reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Intel Xe Super Sampling nabídne pět režimů a univerzální kompatibilitu

24.3.2022, Jan Vítek, aktualita
Intel Xe Super Sampling nabídne pět režimů a univerzální kompatibilitu
NVIDIA odstartovala vývoj upscalingových technologií především jako způsob, kterým lze nahradit snímkovací frekvenci ztracenou využitím ray tracingu. Firmě AMD tu jde spíše o využití vyšších rozlišení. A jak to vidí Intel? 
Intel se chystá pomocí Intel Xe Super Samplingu (XeSS) jít podobnou cestou jako NVIDIA, čili využije hluboké učení a temporální upscaling, který bere v úvahu pohybové vektory. Inženýři Intelu přitom uvádějí, že upscaling obrazu a jeho anti-aliasing je pro ně v podstatě jedno a totéž, přičemž existuje rozdíl mezi starými hrami a novými tituly s podporou ray tracingu. Staré hry s ohledem na výslednou kvalitu by měly využívat spíše klasický Spatial Upscaling a následné doostření obrazu, zatímco moderní způsob je určen právě i pro moderní hry. 
 
 
Intel je přitom připraven podporovat XeSS ne pouze na svých GPU, což znamená, že nebude třeba žádný speciální hardware, který jiní nemají. Dozvídáme se, že postačí GPU zvládající Shader Model 6.4 či novější a instrukce DP4a, ale tato informace se objevila už dříve a znamená, že by se mohli dočkat třeba i majitelé karet Pascal s čipy GP106 a GP14 a v případě AMD to budou Vega 20, Arcturus, Navi 12 a novější. 
 
 
Jde ale také o to, že XeSS dokáže využít i architektury s podporou Matrix Extensions (XMX) namísto DP4a, což znamená, že nejlépe má fungovat právě na kartách Intelu. Herní vývojáři ale mohou být v klidu, neboť nebudou muset implementovat dvě verze XeSS a volba mezi XMX a DP4a, bude zcela automatická.
 
 
XeSS ale možná nebude připravena v době nástupu prvních výkonných Arc Alchemist, neboť Intel musí ještě vyřešit obvyklé problémy, které se týkají temporálního upscalingu. Jde především o ghosting, čili stopy po kontrastních okrajích objektů, které se objevují při pohybu. S tím se ostatně velice potýkala také NVIDIA v případě první verze DLSS. A pak jde také o blurring, čili rozmazaný obraz. 
 
 
XeSS dále nabídne pět režimů kvality počínaje Ultra Quality s pouze 1,3násobným škálováním jednoho rozměru, zatímco AMD FSR 2.0 začíná až na 1,5, což platí i pro DLSS, ale i to by mělo dostat režim Ultra Quality. 
 
- klikněte pro zvětšení - 
 
A jaký můžeme očekávat nárůst výkonu? V případě Ultra Quality s cílovým rozlišením 1440p či 2160p to bude o 21 až 27 % vyšší FPS. Na Ultra Performance lze očekávat 97 až 153% nárůst, přičemž tu jde o 2,3násobné škálování.
 
Co se zatím nedozvíme, je alespoň předběžný seznam her, které budou XeSS v nejbližší době podporovat. Intel se přitom chystá své Xe generace Arc Alchemist představit už 30. března, aby stihl slíbený první kvartál. Na trh ale zvláště výkonné verze dorazí dle předpokladů nejdříve v květnu, ale i tak bychom se snad mohli příští týden dozvědět něco o tom, které hry počítají s podporou XeSS. 
 
Zdroj: VideoCardz


reklama