reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

FIC otevírá v Praze nové distribuční centrum

9.9.2003, Štěpán Mrázek, článek
FIC otevírá v Praze nové distribuční centrum
Během středeční tiskové konference společnosti FIC CZ, jsme měli možnost položit několik otázek panu Petru Sedloňovi, který ve společnosti pracuje jako obchodní a marketingový ředitel. Celý rozhovor se samozřejmě týkal nově otevřeného distribučního centra.
Q1: Můžete se našim čtenářům na úvod představit?
A1: Jak jste již sám zmínil, v naší společnosti mám na starosti obchod a marketing. A k mému, řekněme, potěšení mi od konce jara přibyl další zajímavý úkol, nový pilotní projekt a tím je rozfungování tzv. distribučního centra a zajištění jeho dlouhodobé obchodní stability a samozřejmě i jeho celkové profitability.

Q2: Co je to vlastně to distribuční centrum?
A2: Předešlu, že samotný název vznikl spíše z našich interních důvodů, kdy jsme srozumitelně potřebovali oddělit stávající výrobní aktivity firmy FIC CZ od těch nových, vyloženě obchodních. V další naší marketingové komunikaci budeme však upřednostňovat samotnou značku FIC.

Konkrétně k Vaší otázce dodám, že kromě vcelku očekávané standardní obchodní činnosti, je hlavní úlohou nově vzniklého týmu zabezpečit všemožnou marketingovou a technickou lokální podporu značce FIC v rámci celé Evropy. A kde jinde začít, když ne na domácím českém trhu, že ano.

Poznámka redakce: Společnost FIC v České republice působí od roku 1991 a od roku 1998 pak vyrábí v Rudné u Prahy osobní počítače. Od roku 2000 se mezi její zákazníky řadí společnosti Hewlett-Packard a Compaq.

Q3: Na tiskové konferenci jste prezentovali záměr stát se do konce roku 2004 trojkou na českém trhu v základních deskách a grafických kartách. Jak toho chcete dosáhnout a čím se budete profilovat proti takovým značkám jako je MSI či Asus?
A3: Nejen v naší branži platí, že rozhodovat se k jakékoli investici pouze na základě získání super ceny nebývá vždy ideálním řešením. Stejně tak i v případě všech FIC výrobků se snažíme o to, aby velmi konkurenční cena byla pouze, v uvozovkách, zajímavou součástí celého souboru klíčových parametrů, dle kterých se zákazník rozhoduje o koupi.

Poznámka redakce: Tiskovou zprávu k otevření distribučního centra naleznete zde.

A na co bychom chtěli klást důraz zejména ? Budu-li považovat včasné dodání kvalitního produktu za samozřejmost, pak za prvé by se měla násobně zvýšit naše marketingová aktivita. Zjednodušeně řečeno, o značce FIC by od této doby mělo býti více slyšet, samozřejmě v tom dobrém slova smyslu. Za druhé, máme velkou pozornost na maximálním zkrácení celého reklamačního procesu. Proto jsme od podzimu připravili jiný, pro komponentový byznys zatím nestandardní, model vyřizování reklamací, který celou proceduru napřimuje a tedy i zrychluje. Největší důraz klademe na technickou podporu. Moderní, rychlý produktový web, telefonní zákaznickou linku a speciálně vyčleněný odborný tým techniků považuji za klíčové momenty, které rozhodují o průběžné spokojenosti zákazníků.

Přesto všechno stále nezapomínáme na staré dobré kupecké pravidlo, že o cenu jde až v první řadě.

Q4: V čem spatřujete silnou stránku produktů FIC a v čem naopak tu slabou?
A4: Dlouhá historie, nadstandardní vztahy s většinou dodavatelů čipů a čipsetů, kompletní produktové portfolio, průběžná výroba pro OEM zákaznický segment, stálá orientace na vynikající poměr výkon / cena / kvalita, včasné uvádění nových produktů na trh, přítomnost samotného výrobce a jeho skladů na lokálním trhu - to jsou naše výhody, které mne právě teď napadají. Nepřeceňuji je ale. Pro mne není vcelku důležité, jak to vidím já; rozhodující je vždy názor zákazníků. Takže počkejme do konce roku, to už uvidíme první ovoce.

A naše slabiny ? Dle očekávání, o těch se moc rozpovídávat nebudu ;-). Ale víme o nich !

Q5: Značka FIC je na českém trhu už mnoho let, v poslední době se však nijak výrazně neprezentovala. Co vás vede k tomu, že najednou chcete silně podpořit vlastní distribuční aktivity?
A5: Na konci loňského roku došlo v rámci naší taiwanské centrály k důležitému strategickému rozhodnutí, kdy vedle standardní OEM a ODM výroby počítačů pro takové zákazníky jako je např. HP, NEC nebo Fujitsu-Siemens, dostal zelenou projekt posílení celosvětové distribuce FIC produktů, resp. distribuce produktů s FIC značkami EVEREX a LEO.

Vcelku logicky pak Česká republika, přesněji řečeno FIC CZ, vzhledem k fungující továrně a zejména jejímu zázemí, získala strategickou výchozí pozici pro agresivní oslovení nejdříve českého a následně celého evropského trhu.

Q6: Kdo z distributorů bude v České republice prodávat produkty FIC?
A6: Společnosti ProCA i LIBRA jsou pro někoho již z minulosti známými distributory FIC základních desek a grafických karet. Po odprezentování našich plánů jsme se s oběma partnery dohodli na prodloužení a zejména rozšíření naší vzájemné spolupráce i v následujícím období.

Q7: Chcete v budoucnu dále rozšířit počet distributorů, nebo je jejich seznam konečný?
A7: Vzhledem k prodejní kapacitě a stavu IT trhu v naší zemi nepočítáme v případě základních desek a grafických karet s rozšiřováním stávajícího duálního distributorského stavu. Oproti tomu situace okolo distribuce kompletních systémů různých PC platforem a notebooků není ještě zcela uzavřená.

Q8: Koncem roku má začít distribuční centrum pokrývat i jiné státy než Českou republiku. Které to budou?
A8: Paralelně vedle našich českých aktivit se nyní začínáme zaměřovat na východní Evropu a bývalé státy sovětského bloku. Od začátku příštího roku pak aktivně postupujeme a expandujeme i směrem na západ a to tak, abychom byli připraveni na zjednodušený obchodní a logistický model, tedy tím i na zvýšení obchodních příležitostí, které nám všem zcela jistě květnový vstup ČR do EU přinese.

Q9: Kolik lidí se v současné době podílí na činnosti distribučního centra?
A9: Přímo tým distribučního centra nyní tvoří osm lidí, dalších cca třicet je sdíleno v rámci FIC CZ, resp. smluvních partnerů dle potřeby.

Q10: Jakého podílu na trhu chcete dosáhnout u základních desek a grafických karet ke konci letošního roku a v roce příštím?
A10:Abych pravdu řekl, nechce se mi uvádět nějaká procenta podílu na trhu. Proč ? Vždy když na trhu působí tzv. Internacionálové (např. HP, Dell, IBM, …) je velmi nepřesné uvádět jakékoli procentuální podíly v případě komponentových dodavatelů.

Ale jak jste již v úvodu uvedl, jeden z cílů na příští rok máme jasně daný, chceme se stát alespoň třetím největším dodavatelem základních desek a grafických karet na český trh. Ale aby to celé nevypadalo tak urputně, až křečovitě, tak s mírnou nadsázkou dodávám: na příští rok se osobně docela těším, protože ze svých předcházejících zkušeností vím, že převážná většina pilotních projektů je v naší firmě předem odsouzena k úspěchu.

za Svět hardware se ptal
Štěpán Mrázek
reklama