reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Citlivé záznamy z kamer vozů Tesla bavily zaměstnance, ti špehovali i Elona Muska

9.4.2023, Milan Šurkala, aktualita
Citlivé záznamy z kamer vozů Tesla bavily zaměstnance, ti špehovali i Elona Muska
Kamery ve vozech Tesla se staly součástí dalšího kontroverzního případu této automobilky. Zaměstnanci pomáhající při vývoji systému autonomního řízení totiž mezi sebou šířili mnohdy citlivé snímky uživatelů vozů. Mezi postiženými byl i samotný Elon Musk.
Kamery v moderních automobilech (a zejména v interiéru) jsou hodně citlivým tématem ohledně soukromí. Člověk nikdy nemůže mít jistotu, kdy a kdo může přistupovat k těmto datům, ať jsou podmínky služeb ohledně zachování soukromí napsány sebekrásněji. Nyní se dost hovoří o kamerách ve vozech Tesla, které byly zdrojem mnoha zajímavých videoklipů, které bavili zaměstnance společnosti. Pojďme ale popořadě, ať si vše uvedeme do kontextu. Záznamy z kamer mezi zaměstnanci totiž nekolovaly jen tak, že by někdo hacknul kameru, nebo byly vozy špatně zabezpečené. Vše plyne ze způsobu, jakým je vyvíjen systém autopilota a Full Self Driving. Aby bylo možné vyvíjet autonomní vozy, je potřeba spousta vzorových dat, jenže někdo musí v obrazu označit, co tam vlastně je. A tady je zakopaný pes.
 
Tesla kamera
ilustrační foto, autor: CarlJohanSveningsson, CC BY-SA 4.0, přes Wikimedia Commons (ořez, úprava kontrastu)
 
Tesla k tomuto účelu využívala externího dodavatele, společnost Samasource. Ta zaměstnávala okolo 400 lidí v Keni, zejména ženy a mladistvé, kterým takto nabízela možnost práce a výdělku. Bohužel kvalita práce byla podle Tesly mizerná a v roce 2019 s firmou rozvázala spolupráci. Podle zaměstnanců Tesly nebyla spousta objektů označena, nebo byly označené špatně jako např. hydrant za chodce a podobně. Od roku 2019 si tak tento problém začala Tesla řešit svépomocí a tým čítal až 1000 lidí. Na tom není nic neobvyklého.
 
V rámci vývoje se např. zjistilo, že vozy Tesly mají problémy s garážemi, silnými stíny a některými objekty v nich (příkladem mohou být zahradní hadice). K vývoji (a nápravě problému) se tak logicky použily záběry z kamer vozů, aby se trénovaly na reálných podmínkách. K tomu uživatelé dávali předem souhlas, ten se měl ale týkat jen jedoucích vozů, ale nikoli stojících (podmínkou bylo i to, zda je nebo není na nabíječce, a právě zde mělo docházet k nesrovnalostem). Jeden z bývalých zaměstnanců Tesly tak říká, že díky systému pro označování objektů v obraze tak mohli vidět garáže lidí. Na jednom z videí tak byl i slavný Lotus Elise "Wet Nelli" z bondovky "Špion, který mě miloval". Majitelem vozu je samotný Elon Musk, který ho získal před 10 lety v aukci a dal za něj 968 tisíc USD.
 
Problém je v tom, že k označování dat se dostávají i takové obrazové záznamy, které by lidé jistě nechtěli, ať vidí někdo jiný, přestože předem k jejich sdílení dali souhlas. Kamery tak zachytily např. nahého muže u auta, sexuální hračky, různé intimní situace, poházené prádlo, ale např. i nehody. Zaměstnanci tak viděli např. i srážku vozu s dítětem na kole. Takovým situacím se ale dá předcházet docela složitě. Systém nabízí lidem obrazová data k označení objektů, aby na nich mohl být později trénován systém autopilota, ale problémem je, aby věděl, zda je daný snímek citlivým na to, aby byl označován člověkem nebo ne. A to je trochu komplikované a nemá to vlastně ani uspokojivé spolehlivé řešení. Nicméně Tesla se snaží i toto co nejvíce automatizovat a využívat natrénované AI, které označují objekty pro další systém AI.
 
Zajímavé situace se pak staly zdrojem zábavy mezi zaměstnanci, kteří z nich vytvářeli memes a předháněli se v tom, kdo bude mít vtipnější úlovek. Data sice byla do značné míry anonymizovaná a nebyla spojena s konkrétními vozy až na jeden velmi důležitý detail. Dalo se dostat k polohovým souřadnicím toho, kde bylo video pořízeno. A to je docela pěkný průšvih v oblasti zachování soukromí.
 
Doplněno 17:20: V pátek už kvůli problému automobilku zažaloval jeden uživatel z Kalifornie.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama