reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Drift ovladačů Sony DualSense je reálný problém, který jen tak nezmizí

23.2.2021, Jan Vítek, aktualita
Drift ovladačů Sony DualSense je reálný problém, který jen tak nezmizí
Nedávno jsme přinesli zprávu, dle níž si čerství majitelé konzolí Sony Playstation 5 stěžují na nepříjemný drift ovladačů DualSense. Na ty se konečně podívali na stránkách iFixit, aby se ukázalo, co za tím vězí. 
Samovolně driftuje nejen Frištenský, ale nově také ovladače Sony DualSense, a to samozřejmě ne ony samy. Jde jednoduše o to, že ovladač snímá pohyb i v případě, kdy je zcela v klidu, takže nám může neustále hýbat s postavou nebo měnit úhel pohledu, aniž bychom o to stáli a je zřejmé, že hrát s takovým ovladačem je utrpení. Slovy pravého zástupce PC Master Race: to nám díky klávesnici a myši opravdu nehrozí. 
 
 
Na serveru iFixit se tak podívali novému ovladači DualSense na zoubek, respektive na tlačítka a snímače, na což se ostatně od minulého týdne čekalo. Jde o dva malé analogové ovladače pro palce, čili v podstatě joysticky, jejichž kvalita zpracování už firmě Sony vykoledovala hromadnou žalobu. A dle informací od iFixit si ji snad i zaslouží, neboť dle rozborky ovladače DualSense byl pro joystick použit hardware, o němž se dávno ví, že může trpět driftem. 
 
 
Joystickový snímač vytvořila známá společnost Alps, která se na výrobu podobného hardwaru  specializuje. Radioamatéři se často setkávají s jejími mikrospínači a my dobře známe také její klávesnicová tlačítka. Dle iFixit byl přitom stejný či velice podobný modul využit už několikrát dříve, a to mimo jiné v DualShock 4 či v ovladačích pro Xbox One. 
 
Člověk vyzbrojený jen malou páječkou přitom nemá šanci tyto moduly snadno odpájet a na iFixit využili tradiční postup, a to horkovzdušnou pistoli. Mohli tak rozebrat jeden z modulů, které snímají pohyb prostým způsobem, a to pomocí klasických potenciometrů. Potřebují tak logicky dva, jeden na každou osu, přičemž potenciometry mění svůj odpor, a to v tomto případě v závislosti na poloze ovladače. Dle toho, jak svým odporem mění hodnotu přivedeného napětí, se pak určí i míra vychýlení páčky. 
 
 
Potenciometry jsou zde axiální, čili otočné a ne lineární, neboli posuvné a využívají tvarovaný kovový plátek kroužící po uhlíkové dráze, s níž má plátek jeden styčný bod a změnou jeho polohy se zde mění výsledný odpor. Uprostřed mechanismu je ještě mikrospínač (pro stisk joysticku) s hlavní páčkou na pružině, která ovladač vrací do výchozí polohy.
 
Co ale způsobuje onen nechtěný drift? Vypadá to, že jde právě o životnost zvolených potenciometrů, která byla na iFixit dle oficiálních údajů výrobce vypočítána na 140 až 210 dní (dle herních žánrů), a to za předpokladu, že hrajeme v průměru 2 hodiny denně. Čili pokud je někdo zavřen doma a intenzivně hraje, což vzhledem k zimnímu období v pandemii nebude nic výjimečného, může klidně hrát třeba pětkrát tolik a ovladač odrovnat za měsíc až dva. 
 
Dle zveřejněných závěrů to tak vypadá, že ovladačům DualSense pomůže leda nová revize využívající jiné senzory a lze se připravit na to, že problémů s již prodanými kusy bude přibývat, jak se budou potenciometry v senzorech opotřebovávat a selhávat. 


reklama