reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Herní streamovací služby: přišel už jejich čas?

20.12.2019, Jan Vítek, článek
Herní streamovací služby: přišel už jejich čas?
Hraní na PC může připadat jako příliš drahá zábava pro ty, kteří už mají jiné zájmy i povinnosti a nemají čas u hry prosedět značnou část volného času. Právě ti by mohli asi nejvíce ocenit moderní streamovací služby.
Můžeme říci, že po cloudovém streamování her pokukuje řada velkých technologických firem a mnohé z nich už také dávno jednají, což jsou právě především společnosti Microsoft, NVIDIA či Sony. Máme tu ale také třeba Facebook, který nedávno koupil společnost PlayGiga, čínský Tencent počítající především s vlastním trhem nebo je to služba firmy Amazon, která má v sobě integrovat platformu Twitch. 
 
Na zájmu firem je tak vidět, že jde skutečně o potenciálně obrovský trh, který se zatím teprve nesměle otevírá, ale kdo jej dokáže rozjet, ten se může dočkat pohádkových zisků. Že to ale nebude zrovna jednoduché, na to ukazuje vývoj služeb jako GeForce Now od NVIDIE či Project xCloud od Microsoftu. Však právě GeForce Now je známá už od roku 2015 a dosud nebyla spuštěna v běžném provozu. Jensen Huang označoval za největší překážky nalezení rovnováhy mezi náklady a kvalitou služeb a také zajištění možností, jež nabízejí herní PC.
 
 

GeForce Now

 
Pro rozběhnutí GeForce Now potřebujeme Windows PC, Mac, Shield či zařízení s Androidem, na jehož specifikacích zase tak moc nezáleží. V případě PC je to GPU s podporou alespoň DirectX 11, dvoujádrové 2GHz CPU a 4 GB paměti RAM, takže prostě nějaké PC s Windows 7 a novějším systémem. 
 
 
Mnohem důležitější je jako obvykle konektivita a abychom si zahráli ve Full HD při 60 FPS, bude to chtít alespoň 25 Mb/s download a pro 720p při 60 FPS pak alespoň 15 Mb/s. NVIDIA také nepřekvapivě silně doporučuje napojení přes klasický Ethernet, anebo alespoň přes 5GHz Wi-Fi. 
 
GeForce Now je tak nyní i po cca 4 letech od svého představení stále v betaverzi pro Mac, PC a Shield. Kdo si chce tuto betu vyzkoušet, musí se zařadit na seznam čekatelů a doufat, že mu to NVIDIA umožní. Seznam podporovaných her je ovšem úctyhodný a Google se svou službou Stadia na něj může leda smutně koukat. I z toho je vidět, jak byl její nástup uspěchaný.
 
 

Microsoft xCloud

 
Microsoft nám především umožní v rámci xCloud využít i svůj hardware pro streamování, ale pokud jej někdo nemá, počítá se i s hlavními servery. V říjnu tohoto roku odstartovalo Preview, čili také jakási betaverze s nabídkou více než 50 her známých především z platformy Xbox a streamovaných do telefonů či tabletů s Androidem. 
 
 
Kromě zařízení s Androidem 6.0 a novějším a Bluetooth 4 či lepším budeme potřebovat ovladač Xbox Wireless Controller (kvůli Bluetooth) a případně pak i mechanismus pro upevnění mobilu. Minimální rychlost downloadu je 10 Mb/s a nakonec budeme potřebovat už jen příslušnou aplikaci Xbox Game Streaming App. 
 
Podobně jako v případě NVIDIE se i Microsoft rozhodl, že testování jeho xCloudu bude probíhat na základě pozvánek. Čili nejdříve se registrujeme, pak budeme čekat několik měsíců, než si na nás Microsoft vzpomene. Nic tedy není zaručeno a potřebovali bychom křišťálovou kouli na to, aby se dalo vůbec odhadnout to, kdy tato služba vstoupí do ostrého provozu.
 
 

Sony PlayStation Now

 
Společnost Sony nám umožní svou PlayStation Now využít jak na PS4, tak na PC a na rozdíl od Microsoftu a NVIDIE už nabízí předplatné. Od 10 dolarů za měsíc (či 60 za rok) budeme mít přístup ke hrám pro PS2, PS3 a PS4. Tato služba pro majitele PS4 možná nedává smysl, ale jde i o to, že ti pak nemusí čekat na stáhnutí hry nebo snad běžet do obchodu pro její kopii a mohou si ji "spustit" okamžitě. 
 
 
Pro majitele PC je tato služba ale velice zajímavá i díky tomu, že nám umožní hrát i exkluzivity, které jinak na PC k dispozici nejsou. Sony mělo bohužel v době psaní těchto řádků trochu porouchaný web, takže jsme se nedozvěděli celkové požadavky na systém a připojení. Dle jiných zdrojů to bude chtít 5-12Mbps připojení, což je vcelku mírný požadavek. Dále potřebujeme pochopitelně účet na PlayStation Network, ovladač DualShock 4 a nakonec samotné předplatné. Sony nabízí zdarma 7denní zkušební předplatné, ovšem vyžaduje k tomu registraci kreditní/debetní karty nebo propojení s účtem PayPal. 
 
Nicméně našinec si opět může nechat zajít chuť, neboť PlayStation Now do našich končin jako řada jiných také ještě nezavítala.
 
Máme tu ale i jiné služby, jako je třeba Jump orientující se na indie hry, z jejíhož FAQ se ale aktuálně také nedozvíme nic, neboť tato sekce stránek zrovna nebyla funkční. Takže opět zabrouzdáme jinde, abychom zjistili, že jde o službu pro Windows, Mac a Linux nabízející přes 100 indie titulů za 5 dolarů na měsíc a streamování ve Full HD při 60 FPS s požadavkem na 15 Mb/s připojení. Vyzkoušet si ji můžeme také na omezenou dobu zdarma, ovšem opět s požadavkem na zadání informací o platební kartě. 
 
Vortex je další služba, která má nabídku svých vlastních her, a to za ceny od 235 po 705 Kč na měsíc. Ve všech případech můžeme hrát na Androidu, Windows a macOS, přičemž nejlevnější předplatné zahrnuje jen HD kvalitu (720p) a dokonce pouze 20 herních hodin měsíčně. Full HD kvalita bude k dispozici až někdy později a pouze pro dvě dražší předplatná a i za 700 korun máme možnost hrát jen po omezenou dobu, a sice 100 hodin. Ovšem do toho spadá i nabídka 180 her včetně AAA titulů, ale nejnovější herní pecky se tu nevyskytují a také hned není jasné, že řadu her musíme vlastnit, než si je budeme moci zahrát (ověřuje se účet na Steamu). 
 
Jako poslední si uvedeme Parsec, široce kompatibilní platformu určenou pro Windows, Mac, Android, Ubuntu i Raspberry Pi 3, která ovšem počítá s naší vlastní herní knihovnou. Využít také můžeme výkonu serverů, anebo vlastního počítače jako při streamování ze Steamu. Pokud chceme využít servery Parsecu (nejbližší by měl být v Amsterdamu), je třeba využít placenou službu. 
 
 
Kdo ale má zájem, může se zaregistrovat a vyzkoušet si některé veřejně nabízené hry. Nicméně v našem případě to vždy přineslo jen černou obrazovku a chybovou hlášku a za největší úspěch považuji to, že se v jednom případě začala z reproduktorů linout hudba. 
 
Podobné služby menších firmiček mají obecně problém v tom, že se zákazník před svým úpisem vůbec nedozví, zda mu stream pojede bez problémů. A i když může jít o zkušební provoz zdarma na pár dní, pak stejně se musíme podělit o informace dávající provozovateli přístup k našim financím. Takový Vortex nabízí alespoň prostý test pingu, čili odezvy. Jenomže když nám pak ukáže následující výsledek, má to téměř nulovou vypovídající hodnotu. 
 
 
Zobrazení výsledku v milisekundách by asi mohlo být pro někoho příliš matoucí. Ovšem především se nedozvíme to, zda a na co bude stačit propustnost, takže pokud někdo nechce kupovat zajíce v pytli, podobné streamovací služby jej musí nechat zatím chladným. 
 
Ostatně provozovatel služby Parsec, který je ze všech asi ten nejvíce upřímný, nám jasně sděluje: "Pokud hrajete více než 8 až 10 hodin každý týden a chcete mít co nejlepší zážitek ze hry, měli byste si raději postavit či koupit vlastní herní PC". A tím asi můžeme skončit. 


reklama