Jak může nehoda Falconu 9 ovlivnit další plány SpaceX?
2.9.2016, Jan Vítek, aktualita
Je sice ještě brzy na to, abychom mohli opravdu zhodnotit dopady, které bude mít nehoda rakety Falcon 9 na budoucí plány firmy. Jisté je ale to, že potěšen tím není především Zuckerberg, pro jehož Facebook měl sloužit satelit, který byl na palubě.
Nehoda rakety Falcon 9 se stala při plnění nádrží palivem a centrum exploze bylo v místech s nádržemi s okysličovadlem, takže nešlo o událost nastalou při samotném startu, jak bychom si mohli domýšlet. Nyní je jen jisté to, že zbylé plánované starty budou odloženy. Neví se však, na jak dlouho to bude, neboť se zatím neví opravdová příčina nehody a ani to, jak vážně byla poškozena raketová rampa. Především tato zjištění dále ovlivní to, jak dlouho budou rakety SpaceX nečinně čekat na svůj start a jak moc utrpí celá firma. Je to škoda, neboť se očekávalo, že již někdy na podzim poprvé poletí první stupeň Falconu 9, který již za sebou jednu misi má a dokázal sám úspěšně přistát na zemi nebo na vodní plošině.
Nehoda nastala ve čtvrtečních 9:07 ráno místního času na Mysu Canaveral, a to konkrétně na místě Launch Complex 40, které si Elon Musk a jeho firma pronajali od amerických vzdušných sil. Raketa byla připravována pro testovací zážeh, kdy se motory pouze vyzkouší a raketa zůstane na místě. Jde o obvyklou procedůru před každým startem, přičemž ta pochopitelně vyžaduje palivo a právě při jeho doplňování něco v horní části zapříčinilo explozi.
Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell vyjádřila lítost nad ztrátou Amos-6, což byl izraelci postavený komunikační satelit, který měl sloužit jednak Facebooku a jeho projektu Internet.org a pak jej měla využívat také společnost Eutelsat pro svou dcečinnou společnost zaměřující se na Afriku. Shotwell také slíbila, že prioritou je bezpečnost, takže SpaceX hodlá celou záležitost důkladně prošetřit a učinit nápravu.
Pro SpaceX by bylo nejlepší, kdyby se ukázalo, že nehodu zavinil problém raketové rampy, což by z celé záležitosti vyřadilo samotné rakety Falcon 9. Jedna z nich už jednou selhala při misi k Mezinárodní vesmírné stanici, po čemž byly lety všech ostatních raket až do provedení všech náprav zrušeny. Záleží tedy na tom, zda to tak bude i v tomto případě. Další otázka je, jak moc byla poškozena rampa, přičemž z dostupných záběrů to vůbec nevypadá dobře, neboť podpůrná věž je ohnutá, takže oprava může trvat celé měsíce. V minulosti trvalo agentuře NASA třeba celý rok, aby opravila Wallops Flight Facility po explozi rakety Antares v roce 2014.
exploze rakety Antares
SpaceX ale má k dispozici i jiné rampy, ale ty jsou odlišné a nemusí být schopny posloužit dané misi. Popřípadě se může na čas přestěhovat také do jiného zařízení na Mysu Canaveral a případně by si mohla upravit rampu v Launch Complex 39A, který si připravovala pro budoucí lety výkonných raket Falcon Heavy. Tento komplex ale ještě není připraven, to až někdy na konci letošního roku. Pak v úvahu ještě připadá komplex na letecké základně Vandenberg v Kalifornii, odkud zase SpaceX nemůže startovat ke stanici ISS. Odtud se totiž startuje především na polární dráhu a kdyby se odtud startovalo k ISS, rakety by musely vzlétat nad pevninou, což představuje bezpečnostní riziko.
Firma přitom plánovala, že včetně této nešťastné mise provede do konce roku ještě devět startů a je otázka, zda Falcony vůbec poletí. Radost z toho tak jistě nemá nejen Facebook, jehož zakladatel Mark Zuckerberg oznámil, že je hluboce zklamán, ale vedle Eutelsatu i jiné firmy jako Iridium nebo SES. To už ovlivnilo i cenu jejich akcií. A pak je tu samozřejmě také NASA, která počítá se zásobovacími misemi a SpaceX si taky už vybrala pro budoucí vynášení astronautů k ISS (od příštího roku v rámci NASA Commercial Crew Program).
Doufejme tak, že uslyšíme dobré zprávy a zdržení nebude velké.
Zdroj: The Verge
Nehoda nastala ve čtvrtečních 9:07 ráno místního času na Mysu Canaveral, a to konkrétně na místě Launch Complex 40, které si Elon Musk a jeho firma pronajali od amerických vzdušných sil. Raketa byla připravována pro testovací zážeh, kdy se motory pouze vyzkouší a raketa zůstane na místě. Jde o obvyklou procedůru před každým startem, přičemž ta pochopitelně vyžaduje palivo a právě při jeho doplňování něco v horní části zapříčinilo explozi.
Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell vyjádřila lítost nad ztrátou Amos-6, což byl izraelci postavený komunikační satelit, který měl sloužit jednak Facebooku a jeho projektu Internet.org a pak jej měla využívat také společnost Eutelsat pro svou dcečinnou společnost zaměřující se na Afriku. Shotwell také slíbila, že prioritou je bezpečnost, takže SpaceX hodlá celou záležitost důkladně prošetřit a učinit nápravu.
Pro SpaceX by bylo nejlepší, kdyby se ukázalo, že nehodu zavinil problém raketové rampy, což by z celé záležitosti vyřadilo samotné rakety Falcon 9. Jedna z nich už jednou selhala při misi k Mezinárodní vesmírné stanici, po čemž byly lety všech ostatních raket až do provedení všech náprav zrušeny. Záleží tedy na tom, zda to tak bude i v tomto případě. Další otázka je, jak moc byla poškozena rampa, přičemž z dostupných záběrů to vůbec nevypadá dobře, neboť podpůrná věž je ohnutá, takže oprava může trvat celé měsíce. V minulosti trvalo agentuře NASA třeba celý rok, aby opravila Wallops Flight Facility po explozi rakety Antares v roce 2014.
exploze rakety Antares
SpaceX ale má k dispozici i jiné rampy, ale ty jsou odlišné a nemusí být schopny posloužit dané misi. Popřípadě se může na čas přestěhovat také do jiného zařízení na Mysu Canaveral a případně by si mohla upravit rampu v Launch Complex 39A, který si připravovala pro budoucí lety výkonných raket Falcon Heavy. Tento komplex ale ještě není připraven, to až někdy na konci letošního roku. Pak v úvahu ještě připadá komplex na letecké základně Vandenberg v Kalifornii, odkud zase SpaceX nemůže startovat ke stanici ISS. Odtud se totiž startuje především na polární dráhu a kdyby se odtud startovalo k ISS, rakety by musely vzlétat nad pevninou, což představuje bezpečnostní riziko.
Firma přitom plánovala, že včetně této nešťastné mise provede do konce roku ještě devět startů a je otázka, zda Falcony vůbec poletí. Radost z toho tak jistě nemá nejen Facebook, jehož zakladatel Mark Zuckerberg oznámil, že je hluboce zklamán, ale vedle Eutelsatu i jiné firmy jako Iridium nebo SES. To už ovlivnilo i cenu jejich akcií. A pak je tu samozřejmě také NASA, která počítá se zásobovacími misemi a SpaceX si taky už vybrala pro budoucí vynášení astronautů k ISS (od příštího roku v rámci NASA Commercial Crew Program).
Doufejme tak, že uslyšíme dobré zprávy a zdržení nebude velké.
Zdroj: The Verge