reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

ChatGPT míří do aut: Mercedes-Benz ho vyzkouší v infotainmentu MBUX

17.6.2023, Milan Šurkala, aktualita
ChatGPT míří do aut: Mercedes-Benz ho vyzkouší v infotainmentu MBUX
Chatbot ChatGPT se objevuje v dalším zajímavém nasazení. MBUX Voice Assistant ve vozech Mercedes-Benz bude mít v rámci betatestu možnost využít nadstavby využívající právě systém ChatGPT od OpenAI.
Svět automobilů a výpočetní techniky se stále více prolíná. Bateriové technologie vyvíjené pro auta mohou v budoucnu pomoci zvýšit výdrž mobilních zařízení, jejich životnost i bezpečnost, systémy umělé inteligence zase najdou své využití u autonomního řízení a v infotainmentu, prolíná se i samotná výpočetní technika (ona AI běží obvykle na hardwaru od Nvidie, který má vlastně základ v tom, na čem hrajeme počítačové hry, a je asi spíše jen otázkou času, kdy bude Nvidia vydělávat více na počítačích do aut než z herních GPU). AI se může použít např. pro rozpoznávání hlasu a v případě vozů Mercedes-Benz to bude i konverzování s autem. Automobilka totiž od 16. června začala veřejný betatest systému ChatGPT ve svých vozech v USA. Infotainment MBUX má v sobě 900 tisíc vozů a zájemci si mohou do poloviny září nainstalovat podporu pro ChatGPT. Stačí říci "Hey Mercedes, I want to join the beta programme" a standardní systém navede řidiče kroky pro instalaci ChatGPT.
 
Mercedes-Benz MBUX s ChatGPT
 
MBUX Voice Assistant pak bude rozšířen o populárního chatbota, který jim vedle standardních funkcí může povyprávět třeba o cílové destinaci, navrhnout recept na večeři, až se vrátí domů, a mnoho dalšího. Využita bude cloudová infrastruktura Microsoft Azure OpenAI, nicméně Mercedes-Benz si má ponechat plnou kontrolu nad daty svého Intelligent Cloud, kde budou data anonymizována a analyzována, přičemž Microsoft k nim nemá mít přístup.
 
Vozy se tak opět stávají ještě více počítači na kolečkách a přibližují se tomu, jak budeme auta používat v budoucnosti. Už dnes existuje mnoho zákazníků (zejména v Číně), které u auta zajímají především IT schopnosti než klasické vlastnosti, které nás dosud u aut zajímaly. A s tím, jak mladá generace odkojená na mobilních telefonech, streamovacích a cloudových službách si bude v budoucnu tato vozidla kupovat, se toto bude ještě zvyšovat.
 
Připomeňme ještě, že Mercedes-Benz před několika dny získal povolení provozu v režimu SAE Level 3 v Kalifornii (čímž doplnil to z Nevady), tzn. řidič už nemusí sledovat silnici. Je zde ale mnoho omezení, kdy a kde se to může používat. Směřuje to však k tomu, že jízda autem se stane spíše činností, kde se bude pracovat s počítačem (ať už půjde o zábavu nebo práci), což IT úroveň aut bude dále dělat ještě důležitější, a bude to tedy stále více a více důležitým parametrem při výběru vozu.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama