reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
21.8.2023, Milan Šurkala, aktualita
Čínská společnost CATL posouvá schopnosti akumulátorů opět dál a její nový model Shenxing zlepšuje možnosti levných akumulátorů LFP. Několik vylepšení se projevilo především podporou rychlejšího nabíjení.
thegrid (254) | 21.8.202310:00
Může mi někdo objasnit jak probíhá ­(by měla probíhat­) akumulace takoveho množství energie na straně ­"pump­" nekde na dálnici kde bude třeba rychle předat velkému množství aut rychle velké výkony? Předpokládám ze bude třeba nejaky superkapacitor na vykryti špiček v případě ze přijede spousty elektroaut.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4487) | 21.8.202310:16
Obvykle tam jsou vyrovnávací baterky. Třeba Pepsi má pro nabíječku Tesla Semi s max. 4×750 kW záložní baterku s 2,4 MWh ­(dobíjí to i vlastním solárem­)

https:­/­/www.svethardware.cz­/tesla­-semi­-u­-pepsi­-ctyrem­-750kw­-nabijenim­-pomaha­-2­-4mwh­-baterie­/59856
Odpovědět1  0
thegrid (254) | 21.8.202311:27
Což teda musi vest k velkým ztrátám.
Odpovědět0  0
kp0 (46) | 21.8.202312:09
Stejně si to může dovolit jen pár společností na světě. Taková baterie jde do milionů v $ nebo €.
Za mě je v pohodě i 30­-40 minut nabíjení. Pokud by měla baterie životnost 15 let, stála polovinu toho co stojí dnes, i hodinu bych přežil :­).
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4487) | 21.8.202313:52
Tak to je otázkou, co si představujete pod velkou ztrátou. RTE moderních lithiových baterek je hodně vysoké.
Odpovědět0  0
Budman (251) | 21.8.202316:31
Úplně jednoduše ­- počkáte si ;­-­) Představa, že u každé stanice budou budovat nějaké megabuffery je utopická, ještě více by to zdražilo rychlodobíjení
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4487) | 21.8.202317:05
A není už dnes dražší např. i právě kvůli tomu? Nicméně si odpovězme na otázkou, o kolik to prodraží. 2,4 MWh je 2400 kWh, při ceně 100 USD­/kWh se tu bavíme o řekněme 300 tisících USD za celý baterkový systém navíc. Taková LFP baterka teoreticky udělá za životnost 4000 cyklů, takže tu hovoříme o tom, že tím proteče cca 9 milionů kWh ­(2400*4000 minus snižování kapacity­). To máme navýšení 0,033 USD na kWh, 0,73 Kč. Navíc se to díky baterce může dimenzovat na nižší odběry ­(není nutné to dimenzovat na špičku, když o tu se stará ta baterka­). Nula to není, ale násobky cen to také neudělá.
Odpovědět1  0
Budman (251) | 21.8.202318:09
Násobky ne, ale skoro kačka čistého na kilowatthodině taky není malé navýšení ­(navíc už se bavíme v základu o poměrně drahém rychlonabíjení a taky jen o nákladové složce­), každopádně si vážně nemyslím, že by se tohle stalo nějakým standardem, spíš bych to viděl jako ­"deluxe­" doplněk nějakých větších stanic na hlavním tahu
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4487) | 21.8.202319:40
"navíc už se bavíme v základu o poměrně drahém rychlonabíjení a taky jen o nákladové složce­"

Ještě jednou, není to poměrně drahé rychlonabíjení poměrně drahé např. právě i proto, že už tam může být ta cena baterky? Není to už dnes dražší o tu korunu, protože tam už je ta koruna za baterku? Jinak řečeno, není tam to navýšení ceny rychlonabíjení ­(ta koruna navíc­) kvůli baterkám už dnes?
Odpovědět0  0
jiri777 (75) | 21.8.202319:11
Buď je potřeba dobíječku dobře umístít v blízkosti trafostanice nebo nabíječka obsahuje vyrovnávací baterie. Ty jsou sice drahé a nabíjení prodražují po rozpočítání cyklů dejme tomu o 1­-2 Kč­/kWh. Nicméně to není problém. Většina majitelů elektromobilů dobíjí doma, takže pokud parkrát do roka použijí veřejnou nabíječku, tak není problém si trochu připlatit.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.