Intel nabízí podporu Vulkanu, ale jen na některých GPU
15.2.2017, Jan Vítek, aktualita

Nové API Vulkan, které nahrazuje staré OpenGL, se konečně už ve finální verzi dostalo i na integrovaná GPU firmy Intel. To se ale týká pouze nejnovějších modelů Skylake a Kaby Lake, pro něž byly připraveny příslušné ovladače.
Po několika měsících podpory Vulkanu v betaverzi jsme se dočkali ovladačů verze 15.45.14.4590 pro procesory Skylake a Kaby Lake, respektive pro jejich integrovaná GPU. Zajímavé je také to, že Intel připravil podporu Vulkanu v těchto ovladačích pro Kaby Lake pouze pod systémem Windows 10. V případě Skylake to ale platí pro systémy Windows 10, Windows 8.1 i Windows 7. To jen ukazuje, jak uměle je vytvořené omezení ohledně podpory Kaby Lake pod Windows 10. GPU ve Skylake a Kaby Lake sice mohou mít různé schopnosti ohledně multimédií, ale jinak to jsou GPU se stejnou architekturou.

Otázka je, zda vůbec bude někoho podpora Vulkanu integrovanými grafikami v procesorech Intel zajímat. Však toto API je jednak zatím jen velice málo rozšířené a když to spojíme s nízkým výkonem integrovaných GPU, nevychází nám z toho moc zajímavá kombinace. Otázka taky je, zda díky Vulkanu získáme něco navíc, čili především výkon. Co se týče DirectX 12 v porovnání s DirectX 11, zde Intel už formou technologických dem před delší dobou prokázal, že je schopen z nového API těžit. Ovšem jinak se o tomto tématu moc nedočteme.
Každopádně jde i tak o důležitou událost už jen z toho pohledu, že Intel vyjádřil Vulkanu podporu. Nelze totiž přehlédnout, že mnohem více počítačů na světě pracuje jen s integrovaným GPU od Intelu než se samostatnou grafikou od AMD, NVIDIA či někoho jiného.
Od Intelu bychom také rádi věděli, co se svými iGPU plánuje do budoucna a co bude znamenat případná spolupráce se společností AMD. Před lety jsme také doufali, že se více rozmohou grafické čipy Iris a Iris Pro s pamětí EDRAM. Jenomže ty jsou stále vzácné a představují drahá řešení, která nedokáží svým poměrem výkonu a ceny konkurovat kombinaci samostatné grafiky a procesoru. Jde také o to, že Intel přinejlepším využívá 128 MB EDRAM, což dnes nestačí ani na hraní v rozlišení Full HD, jakkoliv silné by pak samotné iGPU mohlo být.
Zdroj: Intel

Otázka je, zda vůbec bude někoho podpora Vulkanu integrovanými grafikami v procesorech Intel zajímat. Však toto API je jednak zatím jen velice málo rozšířené a když to spojíme s nízkým výkonem integrovaných GPU, nevychází nám z toho moc zajímavá kombinace. Otázka taky je, zda díky Vulkanu získáme něco navíc, čili především výkon. Co se týče DirectX 12 v porovnání s DirectX 11, zde Intel už formou technologických dem před delší dobou prokázal, že je schopen z nového API těžit. Ovšem jinak se o tomto tématu moc nedočteme.
Každopádně jde i tak o důležitou událost už jen z toho pohledu, že Intel vyjádřil Vulkanu podporu. Nelze totiž přehlédnout, že mnohem více počítačů na světě pracuje jen s integrovaným GPU od Intelu než se samostatnou grafikou od AMD, NVIDIA či někoho jiného.
Od Intelu bychom také rádi věděli, co se svými iGPU plánuje do budoucna a co bude znamenat případná spolupráce se společností AMD. Před lety jsme také doufali, že se více rozmohou grafické čipy Iris a Iris Pro s pamětí EDRAM. Jenomže ty jsou stále vzácné a představují drahá řešení, která nedokáží svým poměrem výkonu a ceny konkurovat kombinaci samostatné grafiky a procesoru. Jde také o to, že Intel přinejlepším využívá 128 MB EDRAM, což dnes nestačí ani na hraní v rozlišení Full HD, jakkoliv silné by pak samotné iGPU mohlo být.
Zdroj: Intel