reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

IBM stanovilo nový limit pro magnetické paměti - 12 atomů

16.1.2012, Jan Vítek, aktualita
IBM stanovilo nový limit pro magnetické paměti - 12 atomů
Společnosti IBM se podařilo uložit informaci s využitím pouze 12 atomů na magnetické vrstvě paměťového média, které bychom mohli přirovnat k dnešním pevným diskům, tedy až na to, že ty pro uložení jednoho bitu potřebují takových atomů zhruba...
Společnosti IBM se podařilo uložit informaci s využitím pouze 12 atomů na magnetické vrstvě paměťového média, které bychom mohli přirovnat k dnešním pevným diskům, tedy až na to, že ty pro uložení jednoho bitu potřebují takových atomů zhruba jeden milion. Tucet atomů je tak nový milník, přes nějž se výzkumníci mohou posunout dále, aby počítačový průmysl mohl v budoucnu nabídnout lepší produkty.





Vývoj dnes používaných technologií tedy pomocí postupného zmenšování plochy pro zápis zdárně spěje ke svému limitu - jednomu atomu, přičemž IBM Research pod vedením Andrease Heinricha zvolilo odlišný přístup. Ten spočívá v tom, že se rovnou počítá s jednotlivými atomy jako základními stavebními jednotkami v magnetických pamětech.

Výzkum firmy IBM spočíval v nalezení nejmenšího počtu atomů, které by mohly být zmagnetizovány, aby byl zaznamenán jeden bit informace. Zde je největším problémem proces zapisování a nebezpečí ovlivnění sousedních atomů magnetickým polem. IBM zde využilo nekonvenční přístup s využitím antiferomagnetismu, což vyžadovalo práci při nízkých teplotách a využití mikroskopu STM (Scanning Tunneling Microscope) pro vytvoření skupiny dvanácti antiferomagneticky uspořádaných atomů. Ty pak byly schopny zachovat uloženou informaci po dobu několika hodin.

Na obrázku přitom můžete vidět zaznamenané slovo THINK, pro což IBM využilo 12 atomů železa na bit, a tedy 96 na jeden byte. Příslušné video je zde.

Zdroj: TZ IBM
reklama