BMW a EVE Energy zveřejnily data o článcích 4695 s až 280 Wh/kg
27.3.2023, Milan Šurkala, aktualita
Společnost BMW hodlá přejít na nové lithiové články společnosti EVE Energy, které chce využívat ve formátu 46950 (resp. 4695). Jsou tedy o 15 mm vyšší než 4680, které využívá např. Tesla. Energetická hustota může dosahovat až 280 Wh/kg.
Automobilka BMW hodlá v budoucnosti využívat akumulátory mnoha různých společností a různé vozy budou moci mít různé typy akumulátory odlišných výrobců, což může platit i pro vozy v rámci jedné modelové řady. Víme např. o tom, že BMW už testuje akumulátory od Solid Power, její nové vozy třídy "New Class" ale budou mít i články od společnosti EVE Energy. Půjde o klasické cylindrické články netypické velikosti 46950, resp. 4695. Ty tedy budou mít průměr 46 mm a výšku 95 mm. Připomeňme, že Tesla využívá nově typ 4680 s rozměry 46×80 mm. BMW tak bude mít o něco vyšší články, což ale také podle Golemu, který vydal zprávu monitorující poslední prezentaci EVE Energy, znamená, že vozy budou patrně o trochu vyšší, což se může negativně projevit na mírně větším aerodynamickém odporu vozů (o trochu větší čelní ploše). Tady ale asi nebudeme čekat nějak zásadní rozdíly.
ilustrační foto, zdroj: stock.adobe.com
Důležité je ale to, že články budou k dispozici ve dvou variantách INR4695E a INR4695P, které se mírně liší rychlostí nabíjení i energetickou hustotou, což také může měnit typické určení. V obou případech jde o články typu NCM. INR4695E dosahuje vyšší energetické hustoty 280 Wh/kg, nicméně při 50% nabití dokáže poskytovat nižší max. výkon 700 W. Článek váží 421 gramů. Pracovní napětí je 4,25 V až 2,8 V a provozní teploty jsou od -35 °C do +60 °C. Tato verze je díky vyšší hustotě cílena na větší dojezd, nicméně podporuje pomalejší max. rychlost nabíjení 2,6 C. Ve výsledku to znamená, že z 10 na 80 % se baterie nabije za 20 minut.
Výrobce uvádí také životnost. Při normálním 0,5C nabíjení (nabití za 2 hodiny) má životnost dosahovat 2000 cyklů, než se dostane na 80 % původní kapacity. Jinak řečeno, pokud by vůz měl reálný dojezd 500 km, baterie by vydržela na ujetí alespoň 900 tisíc km. Při výše zmíněném rychlonabíjení životnost klesá, a to na 1200 cyklů, což je i tak 540 tisíc km. Je to o hodně více, než je typická životnost vozů, která se v Evropě pohybuje někde kolem 200 tisíc km.
INR4695P je zaměřena více na výkon a rychlé nabíjení než na hustotu, takže ta se snižuje na 260 Wh/kg. Články jsou ale schopny podat mnohem větší výkon 1100 W a podporují nabíjení až 4C. Z 10 na 80 % se tak dokážou nabít za pouhých 12 minut. Jejich životnosti jsou ale stejné jako u INR4695E.
Zdroj: electrive.com