8800GTS kondenzátor
Ahoj,
mám menší problém, odešel mi na mé kartě 8800GTS keramický kondenzátor (SMD), je spálený. Přikládám do přílohy obrázek PCB s označením kondenzátoru (C50).
Rád bych zjistil, jaký bych měl kondenzátor pořídit na výměnu (jaké napětí) atd?
Děkuji předem za rady
mám menší problém, odešel mi na mé kartě 8800GTS keramický kondenzátor (SMD), je spálený. Přikládám do přílohy obrázek PCB s označením kondenzátoru (C50).
Rád bych zjistil, jaký bych měl kondenzátor pořídit na výměnu (jaké napětí) atd?
Děkuji předem za rady
Ahoj, pokud se sam neozve do toho threadu, tak zkus napsat soukromou zpravu uzivateli trodas - on je machr pres kondiky ;)
[QUOTE]jaký bych měl kondenzátor pořídit na výměnu (jaké napětí) atd?[/QUOTE]
Špatná zpráva je, že z SMD keramického kondíku vůbec nic nepoznám a nejede-li karta (nebo jede?), tak ani nezměřím, kolik napětí na tom kondíku je... Tedy asi nejlepší bude optat se výrobce, co to sakra je za kondík. Tedy výrobce a přesný typ té karty? Nejlépe i s jejich s/n nebo nějakou identifikací?
A po jak dlouhé době provozu se to stalo, jak se to projevuje a co tomu předcházelo?
Protože to vypadá na filtrování vstupního napětí k napájení (piny B1-B3 co vedou na ten kondík jsou na PCIE zapojeny na 12V, z čehož plyne že potřebuješ 16V kondík)...
PCIE zapojení slotu:
[ATTACH=CONFIG]29059[/ATTACH]
Podle mně tam budou tak 4,7 - 10uF kondíky... rozměrově to vypadá na 1206 - můžeš to šuplerou změřit? Délka, šířka...?
A podle mého to pojede (máš-li solidní zdroj) i bez toho kondíku (ostatně, jsou tam hned dva), jen to víc stresuje napájecí větev (přehřívání, atd.)...
Jinak keramické kondíky neodchází jen tak. Pokud tedy nemáš nekonečnou smůlu na výrobní vadu, což může být. Zdroj je jaký a jak starý?
Špatná zpráva je, že z SMD keramického kondíku vůbec nic nepoznám a nejede-li karta (nebo jede?), tak ani nezměřím, kolik napětí na tom kondíku je... Tedy asi nejlepší bude optat se výrobce, co to sakra je za kondík. Tedy výrobce a přesný typ té karty? Nejlépe i s jejich s/n nebo nějakou identifikací?
A po jak dlouhé době provozu se to stalo, jak se to projevuje a co tomu předcházelo?
Protože to vypadá na filtrování vstupního napětí k napájení (piny B1-B3 co vedou na ten kondík jsou na PCIE zapojeny na 12V, z čehož plyne že potřebuješ 16V kondík)...
PCIE zapojení slotu:
[ATTACH=CONFIG]29059[/ATTACH]
Podle mně tam budou tak 4,7 - 10uF kondíky... rozměrově to vypadá na 1206 - můžeš to šuplerou změřit? Délka, šířka...?
A podle mého to pojede (máš-li solidní zdroj) i bez toho kondíku (ostatně, jsou tam hned dva), jen to víc stresuje napájecí větev (přehřívání, atd.)...
Jinak keramické kondíky neodchází jen tak. Pokud tedy nemáš nekonečnou smůlu na výrobní vadu, což může být. Zdroj je jaký a jak starý?
Jedná se přesněji o tuto kartu: http://www.asus.com/Graphics_Cards/EN8800GTS_TOPHTDP512M/
Původně jsem měl na kartě vodní chlazení, které jsem sundal a hodil na kartu původní chladič. (Pc jsem od té doby nevyužíval asi půl roku, takže jsem na to přišel až nyní)
Zítra ten kondík přeměřím, ale opravdu netuším, zda to může být tím. Kartu jsem zkoušel i v jiném pc, ale chová se naprosto stejně.
Zdroj mám Enermax 625W.
Jinak karta po najetí do systému hlásí Kód 43 (Zařízení bylo zastaveno, protože oznámilo potíže), takže jakákoliv 3D akcelerace nefunguje.
Díky za odpověď
Původně jsem měl na kartě vodní chlazení, které jsem sundal a hodil na kartu původní chladič. (Pc jsem od té doby nevyužíval asi půl roku, takže jsem na to přišel až nyní)
Zítra ten kondík přeměřím, ale opravdu netuším, zda to může být tím. Kartu jsem zkoušel i v jiném pc, ale chová se naprosto stejně.
Zdroj mám Enermax 625W.
Jinak karta po najetí do systému hlásí Kód 43 (Zařízení bylo zastaveno, protože oznámilo potíže), takže jakákoliv 3D akcelerace nefunguje.
Díky za odpověď
Žádné rozměry kondíku nikde nevidím...?
A ano, tedy EN8800GTS TOP/HTDP/512M - supr. A co, máš ji registrovanou u Asusu, abys mohl požádat o podporu?
Já to zkusil tady:
http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20130923052810647&SLanguage=en-us&board_id=9&model=EN8800%20Series
Ale to není to samé co uživatelská podpora. V záruce ji už asi nemáš, že?
Ten Enermax to je stará Liberty řada, nebo už Modu řada po ní? Stará Liberty měla špatné kondíky, takže by karta mohla být kaput a ta keramika jen jedním z viditelných následků...
Protože stojíme před dilematem. Jediné, co je dle tebe poškozeno, je JEDNA ZE DVOU vstupních filtrujících keramik, co filtruje vysokofrekvenční špičky. Druhá je na místě a tudíž by vše mělo šlapat jako víno. I bez těch kondíků by to mělo šlapat, protože:
1) hlavní napájení nejde z PCIE slotu, tím se napájí jen pomocné obvody, takže vliv by měl být minimální až žádný
2) i když kondíků není nikdy dost, tak s kvalitním zdrojem by vlastně neměly být ani potřeba (to je zjednodušení, vysoké krekvence se tam dostanou právě z mainboardu a ne ze zdroje, nicméně trvám na tom, že i zcela bez těch kondíků by karta měla jet)
3) je téměř vyloučeno, aby karta dokázala detekovat zvýšení vysokofrekvenční zvlnění napětí, použitá měřící čidla to neumožňují (viz. cena osciloskopu - de facto jednoho kvalitního měřícího čidla)
Co však vyloučeno není je, že ten kondík je proražen (zkrat) a tedy zcela blokuje napájecí napětí +12V do nějakých pomocných obvodů ohledně PCIE busu nebo červí čeho a to by se pak detekovat dalo. Jen tedy nevím o tom, že by mainboard dokázal odpojit +12V rail z PCIE slotu, aby nedošlo k vypálení... ale asi použité mosfety proudovou ochranu mají. Kdysi to nebývalo standardem a tak to končilo takto po selhání kondíků:
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste] [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Co se týče odpájení, tak si sežeň někoho, kdo nemá obě ruce levé a umí to a dělal to někdy. Jinak ti urve cestu a můžeš kartu šlahnout do koše... Dělá se to tak, že se vezmou DVĚ obyčejné neregulované 40W pájky, nahřejí se až cín krásně po přiložení na hrot teče a pak se z obou stran přiloží na součástku a čeká se. Jakmile jde JEMNĚ zvednout těmi špičkami pájek tak zvednout a pryč s ní z desky ;) Pak změřit a zkusit. Pravděpodobně to bude fungovat už po odpájení...
A ano, tedy EN8800GTS TOP/HTDP/512M - supr. A co, máš ji registrovanou u Asusu, abys mohl požádat o podporu?
Já to zkusil tady:
http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20130923052810647&SLanguage=en-us&board_id=9&model=EN8800%20Series
Ale to není to samé co uživatelská podpora. V záruce ji už asi nemáš, že?
Ten Enermax to je stará Liberty řada, nebo už Modu řada po ní? Stará Liberty měla špatné kondíky, takže by karta mohla být kaput a ta keramika jen jedním z viditelných následků...
Protože stojíme před dilematem. Jediné, co je dle tebe poškozeno, je JEDNA ZE DVOU vstupních filtrujících keramik, co filtruje vysokofrekvenční špičky. Druhá je na místě a tudíž by vše mělo šlapat jako víno. I bez těch kondíků by to mělo šlapat, protože:
1) hlavní napájení nejde z PCIE slotu, tím se napájí jen pomocné obvody, takže vliv by měl být minimální až žádný
2) i když kondíků není nikdy dost, tak s kvalitním zdrojem by vlastně neměly být ani potřeba (to je zjednodušení, vysoké krekvence se tam dostanou právě z mainboardu a ne ze zdroje, nicméně trvám na tom, že i zcela bez těch kondíků by karta měla jet)
3) je téměř vyloučeno, aby karta dokázala detekovat zvýšení vysokofrekvenční zvlnění napětí, použitá měřící čidla to neumožňují (viz. cena osciloskopu - de facto jednoho kvalitního měřícího čidla)
Co však vyloučeno není je, že ten kondík je proražen (zkrat) a tedy zcela blokuje napájecí napětí +12V do nějakých pomocných obvodů ohledně PCIE busu nebo červí čeho a to by se pak detekovat dalo. Jen tedy nevím o tom, že by mainboard dokázal odpojit +12V rail z PCIE slotu, aby nedošlo k vypálení... ale asi použité mosfety proudovou ochranu mají. Kdysi to nebývalo standardem a tak to končilo takto po selhání kondíků:
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste] [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Co se týče odpájení, tak si sežeň někoho, kdo nemá obě ruce levé a umí to a dělal to někdy. Jinak ti urve cestu a můžeš kartu šlahnout do koše... Dělá se to tak, že se vezmou DVĚ obyčejné neregulované 40W pájky, nahřejí se až cín krásně po přiložení na hrot teče a pak se z obou stran přiloží na součástku a čeká se. Jakmile jde JEMNĚ zvednout těmi špičkami pájek tak zvednout a pryč s ní z desky ;) Pak změřit a zkusit. Pravděpodobně to bude fungovat už po odpájení...
Omlouvám se za zpoždění, rozměry jsou tyto: 3mm x 1mm
Bohužel kartu registrovanou nemám.
Jinak zdroj je Enermax Modu pro 82+
Takže mám zkusit odpájení toho kondíku? S pájením mám celkem dost zkušeností, každou chvíli opravuji nějaký konektor atd. Jen nemám zkušenost s tímto keramickým kondíkem.
Jak to myslíš s tím urváním cesty?
Přikládám ještě v příloze fotku s odpáleným kondenzátorem.
Díky moc za rady a za ochotu trodas, dám vědět, jak to dopadlo ;-)
Bohužel kartu registrovanou nemám.
Jinak zdroj je Enermax Modu pro 82+
Takže mám zkusit odpájení toho kondíku? S pájením mám celkem dost zkušeností, každou chvíli opravuji nějaký konektor atd. Jen nemám zkušenost s tímto keramickým kondíkem.
Jak to myslíš s tím urváním cesty?
Přikládám ještě v příloze fotku s odpáleným kondenzátorem.
Díky moc za rady a za ochotu trodas, dám vědět, jak to dopadlo ;-)
Fuj, ten má tedy chudák docela dost... brrr. Pryč s ním!
Rozměrově je to tedy: 1206 je 3,2mm dlouhý a 1,6mm široký kus (jak máš uvedeno tady v tabulce: https://www.svethardware.cz/forum/showthread.php/14302-FAQ-Kondenzatory-a-co-s-nimi )
A na registraci potřebuješ jen údaje... pokud to neumíš, tak mi je SZ pošli, a já to regnu, aby se nám laskavě věnovali. I když podle mně tam prostě stačí šupnout nějaký kvalitní (Murata, Tayo Yuden, atd.) 4,7 - 10uF 16V SMD kondík a bude po krámech.
Modu82 řada měla solidní kondíky, nevěřím že by to tedy odpálilo PSU. Ten kondík tedy musel být vadný, což jsem ještě neviděl... ale vše je někdy poprvé.
Urváním cesty myslím to, že ji prostě utrhneš. Ta cesta je jen mini-plíšek nalepený na pertinaxu a jak to přehřeješ, tak se odlepí a když tou dobou nebude cín ještě rozehřátý, tak urveš tu cestu. Pokud pájíš, tak bys to měl znát. Pokud nemáš s SMD praxi, nedělej to. Zničíš to strašně rychle, nemáš-li praxi. Zejména věnuj prosím pozornost tomu, jak jsem to popsal a přesně to tak udělej - nejlepší je si to zkusit na nějakém vyřazeném mainboardu/kartě prvně...
Rozměrově je to tedy: 1206 je 3,2mm dlouhý a 1,6mm široký kus (jak máš uvedeno tady v tabulce: https://www.svethardware.cz/forum/showthread.php/14302-FAQ-Kondenzatory-a-co-s-nimi )
A na registraci potřebuješ jen údaje... pokud to neumíš, tak mi je SZ pošli, a já to regnu, aby se nám laskavě věnovali. I když podle mně tam prostě stačí šupnout nějaký kvalitní (Murata, Tayo Yuden, atd.) 4,7 - 10uF 16V SMD kondík a bude po krámech.
Modu82 řada měla solidní kondíky, nevěřím že by to tedy odpálilo PSU. Ten kondík tedy musel být vadný, což jsem ještě neviděl... ale vše je někdy poprvé.
Urváním cesty myslím to, že ji prostě utrhneš. Ta cesta je jen mini-plíšek nalepený na pertinaxu a jak to přehřeješ, tak se odlepí a když tou dobou nebude cín ještě rozehřátý, tak urveš tu cestu. Pokud pájíš, tak bys to měl znát. Pokud nemáš s SMD praxi, nedělej to. Zničíš to strašně rychle, nemáš-li praxi. Zejména věnuj prosím pozornost tomu, jak jsem to popsal a přesně to tak udělej - nejlepší je si to zkusit na nějakém vyřazeném mainboardu/kartě prvně...
Tak kondík je pryč, ale karta se chová stejně, systém najede a všechno funguje jako před tím, jen je ve správci zařízení Kód 43 (Zařízení bylo zastaveno, protože oznámilo potíže), ale pc normálně běží, ale nepodporuje žádné 3D. Všiml jsem si, že před načtením systému, karta hází artefakty, ale v systému ani v bios žádné artefakty nejsou.
Mně se zdá trochu ožehlý i ten pod ním, možná to ale chytil jen od toho vrchního. Řekl bych že na kartě odešlo i něco dalšího, ten kondík bude jen průvodní jev. Píšeš žes měl na kartě vodní chlazení? A chladil blok vše, nebo jen jádro a paměti? Mám dojem že originál chladič chladí nebo minimálně ofukuje i napájecí část. A pamatuju že byl i docela tichý.
Ten kondík pod ním, je nejspíše jen ožehlý. Na kartě jsem měl vodní chlazení a chladilo s GPU i paměti, ale je pravda, že původní chladič ofukuje napájecí kaskádu.
Toho jsem se bál. Protože odejít keramický kondík jsem ještě neviděl, tak se právě potvrdilo, že je to jen průvodní jev. Stalo se něco horšího.
Zkus ten kondík změřit, jakou má kapacitu nebo spíše je-li proražený...
Artefakty v VGA režimu byly i před odpájením?
Zkus ten kondík změřit, jakou má kapacitu nebo spíše je-li proražený...
Artefakty v VGA režimu byly i před odpájením?
Artefakty to vykazovalo i před odpájením kondenzátoru (ale jen před načtením systému, v něm už ne)
Jinak jsem kartu rozchodil, celou jsem jí odstrojil (včetně, předního plechu a pasty z chladičů a GPU) a dal jsem jí na 7 minut do trouby. Karta nyní fachá uplně v pohodě, nechal jsem jí projet benchmarkem, pak jsem asi dvě hodiny spustil zátěžový test a hry. Nejspíš nějaký studeňák na desce.
Nový kondenzátor nejspíše už nepřipájím, protože na jedné straně odpáleného kondenzátoru, je propálen i kus PCB.
Jinak jsem kartu rozchodil, celou jsem jí odstrojil (včetně, předního plechu a pasty z chladičů a GPU) a dal jsem jí na 7 minut do trouby. Karta nyní fachá uplně v pohodě, nechal jsem jí projet benchmarkem, pak jsem asi dvě hodiny spustil zátěžový test a hry. Nejspíš nějaký studeňák na desce.
Nový kondenzátor nejspíše už nepřipájím, protože na jedné straně odpáleného kondenzátoru, je propálen i kus PCB.
Tak to gratuluji! A co ten kondík, je proražený a zkratovaný, nebo má ještě nějakou kapacitu?
Jak moc byla ta trouba teplá? :D :D :D
Jak moc byla ta trouba teplá? :D :D :D
Kondenzátor bohužel nebyl celý, chyběla tak 1/3, takže nešel přeměřit. Troubu jsem dal na cca 220 stupňů a stopl na telefonu 7 minut :D
Díky všem za rady a nejvíce tobě trodas ;)
Díky všem za rady a nejvíce tobě trodas ;)
Zamálo.
Pozor jen na to, že se odstranil následek (zřejmě se něco napůl odpájelo z desky, čož jsi napravil - tedy, 220°C ... chudák kondíky :D ) ale ne příčina (špatné chlazení, případně (v kombinaci?) excesivní vzlnění napětí ze zdroje = příčina 99% podobných selhání, kdy kondíky explodují, upalují se a podobné hrůzy se dějí) ...
Pozor jen na to, že se odstranil následek (zřejmě se něco napůl odpájelo z desky, čož jsi napravil - tedy, 220°C ... chudák kondíky :D ) ale ne příčina (špatné chlazení, případně (v kombinaci?) excesivní vzlnění napětí ze zdroje = příčina 99% podobných selhání, kdy kondíky explodují, upalují se a podobné hrůzy se dějí) ...