zveřejněný slide ostatně mluví o využití více GPU, ale to samozřejmě samo o sobě automaticky neznamená dvě GPU Fiji na jedné kartě. Karty s Fiji XT by tedy měly být dle Fudzilly určeny pro hi-endové herní desktopy a Fiji VR pro VR headsety.
A zde se můžeme začít ptát, proč by dvě GPU pro VR headsety měly být lepší než jedno, zvláště když dnešní headsety využívají většinou jen jeden displej s rozlišením Full HD. Zde ale je třeba myslet také na budoucnost a uvědomit si, že už dnes existují malé displeje s podstatně vyšším rozlišením (např. WQHD) a vyrobeny byly také již malé displeje s rozlišením 4K, jejichž velmi jemný rastr má smysl právě pro virtuální realitu. Navíc nikdo neříká, že Fiji VR má být celkově výkonnější než Fiji XT. Pokud by se tedy měly vyrábět VR headsety vybavené dvěma nezávislými displeji, každý s vlastním vstupem, pak využítí dvou GPU by bylo potenciálně lepší, tedy za předpokladu, že výstupy budou synchronizované.
- již dříve uvedené specifikace Radeonu R9 390X -
Vypadá to tedy, že AMD myslí také na VR a především na jeho budoucnost. Je totiž jasné, že dnes vyvíjené VR headsety ještě nejsou připraveny na to, aby mohly být komerčně nasazeny a byly úspěšné. Jde především o pohodlí uživatele, jemuž by se nemělo po pár minutách udělat špatně, a právě k tomu je naprosto nezbytné zajistit dokonalé snímání pozice headsetu v prostoru s neznatelným zpožděním, což platí i pro případné ovladače, eliminovat zadrhávání obrazu a dle ohlasů i vylepšit optiku. K lepšímu zážitku pomůže i vyšší rozlišení, ovšem to zajistí pouze výměna displeje, což už je v porovnání s jinými problémy jen prkotina.
Vedle toho všeho můžeme také zmínit, že Asus již na svých fórech zmínil kartu STRIX R7 360X 2GB, která má být založena na GPU Tobago. To ale bude s největší pravděpodobností jen přeznačený Bonaire, na němž jsou založeny karty Radeon R7 260 a 260X.
Zdroj: Videocardz
Nyní se mluví o tom, že systém LiquidVR, který byl již prezentován v akci s novými GPU AMD, v sobě zahrnuje také nové SKU Fiji VR, což má být ve skutečnosti karta se dvěma GPU. Zveřejněný slide ostatně mluví o využití více GPU, ale to samozřejmě samo o sobě automaticky neznamená dvě GPU Fiji na jedné kartě. Karty s Fiji XT by tedy měly být dle Fudzilly určeny pro hi-endové herní desktopy a Fiji VR pro VR headsety.
A zde se můžeme začít ptát, proč by dvě GPU pro VR headsety měly být lepší než jedno, zvláště když dnešní headsety využívají většinou jen jeden displej s rozlišením Full HD. Zde ale je třeba myslet také na budoucnost a uvědomit si, že už dnes existují malé displeje s podstatně vyšším rozlišením (např. WQHD) a vyrobeny byly také již malé displeje s rozlišením 4K, jejichž velmi jemný rastr má smysl právě pro virtuální realitu. Navíc nikdo neříká, že Fiji VR má být celkově výkonnější než Fiji XT. Pokud by se tedy měly vyrábět VR headsety vybavené dvěma nezávislými displeji, každý s vlastním vstupem, pak využítí dvou GPU by bylo potenciálně lepší, tedy za předpokladu, že výstupy budou synchronizované.
- již dříve uvedené specifikace Radeonu R9 390X -
Vypadá to tedy, že AMD myslí také na VR a především na jeho budoucnost. Je totiž jasné, že dnes vyvíjené VR headsety ještě nejsou připraveny na to, aby mohly být komerčně nasazeny a byly úspěšné. Jde především o pohodlí uživatele, jemuž by se nemělo po pár minutách udělat špatně, a právě k tomu je naprosto nezbytné zajistit dokonalé snímání pozice headsetu v prostoru s neznatelným zpožděním, což platí i pro případné ovladače, eliminovat zadrhávání obrazu a dle ohlasů i vylepšit optiku. K lepšímu zážitku pomůže i vyšší rozlišení, ovšem to zajistí pouze výměna displeje, což už je v porovnání s jinými problémy jen prkotina.
Vedle toho všeho můžeme také zmínit, že Asus již na svých fórech zmínil kartu STRIX R7 360X 2GB, která má být založena na GPU Tobago. To ale bude s největší pravděpodobností jen přeznačený Bonaire, na němž jsou založeny karty Radeon R7 260 a 260X.
Zdroj: Videocardz