reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Elektrobus od Volva začne sám troubit na nepozorné chodce

3.10.2016, Jáchym Šlik, aktualita
Elektrobus od Volva začne sám troubit na nepozorné chodce
Tichý provoz je pozitivem, ale zároveň i negativem vozidel poháněných elektromotory. Volvo proto do svých moderních autobusů přidá systém, který zvukem automaticky upozorní chodce v okolí, a v případě potřeby dokonce i zatroubí.
Výrobci elektřinou poháněných vozidel hledají už dlouho efektivní způsob, jak efektivně upozorňovat okolí, neboť elektromotory jsou ve srovnání se spalovacími prakticky bezhlučné. Volvo přišlo s novým systémem, který upozorňuje jak chodce a cyklisty v okolí na přítomnost autobusu, tak samotného řidiče na chodce či cyklisty v okolí. Vychytávka bude použita v elektrobusech značky Volvo, které už jsou v provozu v řadě evropských metropolí, s cílem snížit počet dopravních nehod motorových vozidel s chodci. Ročně zemře v důsledku takových střetů 1,25 milionů chodců.





Systém využívá čelní kameru, systém zpracování obrazu a algoritmus pro rozpoznávání chodců a cyklistů. Jakmile je detekována osoba v blízkosti autobusu, spustí se varovný zvuk, aby měl chodec či cyklista všimnout si vozidla nejen pomocí zraku, ale také sluchu. Jedná se přitom o zvuk v takovém frekvenčním rozsahu, který není vnímán jako rušivý pro okolí – například nepronikne přes okno s trojsklem na rozdíl od zvuku, které vydávají spalovací motory. Přitom splňuje minimální požadavky úrovně hluku, které začnou v rámci států Evropské unie platit v roce 2019. Na přítomnost chodce či cyklisty v okolí je ovšem upozorněn i sám řidič autobusu, a to zvukovým i světelným signálem.


Systém rovněž rozpozná situaci, kdy hrozí nebezpečí nehody (např. chodec, který náhle vstoupí do vozovky). Autobus v takovém případě automaticky spustí klakson, aby troubením upozornil danou osobu. Samozřejmě, že klakson by mohl ručně aktivovat také řidič, ale nejspíš by zareagoval o malou chvíli později – přitom v takové situaci může rozhodnout i desetina sekundy. Volvo svůj nový systém představilo veřejnosti na nedávno proběhlém veletrhu IAA 2016 v Hamburku. Systém začne být veřejně testován letos na podzim ve švédském Göteburgu, kde jsou elektrobusy tohoto výrobce v provozu na městské lince 55.

Zdroj: Volvobuses.com
reklama