Kam směřuje vývoj herních grafických enginů?
Doplňující diskuze k článku o grafických enginech her na SHW.
Kam směřuje vývoj grafických herních enginů?
Kam směřuje vývoj grafických herních enginů?
Neviem odhadnúť kam smeruje ale ja osobne by som nechcel aby sa priblizovala k realite (po stránke fyziky a inteligencie protivnika áno). Aby to bola stále len hra. Realistickú grafiku ku zážitku hry nepotrebujem, hlavná je hrateľnosť. Taký prvý C&C alebo AoE II sú perfektne hrateľné. 3D grafika stratégiam len ublížila už ma nijaká tak nechytila ako za čias 2D. Pri FPS je to podobné, dokonalá grafika nieje to najdôležitejšie
Povedzme, že za desať rokov dosiahne grafický engine svoj vrchol v rámci 2D vizuálnych možností, teda 3D, ale videné cez 2D monitory, respektíve veľkoplošné plátna a bude pokračovať v nedokončenom, neúspešnom výskume z 80 a 90 rokoch, vo výskume virtuálnej reality, keď človek dostane do ruky virtuálnu repliku kalacha, ktorú uvidí a ucíti, až keď si oblečie nejaký senzo-motoricko-percepčný-vizuálemitujúci nanosuit a zažije to všetko na vlastnú kožu, no skoro.
Osobně si myslím, že počítače tímto směrem moc mířit nebudou. Spíš se bude zjednodušovat práce jako taková a hry se stanou jakýmsi sportem, tzn. budou zcela rozdílné počítače pro práci a pro hry (jakoby větší oddělení konzolí od PC). Na hry budou speciální herny atd. Zkrátka to bude stejné jako, když jsme si jako malí špunti řekli: "jdem hrát fočus". Tak to bude něco ve stylu "Jdem hrát Mortala". :)
Si myslim co se týče herních enginů dosti závisí na typu zobrazování co napsal lammoth se týče spíše změny typu zobrazování v nějaké holografické či stimulace mozku, ale to je spíše součást vzdálenější budoucnosti(i když to nemusí být zas tak vzdálene při dnešní rychlosti pokroku). Když bereme v potaz monitory, projektory, atp. kde se jedná o 2D zobrazování bude se spíše jednat o co nejrealističtější zobrazení herního světa s dokonale zpracovanou fyzikou(dle hry i nějak pozměněnou)
Pavel Kovač: vždŤ to už tady skoro máme, např. o volných hodinách ve škole si cca půlka třídy chodíme zahrát ten fočus a druhá půlka paří na ntbcích nebo nějakých PSP a to jsme obyčejná netechnická škola... a bude se to stupňovat.
Jinak bych řekl že vývoj už moc kam směřovat nemá, na mě to už ted je zbytečně moc realistické... takové kouzlo grafiky Duke nukem 3D, to se nezapomíná :D
Jinak bych řekl že vývoj už moc kam směřovat nemá, na mě to už ted je zbytečně moc realistické... takové kouzlo grafiky Duke nukem 3D, to se nezapomíná :D
Ja bych rekl, ze ted do toho pujde mnohem vic fyziky. Hry typu CoD2 mi prisly dostatecne realisticke, a tak bych uz dal nerealizoval. ;)
[QUOTE=odb;89895]Neviem odhadnúť kam smeruje ale ja osobne by som nechcel aby sa priblizovala k realite (po stránke fyziky a inteligencie protivnika áno). Aby to bola stále len hra. Realistickú grafiku ku zážitku hry nepotrebujem, hlavná je hrateľnosť. Taký prvý C&C alebo AoE II sú perfektne hrateľné. 3D grafika stratégiam len ublížila už ma nijaká tak nechytila ako za čias 2D. Pri FPS je to podobné, dokonalá grafika nieje to najdôležitejšie[/QUOTE]
ano to mohu i já potvrdit, na zážitek není potřeba super realistická grafika. Například HL doposud nebyl překonán a popravdě nevidím velký rozdíl mezi HL a Crysis. Ale na druhou stranu proč si nepokoukat na pěkné modely apod. Např. u simulátorů se lepší grafika docela hodí, tedy pokud je splněn základní požadavek kvalitního simulátoru (asi všichni víme kam tím mířím). U fantasy her je pěkná grafika nedílnou součástí. U strategií to jde o 10 k 5, protože "akčnost" vítězí ne celé čáře. Bohužel s tím asi moc nenaděláme, protože hry jsou doménou náctiletých a ti zásadně upřednostňují formu před obsahem, jednoduchost před myšlením, takže pešek.
ano to mohu i já potvrdit, na zážitek není potřeba super realistická grafika. Například HL doposud nebyl překonán a popravdě nevidím velký rozdíl mezi HL a Crysis. Ale na druhou stranu proč si nepokoukat na pěkné modely apod. Např. u simulátorů se lepší grafika docela hodí, tedy pokud je splněn základní požadavek kvalitního simulátoru (asi všichni víme kam tím mířím). U fantasy her je pěkná grafika nedílnou součástí. U strategií to jde o 10 k 5, protože "akčnost" vítězí ne celé čáře. Bohužel s tím asi moc nenaděláme, protože hry jsou doménou náctiletých a ti zásadně upřednostňují formu před obsahem, jednoduchost před myšlením, takže pešek.
ja doufam, ze se ted vic bude soustredovat na kvalitni strategie a u RPG na poradny pribehy. Protoze posledni dobou me pripada, ze se vsichni az moc soustredi na grafiku + fyziku, ale pribeh, ten me zajima hodne, jde do pozadi...pribeh treba Fable nebo Mafie je nezapomenutelnej. Jinak ja si nemuzu pomoct, ale nejak porad dochazim k nazoru, ze nejlepsi strategie je Warcraft 3: The Frozen Throne. S FPS se ted roztrhl pytel, ale strategii me pripada, ze je opravdu nejak malo.
Razi3L: uplne souhlasim.
ale FilipZalud: ver nebo ne, ja jsem taky nactilety, a ani ja ani kamaradi nak neresime "formu" a "jednoduchost"... koneckoncu to ze porad parime napr. Starcraft (nebudu uvadet dalsi priklady, jen aby byla predstava) a nove hry az na vyjimky (napr. SupCom - ale to je také myšlení a ne jednoduchost a třeba ve 4 lidech je to pařba co nemá chybu) nehrajeme vubec je toho jasnym dukazem. Treba ale ostatni nactilety jsou jiny.
ale FilipZalud: ver nebo ne, ja jsem taky nactilety, a ani ja ani kamaradi nak neresime "formu" a "jednoduchost"... koneckoncu to ze porad parime napr. Starcraft (nebudu uvadet dalsi priklady, jen aby byla predstava) a nove hry az na vyjimky (napr. SupCom - ale to je také myšlení a ne jednoduchost a třeba ve 4 lidech je to pařba co nemá chybu) nehrajeme vubec je toho jasnym dukazem. Treba ale ostatni nactilety jsou jiny.
souhlasim s BlackFrogem - ja taky spadam do kategorie nactiletych a rozhodne davam prednost obsahu a trocha mysleni taky neni vubec na skodu ba naopak, to ale neznamena, ze si potrpim na logicky hry :) , mam spis na mysli nejakej ten hlavolam uprostred hry, aby se mohlo jit dal apod. Jinak jak jsem psal vyse, her s kvalitnim pribehem je opravdu malo. Hezkej priklad je CoD4 - ten ma zabavnej SP, ale jen diky tomu, ze ma spad - jde se z akce do akce a je kratka, tudiz nestihne omrzet, ale pribeh je hodne podprumernej (jedina mise, ktera se mi libila pribehem byla ta stealth akce z minulosti, ta byla povedena)
to Razi3L : tak podľa mňa CoD4 vôbec nemá zábavný SP, skús si ho zahrať na najťažšej obťiažnosti veteran. To nemá so zábavou nič spoločné - je to des a hrôza. Je to nevyrovnaná hra, jednu misiu prejdeš úplne v pohode (ani raz ťa nezastrelia a save na každom kroku), v ďalšej skisneš na jednom mieste aj "dva dni" kôli blbému návrhu hry. Hrá ma dobrú grafiku ale hrateľnosť chabú, nedotiahnuté veci, u mňa veľké sklamanie. MOHAA nemala najúžasnejšiu grafiku ale hrateľnosť bola oveľa ľepšia. Čo sa týka príbehu a jeho spracovania tam jednoznačne u mna vedie MAFIA. S hrami ako takými to ide dolu vodou a poriadne. Propaguje sa grafická stránka hry ale hrateľnosť zaostáva a pritom grafika by nemala byť prvoradá.
S tim CoD4 souhlasim, SP je hroznej, ovsem MP hraju furt :) Me u her nejvice zalezi na pribehu. Vemte si treba Zaklinace, pribeh uplna parada a grafika taky. Takovym smerem by se to melo ubirat. Prave proto me hrozne zklamal Assassins Creed, tam je grafika sice pekna, ale pribeh je fakt hroznej. Zrovna dneska jsem to dohral. Porad se tam ty mise opakuji a kdyby to nebylo tak jednoduche a rychle, asi bych to ani nedohral. To je prave dalsi problem - nemoznost nastaveni obtiznosti.
Proste jak uz tu psali, grafika jde nahoru a na pribeh a hratelnost se kasle. Me tohle hrozne vadi, protoze kvuli tomu me vetsina novych her prestane bavit po pul hodine hrani.
Proste jak uz tu psali, grafika jde nahoru a na pribeh a hratelnost se kasle. Me tohle hrozne vadi, protoze kvuli tomu me vetsina novych her prestane bavit po pul hodine hrani.
já si třeba zase myslím, že hry budou hodně prolínat s filmem a může to dojít až do stádia kdy filmy budou distribuovány s filmy, rozhodně offline hraní je dlouho v úpadku a MMO zajímá stále více lidí, což zapříčinilo hlavně rozšiřování a místní nabídka poskytovatelů internetu, už dneska se všade cpe roubování 3D zobrazování
DIRT3,Avatar apod.) myslím že trend zůstane... rozhodně ale přibude tzv. virtuálních půjčoven a nedejbože i online systémů jakožto windows, kde vy budete mít jen zástrčku a periférie a zbytek bude za poplatky někde jinde... čehož se bojím nejvíc
co více říct jakožto hráč Lineage2,tzn. MMO polapený?
buďte silní a zelení :)))
DIRT3,Avatar apod.) myslím že trend zůstane... rozhodně ale přibude tzv. virtuálních půjčoven a nedejbože i online systémů jakožto windows, kde vy budete mít jen zástrčku a periférie a zbytek bude za poplatky někde jinde... čehož se bojím nejvíc
co více říct jakožto hráč Lineage2,tzn. MMO polapený?
buďte silní a zelení :)))
O interaktivních filmech se básnilo před 20ti lety http://en.wikipedia.org/wiki/The_7th_Guest Pobodně to zkoušela i druhá strana (filmová) s DVD a možností sledovat film i z jiných úhlů/kamer a popravdě, neviděl jsem to u žádného filmu :cry Stejně tak tu byly přitomny i terminály, kterým ovšem nyní věštím budoucnost, protože narozdíl od minulých dob je bezdrátové připojení už i u nás. Navíc je to i poměrně ekonomicky "sjízdná" varianta jak zákazníkovi nedat prakticky nic a účtovat jen služby jako v případě mobilů ;)
[quote=Karel Polívka;89880]Doplňující diskuze k článku o grafických enginech her na SHW.
Kam směřuje vývoj grafických herních enginů?[/quote]
Kdybych tohle přesvě věděl, sedím v letadle ze Santa Clara na svůj soukromý ostrov kdesi v Karibiku a popíjím čerstvou Ciba Libre :))
Osobně si myslím, že se bude nadále stupňovat realističnost a snaha o reálné zobrazení ve všech aspektech her. I když se nám zdá, že jsme dosáhli již maximální věrnosti a kvality, stejný pocit jsme mohli mít před pár lety, a vývoj nás přece přesvědčil o opaku, stále zde nemáme dokonalou grafiku - hlavně dokonale optimalizovanou.
Zdá se mi, že hardware uháněl v posledních letech doslova mílovými kroky, máme zde K8 architekturu, K10, technologii Core, následně Nehalem, Sandy Bridge a jedeme dále, v grafikách za sebou máme několik malých revolucí, ale software mi připadá, jakoby stále nedokázal držet krok. I na nadupaných mašinách hry nefungují zcela 100%, nemluvím o dalším softwaru - jinými slovy, zdá se mi, že hrubého výkonu máme k dispozici kvanta, ale co jeho využití? Tady zbývá odvést obrovský díl práce a tímto směrem se podle mně budou odvíjet i grafické enginy a grafické standardy typu DirectX či OpenGL.
Pokud jde o trendy, rozvoj zaznamená určitě Eyefinity, 3D aplikace a hry, snaha vedoucí k maximalizaci zážitku - možná dojde i na utopistické scénáře s masivněji rozšířenou virtuální realitou jak známe z tradičních geekovských filmů kategorie Trávníkář a to ve 3D - jsme ve stavu, kdy na to máme penzum disponibilního výkonu doma ve svém vlastním počítači. Určitě se bude masově rozvíjet herní fyzika, vývoj PhysX či Havocu a podobných se nezastaví, naopak.
Sám bych si přál, aby kolem nás bylo více her s myšlenkou než senzačně vypadajících kopií bombastických trháků, které nevydržím hrát ani 20 minut a musím to vypnout, kde jsou ty časy, kdy člověk trávil hodiny a hodiny až po krk zažraný v nějaké dnes možná už tragikomicky vyhlížející hře - která ovšem měla k*lervoucí náboj a spád :)
Kam směřuje vývoj grafických herních enginů?[/quote]
Kdybych tohle přesvě věděl, sedím v letadle ze Santa Clara na svůj soukromý ostrov kdesi v Karibiku a popíjím čerstvou Ciba Libre :))
Osobně si myslím, že se bude nadále stupňovat realističnost a snaha o reálné zobrazení ve všech aspektech her. I když se nám zdá, že jsme dosáhli již maximální věrnosti a kvality, stejný pocit jsme mohli mít před pár lety, a vývoj nás přece přesvědčil o opaku, stále zde nemáme dokonalou grafiku - hlavně dokonale optimalizovanou.
Zdá se mi, že hardware uháněl v posledních letech doslova mílovými kroky, máme zde K8 architekturu, K10, technologii Core, následně Nehalem, Sandy Bridge a jedeme dále, v grafikách za sebou máme několik malých revolucí, ale software mi připadá, jakoby stále nedokázal držet krok. I na nadupaných mašinách hry nefungují zcela 100%, nemluvím o dalším softwaru - jinými slovy, zdá se mi, že hrubého výkonu máme k dispozici kvanta, ale co jeho využití? Tady zbývá odvést obrovský díl práce a tímto směrem se podle mně budou odvíjet i grafické enginy a grafické standardy typu DirectX či OpenGL.
Pokud jde o trendy, rozvoj zaznamená určitě Eyefinity, 3D aplikace a hry, snaha vedoucí k maximalizaci zážitku - možná dojde i na utopistické scénáře s masivněji rozšířenou virtuální realitou jak známe z tradičních geekovských filmů kategorie Trávníkář a to ve 3D - jsme ve stavu, kdy na to máme penzum disponibilního výkonu doma ve svém vlastním počítači. Určitě se bude masově rozvíjet herní fyzika, vývoj PhysX či Havocu a podobných se nezastaví, naopak.
Sám bych si přál, aby kolem nás bylo více her s myšlenkou než senzačně vypadajících kopií bombastických trháků, které nevydržím hrát ani 20 minut a musím to vypnout, kde jsou ty časy, kdy člověk trávil hodiny a hodiny až po krk zažraný v nějaké dnes možná už tragikomicky vyhlížející hře - která ovšem měla k*lervoucí náboj a spád :)
Já osobně si myslím, že budou vedle sebe stále existovat nové, supermoderní enginy, které nabídnou dokonalou a realistickou grafiku a "staré" enginy a technologie, jako je třeba flash, ve kterých se budou programovat jednoduché počítačové hry, které dnes hrajeme třeba na mobilech. Za posledních 10 let je ale vidět neskutečný pokrok na poli grafických enginů a když člověk srovná hry jako je třeba Zaklínač 2 s hrou Might and Magic VI z roku 1996, je ten rozdíl jasně vidět.