Gotion začal v USA vyrábět LMFP baterie s 240 Wh/kg pro dojezdy až 1000 km
13.2.2024, Milan Šurkala, aktualita
Na jaře loňského roku představila čínská společnost Gotion nové akumulátory LMFP. Ty kombinují výhody LFP a NMC. Výsledkem je velmi vysoká životnost i vysoká hustota, a to zejména na úrovni celého akumulátoru.
I když mnozí čekají baterkové revoluce, vývoj jde spíše cestou postupných evolucí. Nové akumulátory L600 Astroinno od firmy Gotion přináší kombinaci již známých technologií v takovém balení, že má být výsledkem opravdu velmi dobrá kombinace výsledných vlastností. Jde o články LMFP, tedy v podstatě jde o LFP, které byly doplněny o mangan známý z NMC článků. Připomeňme, že LFP jsou ceněny za svou relativně nízkou cenu, slušnou bezpečnost, velmi vysokou životnost v řádech tisícovek cyklů, obsahují také méně neekologických materiálů (neobsahují např. kobalt). Výhodou vyšší bezpečnosti je i menší potřeba tak obsáhlého obalu jako u NMC, který může být lehčí. Ve výsledku tak dokážou z části zamaskovat svůj největší neduh, nízkou energetickou hustotu. LMFP toto posouvají ještě dál.
Zachovávají nenáročnost na materiály celého „packu“, takže rozdíl hustot článků a celého akumulátorů není tak výrazný jako u NMC. Proti nim mají o 45 % méně součástek a šetří tak 32 % hmotnosti obalu a příslušenství. Celých 76 % objemu akumulátoru má být dle firmy vyhrazeno článkům. Současně ale zvyšují hustotu téměř na úroveň NMC. Články tak mají energetickou hustotu 240 Wh/kg, co se týče té hmotnostní, a 525 Wh/l u objemové. Celý akumulátor má dosahovat hustotu 190 Wh/kg, což je na úrovni nejlepších běžně dostupných NMC.
Gotion hovoří o tom, že akumulátor by měl autům nabízet až 1000km dojezd. Papírově by něco takového mohly zvládnout cca 150kWh akumulátory, takže tu stále mluvíme o šílené 790kg baterii. Gotion zmiňuje životnost na 4000 cyklů za normálních teplot (takže okolo 3,5 mil. km), v případě extrémních teplot o 1800 cyklech (přes 1,5 mil. km). Mají podporovat také velmi rychlé nabíjení za 18 minut a prošly všemi bezpečnostními testy.
Tyto akumulátory byly ve vývoji 10 let, a přestože byly oznámeny teprve před pár měsíci, první kusy už sjíždí z výrobních linek v USA (výroba byla zahájena v prosinci 2023). Konkrétně jde o Fremont v Kalifornii, kde má továrnu i automobilka Tesla. Hlavním cílem produktů je ale nyní oblast ESS, tedy baterie pro energetická úložiště, v tomto případě ty kompaktnější s 3 až 30 kWh pro domácnosti.