reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Fortum spustil recyklaci černé hmoty z akumulátorů ve Finsku, získá z ní 95 % materiálů

14.5.2023, Milan Šurkala, aktualita
Fortum spustil recyklaci černé hmoty z akumulátorů ve Finsku, získá z ní 95 % materiálů
Společnost Fortum spustila největší evropskou továrnu na zpracování černé hmoty z vysloužilých akumulátorů. Dokončuje tím druhý krok jejich recyklace a daří se mu z černé hmoty získat zpět 95 % materiálů.
Recyklace lithiových akumulátorů už dávno není něčím neexistujícím. Prozatím se ale děje v malém měřítku. Po Evropě stojí už několik recyklačních center, které se zabývají prvním krokem recyklace, tedy rozmontováním akumulátorů (výsledkem je např. recyklovaný hliník) a extrahováním tzv. černé hmoty, což je směs lithia, manganu, kobaltu, niklu, případně dalších materiálů, které tvoří základ chemické části akumulátoru. To ale ještě není konec, protože je potřeba z této směsi dále vyextrahovat jednotlivé materiály, aby se s jejich pomocí daly vyrobit nové akumulátory. Toto se doposud děje (alespoň co se Evropy týče) jen v omezené míře v menších pilotních provozech, ale např. v případě amerického Applu už jde o standardní proces a podíl recyklovaných materiálů v nových bateriích telefonů a dalších mobilních zařízení se stále zvyšuje. Společnost Fortum nicméně postavila ve finském městě Harjavalta největší evropské recyklační centrum pro 2. fázi recyklace akumulátorů, tedy zpracovávání černé hmoty.
 
Recyklační centrum Fortum ve Finsku
 
Spolupracuje např. i s nedávno otevřeným centrem Fortumu v Kirchardtu v Německu, kde dochází k 1. fázi procesu, rozmontovávání akumulátorů a extrakci černé hmoty, která se pak zpracuje ve Finsku. Toto německé centrum má však kapacitu jen 3000 tun akumulátorů ročně, což odpovídá vyšším tisícům elektromobilů. Pokud jde o finské centrum, to dokáže s pomocí hydrometalurgického procesu získat z černé hmoty zpět asi 95 % materiálů. Pokud se k tomu započte i první fáze, dokáže se zrecyklovat asi 80 % akumulátoru. Připomeňme ještě, že Evropská unie hodlá vyžadovat od roku 2026 určité podíly recyklovaných materiálů, jako jsou kobalt, nikl nebo lithium.
 
Paradoxním problémem je to, že se nepotýkáme s neschopností účinně recyklovat, jako spíše s tím, že není moc co recyklovat. Výroba nových elektromobilů je o dva řády vyšší než počet těch vyřazených, které byly vyrobeny před nějakými 10-15 lety. Poměrně dlouho tak musíme počítat s tím, že recyklace bude jen maličké plivnutí do oceánu. Tehdejší výroba tvoří zhruba necelá 2 % toho, co vyrábíme dnes. V roce 2012 bylo prodáno 130 tisíc elektromobilů, v roce 2022 zhruba přes 7 milionů, nepočítáme-li plug-in hybridy. Uvážíme-li, že tehdejší elektromobily měly mnohem menší akumulátory než ty dnešní, recyklace patrně nepokryje ani 1 % potřeby. Toto číslo může být výraznějším činitelem až v době, kdy se oba počty elektromobilů (nově vyrobených a vyřazených) srovná, tedy až poté, co dosáhneme plné elektromobility (řekněme 90%+ vozového parku). Pokud chce Evropa zakázat prodej spalovacích aut v roce 2035, plné elektromobility by mohly různé země dosahovat někde kolem let 2050-2055 (nepočítáme-li evropské výjimky, které chtějí tento ban zavést ještě dříve).
 
Zdroj: fortum.com


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama