Jak bude Roman Space Telescope pátrat po osamělých černých dírách?

15.4.2021, Jan Vítek, aktualita
Jak bude Roman Space Telescope pátrat po osamělých černých dírách?
NASA stále připravuje nový vesmírný teleskop, který dostal název Roman Space Telescope (RST) po "matce Hubblea", Nancy Grace Roman. Nyní se můžeme podívat na to, k čemu bude sloužit a jaký princip využije.
Roman Space Telescope (RST) se neobjevil zčista jasna, jde ve skutečnosti o dobře známý WFIRST, který byl loni přejmenován. Dostal jméno po první šéfastronomce NASA, Nancy Grace Roman, která vyšlapala cestičku k využití vesmírných dalekohledů, a je tak často označována za matku Hubbleova dalekohledu coby nejslavnějšího z nich.

RST by měl být vypuštěn do vesmíru někdy v polovině tohoto desetiletí a pátrat bude především po osamělých objektech a také bude schraňovat důkazy o existenci temné hmoty. Mezi ony osamělé objekty, mají přitom patřit jednak planety nacházející se mimo jakoukoliv sluneční soustavu, ale také osamělé černé díry. Nic z toho pochopitelně není možné s dnešní technologií spatřit přímo, neboť tzv. rogue planets jsou pochopitelně tmavé a budou i velice vzdálené a v případě černých děr plujících osamoceně vesmírem už není šance vůbec žádná. Je tu však jedna možnost, jak najít obojí, a sice využití toho, jak jejich gravitace ovlivňuje světlo přicházející z objektů za nimi.

Jde tak o známý efekt gravitační čočky, respektive v případě sledování v rámci jedné galaxie se mluví o mikročočce. Následující krátké video nám ukáže, co může pozorovatel vidět v případě, kdy mezi ním a sledovanou hvězdou projde černá díra, která svou gravitací ovlivní světlo přicházející z dané hvězdy.

Jak uvádí Kailash Sahu (Space Telescope Science Institute, Baltimore), astronomové dosud našli v naší Galaxii jen kolem 20 černých děr o hvězdné hmotnosti, a to jen díky tomu, že je přímo vedle nich hvězda, která je prozradila.

Jednoduše tak nevíme kolik černých děr se může jen tak osamoceně potulovat vesmírem a astronomové jsou tak ve velice podobné situaci, v jaké byli před vypuštěním Keplerova vesmírného dalekohledu, který řádně odstartoval éru objevů exoplanet. A dá se říci, že RST bude fungovat na velice podobném principu, čili sledování vlivu hledaného objektu na světlo hvězdy a tím objektem může být i pouhá planeta.

Nancy Grace Roman Space Telescope je projekt Goddardova vesmírného centra americké NASA s přispěním slavné JPL, Caltechu, IPAC a zmíněného Space Telescope Science Institute. Samotné zařízení pak bude postaveno firmami Ball Aerospace and Technologies Corporation (Colorado), L3Harris Technologies (Florida) a Teledyne Scientific & Imaging (Kalifornie).

Zdroj: NASA