Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD si patentovalo čipletové grafiky, rýsují se karty se čtyřmi spojenými GPU

4.1.2021, Jan Vítek, aktualita
AMD si patentovalo čipletové grafiky, rýsují se karty se čtyřmi spojenými GPU
Nový patent podaný společností AMD na samotném sklonku minulého roku k registraci v USA ukazuje na možný budoucí nástup čipletových GPU. K takovému designu se ostatně výrobci asi budou muset odhodlat. 
Dle firmy AMD byla její GPU dosud vyráběna jako monolity především kvůli tomu, že by šlo o příliš složitý design, který by byl drahý pro implementaci i vzhledem k nutnosti přistupovat k jedné paměti z různých GPU čipletů najednou a tento přístup synchronizovat. Ostatně i NVIDIA se nyní měla rozhodnout odsunout generaci Hopper a namísto ní připravit Lovelace, přičemž se šušká právě o tom, že jde právě o problémy, jež přináší spojení více čipů, s čímž se v generaci Hopper počítá. 
 
 
Je zřejmé, že pokud má vícečipové GPU dobře fungovat, bude nutné zajistit, aby se mohlo chovat podobně jako jednočipové GPU a zde jde především o rychlou komunikaci mezi čipy na co možná nejkratší vzdálenost. Právě to je dnes záležitost interposerů nebo technologie EMIB a není divu, že samo AMD mluví o nutnosti využití "high bandwidth passive crosslinks". Právě tento výraz může skrývat interposer či prostě nějakou jinou technologii, která bude pomocí velice hustých datových cest propojovat čipy. A na to ukazuje i druhý zveřejněný obrázek. 
 
 
Záměr firmy AMD je takový, aby byl přímo k procesoru přes rozhraní (PCIe) napojen jeden hlavní GPU čiplet. Na něj by pak mohly být napojeny všechny ostatní čiplety, které by obsahovaly vždy část z celkového paměťového rozhraní pro framebuffer karty, jak ukazuje obrázek Fig. 3. Na Fig. 5 ale vidíme HBX PHY, což je právě ono fyzické rozhraní pro propojení sousedících čipletů. 
 
 
Klíčem k synchronizovanému využití hlavní paměti pak má být LLC (Last Level Cache), kterou by tak byl vybaven každý z čipletů, ovšem tato cache by fungovala jako jedna unifikovaná a koherentní paměť, což má zajistit právě HBX passive crosslink. Pokud si tak CPU vyžádá data z paměti GPU, osloví nejdříve hlavní čiplet, který najde příslušný čiplet s přímým přístupem k těmto datům. Ta pak budou vrácena přes HBX a hlavní čiplet je naservíruje procesoru. 
 
 
Jde tak opravdu ve své podstatě o hledání způsobu propojení více stejných či velice podobných GPU čipletů tak, aby se ve výsledku chovaly jako jedno GPU z hlediska využití jedné společné paměti karty a zpracování grafiky. AMD by mohlo takový přístup aplikovat už v rámci RDNA3 a zúročit své zkušenosti ze světa MCM procesorů, ale to se teprve ukáže. 
 
Jisté ale je, že vícečipová GPU opravdu nastupují a pokud to nebude v brzké době AMD či NVIDIA, bude to naopak Intel, který už dávno vyrábí prototypy svých grafických čipů Xe s až čtyřmi čiplety. Ty ale zatím budou k dispozici jen v serverových verzích. 
 
Zdroj: VideoCardz 


Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.