Elektromobil pomohl zachránit život kluka, jeho Li-Ion baterie poháněla domácí hemodialýzu
15.1.2024, Milan Šurkala, aktualita
Velké akumulátory elektromobilů mohou být využity nejen k jejich pohonu, ale s obousměrným nabíjením mohou posloužit také jako zdroj energie v případě problémů. Např. k pohonu domácí hemodialýzy v případě výpadku proudu.
Austrálie není zrovna příkladem stabilní elektrické soustavy. Když se k tomu přidají přírodní pohromy, je to ještě horší a o výpadky dodávek elektrické energie zde není nouze. I proto se zde v posledních letech ve velkém staví různé baterie, které mají zajistit stabilní dodávku proudu, a především dramaticky zlevnit tyto nouzové zásahy. Řešením lokálních problémů s nestabilitou může pomoci vyřešit paradoxně právě něco, co se obvykle dává za příklad toho, co má nestabilitu způsobovat. Elektromobily.
Některé značky už své vozy vybavují technologií V2L (Vehicle-To-Load), případně V2G (Vehicle-To-Grid), kdy to může být právě elektromobil, co bude sloužit jako záložní baterie k pohánění jiných zařízení. Velmi vhod to přišlo nedávno ve Queenslandu v Austrálii po silné bouři, která způsobila blackout. Kristy Holmes totiž musela řešit závažný problém. Její 11letý syn čeká na transplantaci ledviny a je nyní odkázán na hemodialýzu. Když ale vypadl proud, jednou z možností byla dlouhá a riskantní cesta do nemocnice do Brisbane, další možností bylo napojení domu a domácí dialýzy pro syna na baterii jejího elektrického SUV BYD Atto 3. To se v Austrálii prodává s 50kWh a 60kWh baterií.
Stroj pro hemodialýzu tak první noc výpadku proudu běžel na energii z trakčního akumulátoru vozu a dle Holmes by vydržel ještě alespoň další tři dny, než by došla energie i v něm. Říká, že je to nejlepší auto, které kdy měla, a nemyslí si, že se kdy vrátí ke spalovacímu. Podobné případy pro méně kritická nasazení se stávají čím dál běžnější a nyní už obousměrné nabíjení podporuje i Tesla ve svém Cybertrucku (přitom se Elon Musk k této možnosti před několika lety vyjadřoval spíše negativně). Jeden další Australan zase využívá svůj elektromobil v podobných případech ve spolupráci se solárními panely. Během šesti dnech výpadku proudu byl schopen ze solárů pohánět nejen celý svůj dům, ale svými přebytky ještě nabíjel elektromobil a takto uloženou elektřinou pak pomáhal sousedům, kteří byli bez ní. Další den vůz opětovně dobyl z přebytků a elektřinou zásoboval ostatní.